Ni som kan det här med hopptävling

Sv: Ni som kan det här med hopptävling

Jag tror att man får det det. Har hört de som gör det.

Det gjorde en tjej när jag var på tävling. Varför är min fråga? varför skulle man vilja göra det?

Tror man att hästen inte förstår att den ska över hindret när man rider an mot det? om den inte gör det så ska man nog träna lite till innan man åker på tävling?

om man gör det för att hästen hoppar av vid fel tillfälle så kan detta ändras på andra sätt, t.ex. att man rider hästen iställt för att skrika ett ord till den.

jag förstår inte varför man ropar det till hästen? haha alla började gapskratta när dom hörde tjejej ropa det till sin häst!

Ja det får man, jag har gjort det ca 2-3 gånger men inte på samma tävling/klass. men man får nog inte gå till överdrift och ingen utanför från skrika det..:rofl:

Jag skulle gissa på att dom som gör det inte tänker på det.
Dessutom kanske det är en hjälp för den som sitter på hästen.

numera får ju faktiskt publiken "hjälpa till". Sen är det ju en fråga om det verkligen hjälper om någon utanför ropar på häst/ryttare.

Ja kan nog svara på vf man gör det. Om man känner att hästen tvekar lite så kan det var bara att använda rösten för att peppa både sig själv och hästen. Man behöver nödvändigtvis in ropa "hopp" Man kan ryta till lite bara. Men vissa tänker ju inte på vad dom ropar och eftersom man är innen på en hoppbana kan det ju passa ganska bra att ropa just "hopp" och inte "skänkelvikning";) :p

jag som brukar ropa "hjälp va högt! stanna!" :rofl:

Det får man, fast jag brukar mer ropa saker som "bra" eller "duuuktig tjej" för att peppa när mina hästar är riktigt duktiga. Mina ponnys blir glada av beröm och jag vill att de ska tycka det är så roligt som möjligt och att de gör rätt. Jag gör så på träning också, ligger i min natur bara :D

du får säga vad du vill till din häst, du kan ju snacka med den under hela banan om du vill :D och numera är det ju tillåtet för publiken att hjälpa ryttaren, har hört ett antal ponnymorsor som skriker.."Ytterskänkel" "Drrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiv" "bara pån" :angel:

Det är inte jag som ropar "hoppa"
Möjligt vis som någon skrev "hjälp,stanna det är för högt" :p
Det var att jag hörde en person göra det i helgen.

En här i byn hade en häst som vägrade hoppa om hon inte sa hopp inför varje hinder.. När hon gjorde de så hoppa han galant :D Asså, hästen var tvungen att bli peppad...

Jag vet en tjej som blev tillsagd för att hon berömde sin häst över varje hinder.

så sjukt :mad:
Jag berömmer min unghäst hela tiden, dels för att lygna mig sjäv o för att hon lyssnar väldigt mkt på rösten.

om man ropar ett lite snärtigt "Hopp!" till hästen brukar den haja till lite och lyfta lite extra på fötterna.
dock lär ju effekten avta om man gör det hela tiden...men om man kommer lite konstigt på något hinder kan det funka bra.
jag brukar ropa hopp till min häst när vi är ute i terrängen, funkar ypperligt, särksilt om det är något konstigt hinder som han funderar på, då blir han klar på vad som ska göras :D

MissOnly skrev:
du får säga vad du vill till din häst, du kan ju snacka med den under hela banan om du vill :D och numera är det ju tillåtet för publiken att hjälpa ryttaren, har hört ett antal ponnymorsor som skriker.."Ytterskänkel" "Drrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiv" "bara pån" :angel:

nejnejnej, ponnymammor skriker "Dra i innertygeln och smacka!!!" åt sina barn :angel: gjorde de iaf när jag stod på framhoppningen på tävling

Får jag fråga vilken tävling du var på? :)
Jag tycker inte man ska hålla på att skrika på tävlingar det låter så illa... Men om benen verkligen inte räcker till så okej...

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: slant98
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar