Ni som rider fd travare

T

Troll_Jahn

Hej. När jag varit ute på olika häst-sidor på nätet så har jag fått för mig att en hel del som rider fd travare rider på stång-bett. Är det inbillning eller är det så?
Och om det är så så skulle det vara kul att få höra VARFÖR man väljer att rida på stång. Är det något med stångbettens funktion som gör att de kanske passar just en häst som gått på travet? :confused:
Själv har jag en kallblodstravare som gått på travet och som bara är riden lite mer än ett år. Vi har provat en massa olika bett sen vi fick honom eftersom det verkade som om han inte riktigt gillade vad vi satte i munnen.(Han är kollad i munnen av hästtandläkare). Vi provade tvådelade, tredelade i olika material(koppar, sweet iron, vanligt rostfritt)men han var väldigt orolig i munnen hela tiden.
Sen av en ren händelse så var det en i stallet som hade ett pelhambett(stång)med delta och jag tänkte att det kan ju inte skada och prova och HERRE DU MILDE vilken skillnad!!
Det märktes direkt att detta var rätt :idea: Lugn, fin och stadig och med en helt annan rytm i steget. Jag har absolut ingenting i händerna och i stället för att sitta och kämpa med kropp och själ för att tex halvhalterna ska gå igenom så kan jag nu istället direkt ge eftergifterna och bara njuta :love:
Snälla, kan man få höra lite åsikter om detta. Vill tillägga att jag inte vill ha detta bett för att kunna stoppa ett skenande lokomotiv för sådan är inte min pålle.
Han är väldigt trevlig att rida och inte någon galning. :banana:

Tror faktiskt inte det är så vanligt med stång på travare. Inte varmblodsvarianten iallafall. Kallblod har jag mindre koll på.
Däremot rider väldigt många på Hackamore som funkar utmärkt på många travare. Det kan inte vara det du har sett?
De har ju skänklar båda så på håll kan man nog förväxla dem.

Jag rider min medryttarhäst på hackamore.
Ska prova nästa vecka med sidepull.

Jag tycker hästen går bättre med bettlöst.

Nej jag menar stång men det är klart: det kanske bara är en tillfällighet att de jag träffat på blev ridna med stång.
Hackamore har jag inte provat men däremot sidepull. Jag rider även ofta i bara en repgrimma vilket är superbra eftersom det tvingar mig själv att verkligen rida med vikthjälperna och inte med händerna :)

Har inte sett så många utbildade travare med stångbett. Många verkar däremot trivas att gå bettlöst, bla min egen (sidepull).
Tyvärr ser man många på travet som ridtränar hästarna "felaktigt". Där är det nästan endast bett med hävstångseffekt som gäller... :(
Roligt att du hittat rätt bett till din häst!

Tyvärr ser man många på travet som ridtränar hästarna "felaktigt". Där är det nästan endast bett med hävstångseffekt som gäller...

Va konstigt att du upplevt det så??! Man får ju inte ens användas bett med hävstång inom travet... Förutom entömsbettet (cykelstyret)... Men det var kanske det du menade?

stångbett ligger ofta bra i munnen på hästar.
min häst tycker om stångbett/raka bett men han har även väldigt låg gom.

jag rider vanligtvis på tredelat bett

tyvärr så är det väl så att folk inte fattar varför hästen springer när dom håller hårt i tyglarna och istället för att lösa problemet så sätter dom på skarpare bett (gäller innom alla katerogier och raser!)
travare är inkörda med "komandot" ju hårdare jag drar ju snabbare ska du springa

de travkörda hästar jag ridigt har fungerat så och har även hört folk säga så.

vi tar hästen Hot Spice. jag och min syster är ute och rider. hon rider först och vi travar. attack ligger på och vill förbi. hot spice springer snabbare, lisa håller i, han springer ännu snabbare och lägger sig på bettet. jag säger åt henne att släppa och vips så lugnar han ner sig

En travare ska "ligga på bettet", vilket betyder att man hela tiden ska ha kontakt med hästen mun... och hästen tar stöd i bettet.. Men det betyder då inte att man ska ligga och dra allt man kan i hästen...

Att vissa hästar springer fortare ju mer man drar är ju inget man eftersträvar inom travet iallafall...

Jag rider på vanligt ridbett, en travare är ju som alla andra hästar och trivs olika bra med olika bett.

jag tror inte att det är vanligt med stångbett på travare.
min rider jag på tredelat, dom 2 andra travarna i stallet rids på tvådelat och rakt. andra travare jag vet rids på tvådelat eller tredelat, jag har inte sett nån ridas på stångbett.

Min stallkompis rider sin varmblodstravarvalack på pelhambett när hon rider ut honom för att han är så vansinnigt stark. Men jag har alltid sett det som att det har att göra med den hästen som individ, och inte på grund av att han tävlat trav i många år.

Din häst kanske gillar raka bett? Testa (om du har möjlighet) ett rakt tränsbett med fasta ringar, det brukar gå hem hos de flesta!

Jag rider mitt varmblod på ett tredelat bett,
Tycker det går hur bra som helst...
Har sett många som har travare som rider stång-bett..
Men jag har också sett att dom flesta inte kan rida på det, utan bara sitter o sliter i munnen, o rider bara med händerna, struntar i skänklarna, magen o allt annat..
O bara drar..
Så jag tycker att man ska vara en mkt van ryttare innan man ens ska fösöka sej på stång bett!

Mvh / mia

Jag rider mitt varmblod på 3-delat. Funkar bra.
Han är superkänslig i munnen.

Har funderat på sidepull men eftersom dom är ganska dyra har jag inte köpt något. Vet ju inte hur det skulle funka på han.

Har inte sett nån med stångbett vad jag vet som ridit någon travare.

Hejsan!!!
Jag rider min travare på ett tredelat men när jag rider ut använder jag i bland ett pessoabett. Hon kan vara väldigt pigg ute och jag kan då få henne mer i samlad form då. Hon går bra på det tredelade vilket jag använder mest och bara detta vid markarbete hemma eller på bana. :cool:

travare är inkörda med "komandot" ju hårdare jag drar ju snabbare ska du springa

:confused: :confused: :confused: Vilken skola har du gått i :confused: :confused: :confused: Hoppas att du inte sprider såna rykten vidare.......helt sanslöst :mad:

Tyvärr ser man många på travet som ridtränar hästarna "felaktigt". Där är det nästan endast bett med hävstångseffekt som gäller...

Jag kan inte svära på att du har sett fel eftersom vi inte tillhör samma bana, men min verklighet ser annorlunda ut........dvs inga "hävstångsbett" på travet.

Liknande trådar

Utrustning Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne. Idag rider jag henne på...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Shaggy
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 433
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en...
2
Svar
20
· Visningar
3 504
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka