Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?
+ Mynta2
Tack för svaren
+ Mynta2
Tack för svaren
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer in i kören. Tittar på hur hästen ser ut!
Jag har ingen analys men jag kan se på höet att de är av lite över medel kvalite.
Nej det var det jag menade. (Att du inte behöver göra det heller.) Det fungerar ju bra för dig och du har ju koll så att du kan göra förändringar om det behövs. (som jag uppfattar det)Jag skrev faktiskt att jag inte skämdes det minsta .
Du har förmodligen sån tur att ditt grovfoder innehåller tillräckligt med protein. (annars hade du sett skillnad på hästarna och framförallt på den unga) Hoppas grovfodret fortsätter hålla bra värden.
Att vilja ha analys har ju att göra med att man vill ha framförhållning och kunna ligga steget före. Vill man inte det så behöver man ju inte.
Ja det är väl den anledningen alla anger när de menar att deras gamla morfar inte analyserade sitt hö, tyvär kan vi ju inte fråga gamla morfar om han hade velat använda analys som komplement om tekniken funnits tillgänglig. För precis som du skriver kan man "börja gissa sig till vad det kan vara för näring i det".
Sen förstod jag inte vad analysen har att göra med sifferblindhet.
Dock finns såklart bönder som bara vill sälja slut på allt hö direkt och harm an då själv inte plats att ta hem allt på en gång får man ju finna sig i att behöva byta hö en/flera gånger om man inte hittar en annan bonde att köpa av.
Jag ser på hästen och hur den mår. Nu fick jag analys på mitt hö denna gången och enligt den så ger jag min häst alldeles för mycket mat men ändå är hon tunn, hur kan detta komma sig? Det hjäler inte med analys alla gånger heller.
Det har tagits flera analyser av höt och det ungefär samma värden på alla. Nej att min häst inte följer tabellerna vet jag ju men då är ju egentligen analysen helt onödig eftersom jag ändå famlar i det okända.
Enligt tabellen får hon för mycket mat. Men ger jag henne som jag gör nu är hon i fint hull och är pigg och glad, tror inte man ska tänka alldeles för mycket heller, hästarna överlevde förr också.
Innehållsmässigt får hon för mycket. Hur vet jag att hon inte har ett högre vitamin/mineral-behov tex? Eller att hon kanske inte alls behöver så mkt vitaminer/mineraler för att tillgodose sina behov? Då kan hon ju ha överskott/brist utan att jag vet om det trots analys.
Det enda jag har analysen till är att innan jag köper höt så vet jag att det har bra värden för min häst. Jag behöver ha mkt krut i höt för att hon ska kunna orka äta upp den mängd hon behöver.