Ni som kan det här med hopptävling

Sv: Ni som kan det här med hopptävling

Det beror la på vad man skriker. Jag tycker det låter jättegulligt när man te.x ropar/säger "bra älskling" "duktig kille/tjej" eller ngt liknade under ritten. Låter jättetrevligt tycker jag, specielt om hästen kanske river o man andå forsäter o beröma, vissar ju bara hur mkt man tycker om sin häst. Sen låter det ju inte lika trevligt när man svär eller säger ngt mindre trevligt under ritten.

cewe skrev:
får man ropa "hopp" och "hoppa" till hästen över hindret vid en tävling?

jah det får man, men skulle inte rekomenader det, iaf inte till överdrift, hästen förstår endå inte, så varför inte smacka till 1 gång eller likande. :)

Nu får juh till och med prubliken hjälpa till från läktarna osv, så ah hehe :)

Ja det får man, men jag tycker personligen att det är jättefult och hemskt att skrika överhuvudtaget under ritten. :crazy:
Man kan ju kommunicera med hästen ändå, fast inte så att hela ridanläggningen hör ;)

Jo, till en viss gräns. Det var några år sedan jag hörde om det så det kan ha ändrats. Det är väldigt godtyckligt, men vid överdrivet påhejande kan domaren tydligen döma för sk "tipping". Ryttaren jag såg som gav exempel på detta fick en varning, men domaren klargjorde att hon kunde döma till diskvalificering om hon "ville".
I aktuellt fall tjoade ryttaren just "hopp" och "duuuktig" väldigt högt o ljudligt vid varenda hinder. Kan kanske slå på det i TR, detta var ju som sagt några år sedan....

Man hör ju på varenda tävling folk som tjoar på sina hästar, har aldrig hört några varningar. Men det kanske kan uppfattas som störande om man gör det hela tiden :smirk: men det har jag å andra sidan heller aldrig hört

Men snälla, vad är det för fel att prata och säga saker till sin häst när man rider/tävlar? har ni någongång hörs någon skrika dumma saker åt sin häst?visst ryter vissa ryttare åt sina hästar, men det är långt ifrån alla.

min ponny är väldigt het och har alla nerver på utsidan, jag pratar ofta med honom och andvänder rösten, säger jag "hopp" till honom på banan någongång är det för att han ska bli uppmärksam på mig och uppmärksam på hindret han ska hoppa och itne på alla andra spännande saker runtomkring, :) det är ju inte direkt någon bestraffning, en smackning för honom är som ett spörapp i röven eftersom han förmodligen fått stryk hos förra ägaren. :mad: jag skulle aldrig få för mig att ens rida med ett spö på min häst.

men vad är det för fel på rösten, så länge den inte är "nedtryckande" för hästen? Jag tycker det är bra mycket värre med ungar som sitter och spöar sina hästar så mycket dom bara orkar. :eek:

Alltså, klart att man får berömma sin häst, men att göra exakt samma sak innan varje hinder, typ smacka eller lägga till spöt på bogen kallas för tippning och är inte tillåtet. Oftast så berömmer man ju precis efter hindret och inte ett galoppsprång innan den eventuellt hoppar. Att säga något eller lägga till spöt någgra gånger under banan är ju ok (jag kan dock inte säga exakt hur många ggr man får göra det) men just att göra samma sak på VARJE hinder som inte är OK. Så fortsätt att berömma hästarna :)

Jag brukar ryta åt min häst om ja känner att han tvekar, inget otrevligt med det. Självklart får han beröm efter han hoppat, fast det får han typ alltid:p Han lyssnar skitmkt på rösten så jag pratar alltid med min häst när jag rider oavsett vad jag gör. Hoppar, rider dressyr, rider ut o.s.v.

Panikie skrev:
jah det får man, men skulle inte rekomenader det, iaf inte till överdrift, hästen förstår endå inte, så varför inte smacka till 1 gång eller likande. :)

Nu får juh till och med prubliken hjälpa till från läktarna osv, så ah hehe :)

Mina pållar förstår. De hör det på tonläget :D

Sjklart är dt tillåtet! Det är väldigt många som pratar och peppar sina hästar, jag brukar hojta rätt högt typ: - Braaaa! Du är superduktig! osv. om hästen tvekar brukar jag bara: du ska över! typ...:rofl:

Klart att man får prata å ropa till hästen....
Men ja stör mig på ponnymammorna som står å skriker åt sina ungar på tävlingar... om min mamma hade gjort de skulle ja först dött av skam å sen hade ja strypt henne!!!!!:crazy:
kjam!!!!!:banana:

Men på dressyrtävlingar är det väl förbjudet att både prata med hästen och att publiken gör det?!

ZPADERDAM skrev:
Men snälla, vad är det för fel att prata och säga saker till sin häst när man rider/tävlar? har ni någongång hörs någon skrika dumma saker åt sin häst?visst ryter vissa ryttare åt sina hästar, men det är långt ifrån alla.

Visst kan man få prata med sin häst under ritten, det tycker jag med. Men jag tycker också att det är att gå till överdrift med att skrika "Braaaaaaaaa" eller "HOPP" över eller efter varje hinder. Jag pratar också med min häst under ritten, men tyst. Jag pratar med hästen, inte med läktaren. ;)

Men, men det är en smaksak och jag tycker inte om när folk är högljudda under ritten.

Så nu går det till överdrift att beröma sin häst oxå;) Jag berömer ALLTID min häst under ritten, pratar nästan med han hela tiden, får både mig o han att känna sig peppade, visst låter det lite rolitgt när man kollar på filmingen efteråt när man hör sig själv snacka hela tiden typ, men det spelar ingen roll. Dem gångerna jag inte pratat med min häst under ritten har det faktiskt gått dåligt, men dem gångerna jag berömt honom o småpratat lite med honom under ritten har det gått bra.

Fast min häst är ju ganska ung o oruttinerad när det gäller tävling, vill ju att han ska tycka att det är roligt o att han ska veta att han gör rätt. Sen tycker jag oxå att det är jättegulligt när man berömer hästen ordentligt med både röst o med klappar även om man inte fått kanon resultat inne på banan, känsla är ju viktigast.

Men som sagt det är ju en smak sak vad man tycker låter trevligt och inte trevligt.
:banana:

Ingen här påstår väl att det är dåligt med beröm:confused: Frågan är bara vart gränsen går för tippning.... Att kasta sig om halsen och krama om sin häst eller vad man nu vill göra när man är klar är det nog ingen som kan säga något om, men ryttarens inverkan under ritten kan ju ta sig ut på massor av sätt. Är det någon som kan hitta någon information om "tippning" i TR?
Skulle vara kul att veta säkert var gränsen går. Mitt TR befinner sig på annan ort så jag hoppas på hjälp av er bukefalister!!

BeccaBus skrev:
Det får man, fast jag brukar mer ropa saker som "bra" eller "duuuktig tjej" för att peppa när mina hästar är riktigt duktiga. Mina ponnys blir glada av beröm och jag vill att de ska tycka det är så roligt som möjligt och att de gör rätt. Jag gör så på träning också, ligger i min natur bara :D

jo, jag håller med. brukar ALLTID berömma min häst så fort han gör något bra. jag blir så ledsen på många ryttare som inte ens berömmer sina hästar när de har hoppat en fin runda, tycker så synd om hästarna, för det är ju trots allt de som gör det största jobbet.

Vertigo skrev:
Men på dressyrtävlingar är det väl förbjudet att både prata med hästen och att publiken gör det?!

Det är det. Men jag hör hela tiden folk som smackar på sina hästar vid dressyrtävling :smirk: Det är som om de inte kan hålla sig. Lite kul att skriva för domaren vid sådana ritter. Kommer alltid nån skön kommentar :)

Själv är jag alldeles för fokuserad för att hinna med å prata med hästen inne på banan!
:smirk:
En gång tror jag att jag har sagt "upp!" när vi kommit lite fel å vi har hoppat stillastående, men sen får det vara tills vi kommit i mål - då får hästen beröm. But that´s me.

Don_93 skrev:
Så nu går det till överdrift att beröma sin häst oxå;) Jag berömer ALLTID min häst under ritten, pratar nästan med han hela tiden, får både mig o han att känna sig peppade, visst låter det lite rolitgt när man kollar på filmingen efteråt när man hör sig själv snacka hela tiden typ, men det spelar ingen roll. Dem gångerna jag inte pratat med min häst under ritten har det faktiskt gått dåligt, men dem gångerna jag berömt honom o småpratat lite med honom under ritten har det gått bra.

Jag har inte sagt att man inte ska berömma sin häst. Som sagt pratar jag också och peppar min häst under ritten. Men jag pratar lågt så att alla andra inte behöver höra. Jag tycker att det är jättekul när folk kan visa sin glädje efter ritten, men inte under.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: slant98
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar