Sv: Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?
Jag vet inte hur jag ska gøra.
1. Lasta, sätta fast och gå runt och stänga?
Stor risk før häst som kastar sig bakåt-sitter fast-panik-skador.
2. Lära hästen att gå in løs, stänga bak och gå fram och sätta fast?
Här ser jag en risk att nyfiken häst prøvar att vända sig/vänder huvudet och rikerar att sätta sig fast-panik-skador?
Hur gør ni?
Jag lastar alltid själv, oavsett vad hästarna är vana med, och ung som gammal.
Jag har helt enkelt en låååång lina (2 longerlinors längd). Sen beror det lite på vad respektive häst vill, så två alt sen:
Alt 1: Jag förbereder genom att trä linan genom mittringen på bommen, tar sen ut änden genom skötardörren och bak till rampen. Leder in hästen i släpet som vanligt, kryper under bommen. Sen fäster jag långlinans hake i grimman, tar den i handen och går ut genom skötardörren och bak till rampen. Då kan jag om det behövs se till att de inte ska vända sig (mina åker utan mellanvägg), och jag kan också hålla emot om de vill gå bakåt. Vissa hästar kan jag mest låta linan vara, har den dock ALLTID som en säkerhetsgrej så jag inte tappar hästen OM något skulle hända och den skulle kasta sig ut. Andra hästar får man hålla linan sträckt hela tiden för de inte ska backa.
När jag är bak vid rampen har jag linan i ena handen, lägger på bommen med den andra, och stänger sen luckan.
Går in, tar loss långa linan och binder upp hästen i släpet.
Alt 2: Linan ut på rampen, genom mittringen på bommen, ut genom lilla skötardörren och ner till rampen. Hakar i linan i grimman direkt, håller i änden med andra handen, och ber hästen g¨å på/skickar på den, halar in linan så de inte kliver på den när de går in (sträcker den om det behöver lite uppmuntring att gå). När hästen står där den ska, stänger bommen med ena handen, stänger rampen, gå in och tar loss linan och binder upp hästen.
Vid urlastning gör jag alltid på samma sätt, hur lugn och resvan hästen än är. Ta loss hästen, sätt linan i grimman, genom lilla ringen på bommen, ut genom skötardörren och bak till rampen. Fäller rampen, tar bort bommen. Går IN i släpet och ber hästen backa ut. När den är ute så knäpp av den och på med grimskaft.
Har provat diverse sätt genom åren men det här passar mig bäst. Jag riskerar ALDRIG att tappa en häst (en gång så blev en 'skicka in'-häst som alltid brukade vara tvärvool rädd, slängde sig ur släpet och galopperade iväg innan jag hunnit blinka. Sen dess lastas ALLA med 'säkerhetslina', det går lugnt till, och det går utmärkt att vara själv.
Även unghästar, hästar som aldrig lastats själv, unga som gamla - linmetoden har fungerat. Det blir inte konstigare för hästen med linan än utan eftersom den är som säkerhet bara. Däremot tycker vissa det är konstigt när matte står kvar bredvid rampen, ch vill hellre ha sällskap med in, andra går glatt in utan matte.
Jag har ALDRIG någonsin hästen bunden/fast i släpet med fälld ramp. Ever.