Ni som räknar kalorier

Jfrelin

Trådstartare
Har räknat kalorier ett tag nu, typ 2 mån, och jag går inte ner. Blir tokig!
Är det någon mer som fastnat och hur löste ni det?

Detta är andra gången jag kör, gjorde detta för typ 4 år sen och då droppade jag 0,5 kg i veckan som en klocka, så jag vet hur man gör. Jag skriver upp ALLT väger och mäter, minsta lilla grej, äter inte mer än vad jag ska, tränar hårt. Vet exakt hur många kalorier jag gör av med vid träning då jag kör med pulsklocka och har gjort maxpulstest så den är exakt.

Oftast äter jag inte ens upp de 1300 kcal jag ska om dagen men jag går ändå inte ner.......

Hur löste ni det när ni satt fast? Vad ändrade ni på?

Kanske ska skriva att det inte är någon direkt övervikt jag har. Jag är 166 cm och väger idag 65 kg. Vill gå ner till 62 kg, vilket jag vägde innan semestern :p
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag tror att du äter för lite. Äter man för lite och tränar hårt så går ämnesomsättning ner otroligt mycket - helt enkelt för att spara muskler.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Aha! Ska testa att verkligen äta upp alla kalorier varje dag och se om det gör skillnad. Får köpa hem avokado eller något annat som jag får trycka i mig på kvällen. :p
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag har fått kostschema av PT och det som enligt honom är viktigt är att äta ofta. Jag ska t ex äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Med flera mindre mål håller man igång ämnesomsättningen på ett bra sätt.

Sen - ät mycket protein, t ex kvarg, ägg eller keso som mellanmål/kvällsmål. Havregrynsgröt + ägg till frukost och protein + lite kolhydrater till lunch och middag.

Skippa pasta, bröd och andra "mjölprodukter". Drick mycket vatten. Ät gärna omega-3-kapslar till frukost, lunch + middag.

Jag skulle också säga att tränar du hårt så borde du nog äta åtminstone 15-1600 kcal för att få en bra viktnedgång :)
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Äter två ägg om dagen, utan gulan för den är äcklig :D

Äter dock 100 gr pasta varje dag, till lunch kör matlåda. Gillar inte potatis, blir inte så gott när man värmer tycker jag.
Bröd äter jag endast knäckebröd.

Alltså jag tränar ju inte ashårt om man jämför med vissa men kör 4 riktigt vidriga pass på gymmet varje vecka, 3 crossfit och 1 spinning, sen rider jag 4-5 ggr på det. När jag rider så rider jag :p har ridit med pulsklocka och det blir 300 kcal på 50 min så det är ju inte asmycket men det blir ju 1200-1500 kcal extra i veckan som ska ätas upp.

Förra gången jag räknade och gick ner i vikt så åt jag alltid upp alla kalorier men då var jag ju tjock och hungrig :D Nu har jag ätit ungefär 1300-1500 kcal om dagen i flera år men ätit vad jag vill på helgerna och har på så sätt hållit vikten fast det gått ner 1-2 chipspåsar i veckan.

Ska testa denna vecka att verkligen äta alla kalorier och se om det ger resultat på "invägningen" nästa vecka.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Hur skulle ens puls kunna mäta exakt hur mycket kalorier man gör av med? Det är snarare en uppskattning och min erfarenhet är att elektronisk utrustning konsekvent överdriver ens kaloriförbränning. Kroppen har inget sparläge så äter du alla kalorier kommer du väga mer jämfört med om du inte gör det. Alternativ är:
1. Förbränn mer
2. Ät mindre
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Hur skulle inte en pulsklocka veta hur många kalorier man förbränner, eller så exakt som det kan bli?
Man skriver i sin vikt och sin längd och ålder och sen lägger man in sin maxpuls och då räknar den ut hur mycket man bränner beroende på puls. Det är klart att det inte blir exakt då jag inte får så hög puls när jag styrketränar och det bränner ju också. Det är ju dock en förutsättning att du gjort ett maxpulstest och vet vad din maxpuls är annars funkar det ju inte.

Om jag skulle ställa mig på en crosstrainer och köra på gymmet så skulle det ju inte alls stämma men på min egna pulsklocka har jag ju lagt in alla mina värden så jag skulle säga att det är det närmaste du kan komma till att veta exakt vad du förbränner under träning.

Jag fattar ju också att något är fel. Kalorier in kalorier ut men nu är det ju så att jag äter extremt lite och ÄNDÅ inte går ner i vikt så något är ju fel.

För att behålla min vikt borde jag äta 1700 kcal om dagen ungefär. Jag äter knappt 1300 kcal plus träning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som räknar kalorier

Det där skriver jag under på, men samtidigt - TS skriver att hon äter max 1300 kcal per dag och då ska man gå ner i vikt om man har normal ämnesomsättning.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag tror att du äter för lite. Äter man för lite och tränar hårt så går ämnesomsättning ner otroligt mycket - helt enkelt för att spara muskler.

Njaa, det har jag aldrig hört talas om. Har du någon studie du kan hänvisa till?

Sänkt ämnesomsättning vid kaloriunderskott handlar oftast om att man (omedvetet) minskar sin aktivitetsnivå eftersom att man blir trött. Man kanske inte tar i lika mycket på gymmet, springer lika långt och fort, sitter mer än vanligt osv.

Vidare så sänks ju självklart ens ämnesomsättning allt eftersom att man går ner i vikt. En mindre kropp kräver mindre energi.

Sen finns det studier som visar att ämnesomsättningen kan minska med mellan 10-15% utan att relateras till ovanstående anledningar. Det vill säga "svältläge". Den högre siffran gäller vid långvarig svält där revben sticker ut och personen är gravt underviktig. Hur som helst så handlar det om smulor för någon som tränar. För mig skulle det handla om ca 240-360 kcal en träningsdag. Äter man en macka mindre så går man alltså ner oavsett om man ligger i "svältläge" eller inte.

Går man inte ner efter ett par veckor beror det på någon av dessa tre anledningar:

Man överskattar sin aktivitetsnivå
Man underskattar det man äter
Man är sjuk och bör uppsöka vårdcentral för utredning
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Njaa, det har jag aldrig hört talas om. Har du någon studie du kan hänvisa till?

Sänkt ämnesomsättning vid kaloriunderskott handlar oftast om att man (omedvetet) minskar sin aktivitetsnivå eftersom att man blir trött. Man kanske inte tar i lika mycket på gymmet, springer lika långt och fort, sitter mer än vanligt osv.

Vidare så sänks ju självklart ens ämnesomsättning allt eftersom att man går ner i vikt. En mindre kropp kräver mindre energi.

Sen finns det studier som visar att ämnesomsättningen kan minska med mellan 10-15% utan att relateras till ovanstående anledningar. Det vill säga "svältläge". Den högre siffran gäller vid långvarig svält där revben sticker ut och personen är gravt underviktig. Hur som helst så handlar det om smulor för någon som tränar. För mig skulle det handla om ca 240-360 kcal en träningsdag. Äter man en macka mindre så går man alltså ner oavsett om man ligger i "svältläge" eller inte.

Går man inte ner efter ett par veckor beror det på någon av dessa tre anledningar:

Man överskattar sin aktivitetsnivå
Man underskattar det man äter
Man är sjuk och bör uppsöka vårdcentral för utredning

:bow::bow: :bow:
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag tror att du äter för lite. Äter man för lite och tränar hårt så går ämnesomsättning ner otroligt mycket - helt enkelt för att spara muskler.

Källa? Jag har otroligt svårt att tänka mig att TS äter så lite att ämnesomsättningen går ner.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Du vet att 100 gram past är ca 350 kcal. Blir du verkligen mätt på 100g, det är ju en yttepyttehög? (jag antar att du väger pastan). Ägg är 80 kcal per ägg och knäckebröd är 50-60 kcal per bit. De drar iväg ganska fort om man äter "fel".
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Njaa, det har jag aldrig hört talas om. Har du någon studie du kan hänvisa till?

Källa? Jag har otroligt svårt att tänka mig att TS äter så lite att ämnesomsättningen går ner.

Nej, det har jag inte - åtminstone har jag varken tid eller lust att leta upp källor till allt. Min "källa" är ett flertal PT där åtminstone en även är utbildad näringsfysiolog. De hävdar att täta små måltider "sätter igång" ämnesomsättningen medans tvärtom sänker ämnesomsättningen.

Detta fungerar iaf på mig. Försöker jag köra lågkalori så går jag knappt ner nåt alls men äter jag ofta och ordentligt (men rätt såklart) så går viktminskningen som en klocka.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag skulle inte lita på att den PT faktiskt besitter de kunskaper som hn säger att hn gör. Om inte annat så kan ju "utbildning" tolkas som man vill... Kandidatexamen? Master? 7,5 hp? En föreläsning under gymnasiet om vikten av att äta rätt?

Vad gäller just minskad ämnesomsättning kan du läsa om här:
Träningslära.se: Svältläge (låg ämnesomsättning), del 1 – sanning eller myt?
Träningsläsa.se: Svältläge (låg ämnesomsättning), del 2 – De som sticker ut

Och vad beträffar att äta ofta och ämnesomsättning så stämmer inte det heller. Den energi som kroppen behöver för att bearbeta maten är densamma oavsett om du äter en, tre, fem eller trettiofem gånger om dagen. Kolla upp dietär termogenes.

Däremot kan det absolut passa dig som individ att äta ofta! Vissa gillar att äta sällan och andra ofta, inget av det är fel och man bör helt klart lyssna på sin kropp och göra det som känns rätt. Men det påverkar inte din ämnesomsättning på något speciellt sätt.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Du vet att 100 gram past är ca 350 kcal. Blir du verkligen mätt på 100g, det är ju en yttepyttehög? (jag antar att du väger pastan). Ägg är 80 kcal per ägg och knäckebröd är 50-60 kcal per bit. De drar iväg ganska fort om man äter "fel".
Fast va?
100 g pasta är ju jättemycket! Jag klarar mig utmärkt på 70-75 g spagetti/portion, blir tillochmed proppmätt, och jag räknar mig som stor i maten.
Det hör ju iofs inte ts frågeställning, men jag blev så paff att jag var tvungen att kommentera :p
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Frågan här är ju om ni menar kokt/okokt pasta.
100 gram kokt pasta är yttepytte, medan 100 gram okokt är mycket!
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Går man inte ner efter ett par veckor beror det på någon av dessa tre anledningar:

Man överskattar sin aktivitetsnivå
Man underskattar det man äter
Man är sjuk och bör uppsöka vårdcentral för utredning

1. Överskattar den inte. Tränar som sagt med pulsklocka men äter ändå inte upp de kalorierna utan håller mig till de 1300 kcal jag ska äta så de är bara extra kalorier ändå.

2. Väger allt så det är det inte heller.

3. Hoppas jag inte är sjuk men om det inte släpper om 2 veckor så får jag nog ta mig dit.

En matdag för mig, idag t.ex.:
2 knäckmackor med 2 bitar skinka: 109 kcal om man väger och går på det som står på förpackningarna

100 gr pasta och 2 grillkorvar 550 kcal, har vägt allt

2 knäckemackor med 2 kokta ägg utan gula 130 kcal

popcorn 100 gr poppade i 1 msk olja 440 kcal

total: 1229 kcal

Äh jag får helt enkelt kämpa på. Jag vet ju att det funkar. Det är ju endast matematik liksom :p
Kanske går ner bonusmycket nästa vecka :D
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Frågan här är ju om ni menar kokt/okokt pasta.
100 gram kokt pasta är yttepytte, medan 100 gram okokt är mycket!
eftersom 100 g okokt (som är det man väger, precis som jfrelin skriver :) ) pasta är just omkring 350kcal, så antog jag att vi menade okokt båda två :)
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Frågan här är ju om ni menar kokt/okokt pasta.
100 gram kokt pasta är yttepytte, medan 100 gram okokt är mycket!

Du skrev det jag tänkte. Jag har alltid vägt pastan när den är kokt och då är det skitlite men jag antar, när jag tänker efter, att det är okokt den är 350 kcal.

Oavsett så äter iaf jag hellre potatis som är typ 80 kcal/100g. Men det är ju såklart individuellt vad man föredrar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig...
Svar
10
· Visningar
1 378
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62...
2
Svar
31
· Visningar
3 453
Senast: Miljon
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 106
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp