Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Netika

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska gøra.

1. Lasta, sätta fast och gå runt och stänga?
Stor risk før häst som kastar sig bakåt-sitter fast-panik-skador.

2. Lära hästen att gå in løs, stänga bak och gå fram och sätta fast?
Här ser jag en risk att nyfiken häst prøvar att vända sig/vänder huvudet och rikerar att sätta sig fast-panik-skador?

Hur gør ni?

Sv: Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Jag gör 1, tar in hästen sätter fast och sen går bak och stänger. Har inte haft några problem med det, har en häst som skriker lite dock och hoppar men han vet exakt vad som gäller...börjar han slänga sig så gör han bara illa sig själv!

Hästen går in själv, jag sätter för bommen bak, fäller upp luckan och går sedan in framtill och sätterfast stänger o åker. Mycket smidigt!:D

Jag skickar in min häst i släpet, stänger bakbommen & sen baklämmen.
Sen går jag runt & sätter fast han med transportgrimskaftet genom skötardörren.

Urlastning:
Knäpper loss han, slänger grimskaftet över halsen, går bak, öppnar baklämmen, tar bort bakbommen.
Tar tag i svansen & drar lite lätt & ger kommandot "back" för varje steg , när han är halvvägs ute tar jag tag i grimskaftet & backar han resten tills han är helt av från släpet.

Ligger massor med träning bakom detta. Slängde sig ur släpet förr.

Här ser jag en risk att nyfiken häst prøvar att vända sig/vänder huvudet och rikerar att sätta sig fast-panik-skador?

Hur gør ni?

Jag lastar alltid själv, oavsett vad hästarna är vana med, och ung som gammal.

Jag har helt enkelt en låååång lina (2 longerlinors längd). Sen beror det lite på vad respektive häst vill, så två alt sen:

Alt 1: Jag förbereder genom att trä linan genom mittringen på bommen, tar sen ut änden genom skötardörren och bak till rampen. Leder in hästen i släpet som vanligt, kryper under bommen. Sen fäster jag långlinans hake i grimman, tar den i handen och går ut genom skötardörren och bak till rampen. Då kan jag om det behövs se till att de inte ska vända sig (mina åker utan mellanvägg), och jag kan också hålla emot om de vill gå bakåt. Vissa hästar kan jag mest låta linan vara, har den dock ALLTID som en säkerhetsgrej så jag inte tappar hästen OM något skulle hända och den skulle kasta sig ut. Andra hästar får man hålla linan sträckt hela tiden för de inte ska backa.

När jag är bak vid rampen har jag linan i ena handen, lägger på bommen med den andra, och stänger sen luckan.

Går in, tar loss långa linan och binder upp hästen i släpet.

Alt 2: Linan ut på rampen, genom mittringen på bommen, ut genom lilla skötardörren och ner till rampen. Hakar i linan i grimman direkt, håller i änden med andra handen, och ber hästen g¨å på/skickar på den, halar in linan så de inte kliver på den när de går in (sträcker den om det behöver lite uppmuntring att gå). När hästen står där den ska, stänger bommen med ena handen, stänger rampen, gå in och tar loss linan och binder upp hästen.

Vid urlastning gör jag alltid på samma sätt, hur lugn och resvan hästen än är. Ta loss hästen, sätt linan i grimman, genom lilla ringen på bommen, ut genom skötardörren och bak till rampen. Fäller rampen, tar bort bommen. Går IN i släpet och ber hästen backa ut. När den är ute så knäpp av den och på med grimskaft.

Har provat diverse sätt genom åren men det här passar mig bäst. Jag riskerar ALDRIG att tappa en häst (en gång så blev en 'skicka in'-häst som alltid brukade vara tvärvool rädd, slängde sig ur släpet och galopperade iväg innan jag hunnit blinka. Sen dess lastas ALLA med 'säkerhetslina', det går lugnt till, och det går utmärkt att vara själv.

Även unghästar, hästar som aldrig lastats själv, unga som gamla - linmetoden har fungerat. Det blir inte konstigare för hästen med linan än utan eftersom den är som säkerhet bara. Däremot tycker vissa det är konstigt när matte står kvar bredvid rampen, ch vill hellre ha sällskap med in, andra går glatt in utan matte.

Jag har ALDRIG någonsin hästen bunden/fast i släpet med fälld ramp. Ever.

Inte jag men hon som äger ett halvblod jag rider ibland lastar som nr 2. Och det funkar bra. Hon hade en annan häst som var jättesvår att lasta, fick panikki transporten, vägrade gå in m.m. Hon longerade hästen i grimma vid baklämmen och sen gick honj in med hästen brevid, alltså hon gick in på den högra sidan, lämnnade grimskaftet runt halsen och sen stängde hon bommen. Det tog väl ungefär 3 månader sen var hon jättelätt att lasta. :)

Hästen går in själv, jag sätter för bommen bak, fäller upp luckan och går sedan in framtill och sätterfast stänger o åker. Mycket smidigt!:D

Gör likadant.
Den ena hästen vill dock att man följer med ut.

Idasmamma har haft tur- än så länge.

Med min gamla gör jag som Spirit.

Med yngre så har jag en longerlina som jag trär genom ringenunder fönstret över bommen och som jag sedan lägger på luckan.

Häktar fast i grimman och sedan kanhästen halas in.
I ochmed att den går genom den låga ringen under fönstret så verkar linan framåt även när hästen står med bogen mot bommen, därför kan den hela tiden hindra hästen att backa.

när hästyen är inne lägger stänger jag bommen och luckan och får fram och sätter fast. Linan får ligga över ryggen åt höger under färd

framme så kan man göra proseduren bakklänges och på så vis reglera hur fort hästen kommer ut.

Med linan enbart över bommen så kan du inte brumsa förrän hästen kommit en bra bit.

Det är alltid bäst att tänka före som du verkar vilja göra
- efter är det för sent

Jag gör som ditt första alternativ!

jag gör ungefär som du, är också nästan alltid själv. Fungerar utmärkt.

TS alt 1 finns inte ens på kartan:eek::eek:.

Till Idasmamma:

En häst kan INTE förstå att den kommer att göra sig illa om den inte står stilla/får panik. En vacker dag kommer hästen att slita sönder både sig själv och transporten och kanske folket runt omkring.
Livsfarligt!!

Hur gør ni?

Alternativ 2 är bäst. Om nu hästen skulle vända sig, så kan den även vända sig tillbaka. Bara du tar det lugnt så löser det sig säkert. Gå bara inte in till stressad häst som är vänd på fel håll. Annars kan du ju alltid öppna och släppa ut hästen igen och göra om.

Hade en som vände sig med överluckan fortfarande öppen. Där stack han ut huvudet och stod och hoppade och visade vitögat. Jag stängde överluckan med och gick runt. Med lite lockande vände han sig tillbaka. Hästar vänder sig oftast inte mer än en gång heller. De lär sig.

Har däremot varit med om att jag öppnat bak i tron att personen framme hakat loss hästens grimma. Då har jag haft panikslagen häst som backat så långt det gick och slängt sig tills grimskaftet gick av. Skaderisken då är mycket större. Hästen trillade ut ur transporten och hamnade på rygg. Tursamt nog utan att skada sig.

Hälsning Maja

Jag har hösegel i min transport, så jag brukar ha lite hö&godis liggande där + att seglet gör att dem aldrig försöker gå under bommen (min ena ponny som är sjuuukt listig och alltid ska testa gränser gjorde detta, som tur var backade hon bara bakåt relativt lugnt med huvudet i marken, blir fortfarande skakis när jag tänker på vad som kunde hänt om hon fått panik :crazy: ).

Jag lägger iaf bara upp grimskaftet på halsen, går med hästen fram till rampen och låter den bara fortsätta in, ser till att den står bra, sätter fast bommen, upp med rampen, sätter fast hästen och stänger fram och sen stänger jag överluckan. Min överlucka sitter fast i överkant och stängs neråt, mina ponnyer tycker det är lite läskigt så jag sätter alltid fast hästarna innan jag stänger.

När dem ska ut knäpper jag loss dem, grimskaft över halsen, öppnar bak och drar lite i svansen.

Låter hästen gå in själv med grimskaftet över halsen (lätt att ta tag i om han mot förmoden skulle prova backa). Stänger bom och lucka och sätter fast honom fram. Så länge man har någon sorts mellanvägg och en häst av halvblodstyp ser inte jag någon risk med att hästen skulle kunna vända sig. Skulle det mot förmodan hända när hästen just gått in så kan man ju alltid öppna bommen igen.
Sedan sätter jag fast hästen i grimskaft fäst vid ring under fönstret fram så att han kan pendla med huvudet. Inga superkorta transportgrimskaft här (transporterar endast en häst åt gången).
När jag lastar ur knäpper jag loss honom genom skötardörren och lägger grimskaftet över halsen, går ut, öppnar lucka och bom och står vid sidan av rampen (för att hindra feltramp) och tar tag i grimskaftet när han backar ur på kommando.

Ber hästen gå in, väntar en stund medan den står därinne, stänger luckan och säger till hästen "nu åker vi".

Dvs, unghästen har inte kommit så långt än.

LIA

Har tur att ha en häst som lastar sig själv. Hästen går in själv, jag sätter för bommen och stänger luckan sen går jag och sätter fast hästen. Tar loss hästen innan jag går bak och öppnar. Ledtygeln lägger jag upp på ryggen under tiden.

Jag skickar in min häst i släpet, stänger bakbommen & sen baklämmen.
Sen går jag runt & sätter fast han med transportgrimskaftet genom skötardörren.

Urlastning:
Knäpper loss han, slänger grimskaftet över halsen, går bak, öppnar baklämmen, tar bort bakbommen.
Tar tag i svansen & drar lite lätt & ger kommandot "back" för varje steg , när han är halvvägs ute tar jag tag i grimskaftet & backar han resten tills han är helt av från släpet.

Exakt så gör jag med, med båda mina hästar..

Gör som du, fast i urlastningen lägger jag grimskaftet under bommen o framåt- för att om den skulle fara ut så har jag marginal.

jag följer med hästen fram å går på sidan lemmen sen går mina pållar in själv så jag kan stänga bommen å de där bak innan man sätter fast där inne.

avslatningen så går jag in å knäpper loss hästen först ev tränsar. så den e lös sne går jag bak å öppnar å säger back. å då bacak dom ut..

Jag gör precis som dig.
Har jag en ovan häst så använder jag en lina o går med hästen in. (Är den ensam så går jag ut via spiltan annars via skötardörren... :angel:)
Likadant vid urlastning, lossar alltid hästen först! Ovan häst=lina.
Tycker jag har bättre koll på hästen om jag stannar utanför släpet å låter den gå in själv. När den är inne är det bara att stänga bakom den..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka