Ni som jobbar som hästskötare

Sv: Ni som jobbar som hästskötare

Jättesvårt att säga! Mockning beror på typ av material av box + hur skitig hästen är.
Samma sak med borstning, hästen kan ju vara ordentligt smutsig eller inte smutsig alls!
Tar faktiskt inte direkt tid:p

Men i genomsnitt typ? När jag skött hästar (som hobby då) har mockningen tagit som minst 5 min och som mest 30 min kanske, brukade borsta och pyssla i en timme men om man jobbar som hästskötare har man väl fler att borsta och kan inte stå en timme med varje häst... :D

en häst tar högst 15 min att borsta- sadla-tränsa- på med benskydd. mocka tar i spån/ torvbädd ca 5min, halmbädd ca 7-10min, halm som mockas ut dagligen tar längre tid, ca 15min tror jag beroende på hur renlig hästen är.

i ett stall så hade jag ofta 3 hästar att göra i ordning samtidigt (när båda ryttaren + beridaren red samtidigt), då var det att springa fort för att ta in och göra i ordning hästarna innan de kom tillbaka från föregående ridpass. var det bara 1-2 hästar så var det lugnt, kunde man ta in/ut 2 hästar åt gången.
och det var inte heller någon fusk borstning :p, all lera/spån skulle bort, man och svans skulle borstas och hovarna skulle oljas varje dag. kan säga att man var ganska trött när man körde hem för att ta hand om stallet hemma :rofl:

hemma så lägger jag ner mer tid på mockningen och ca 15 min som högst på ryktning och trimning då min söta häst är ett as i stallgången innan man ridit, efter så kan hon stå och njuta av att få manen klippt men innan ridning så är hon en sån elaking som bits fram och sparkas bak.

Det beror ju på. Sist jag jobbade så var det fodring, ut med hästar i hagar och några i skrittmaskin samt mockning på ca 3,5 timmar. 50 hästar. O då skulle det mockas med perfektion. Snitt blir 4.2 minuter per häst.
Oftast kom ryttaren strax innan lunch. Sen gick resten av dagen åt fodra i hagen, ta in hästarna, göra iordning för ridning (tar väl 5-10 min) och så en sista mockrunda på kvällen vid 20-tiden, sista fodring vid 22-22.30.

Det handlar ju om teknik (när det gäller mockning) man fick in en teknik och mockade fort

Mockningen tog rätt lång tid då jag bara hade skitgrisar, så runt 10-15 min per box när jag hade 4 hästar. Göra iordning häst innan ridning tog ca 20-25 min med avborstning, reda ut man och svans, linda ben och på med grejer. nattningen med först massage och sedan rykt samt lindning av ben och annat pyssel tog ca 30 min per häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka