Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Jag har ingen analys men jag kan se på höet att de är av lite över medel kvalite.

Fullkomligt omöjligt. Man kan inte alls veta om näringsinnehållet i ett foder genom att titta på det. Man kan MÖJLIGT få en fingervisning om man kollar på bladstorlek jämfört med skaften och om det finns en stor variation med olika typer av växtslag men det är fortfarande lika kvalificerat som en ren gissning.
God hygienisk kvalitet är inte ett kvitto på ett önskat näringsinnehåll.

*kl*

Jag ser bara fördelar i att analysera ett grovfoder. Då inser man att det brukar räcka med enbart grovfoder till de flesta hästar, vilket är bättre för hästen och ekonomin.

Jag skrev faktiskt att jag inte skämdes det minsta ;) .
Nej det var det jag menade. (Att du inte behöver göra det heller.) Det fungerar ju bra för dig och du har ju koll så att du kan göra förändringar om det behövs. (som jag uppfattar det)
Du har förmodligen sån tur att ditt grovfoder innehåller tillräckligt med protein. (annars hade du sett skillnad på hästarna och framförallt på den unga) Hoppas grovfodret fortsätter hålla bra värden.
Att vilja ha analys har ju att göra med att man vill ha framförhållning och kunna ligga steget före. Vill man inte det så behöver man ju inte. :)

Det syns inte utanpå om inte fosfor eller calciumbehovet är täckt. Det kan däremot märkas på skelettets hållbarhet när hästen blir äldre. (men då är det för sent att åtgärda)

Ja det är väl den anledningen alla anger när de menar att deras gamla morfar inte analyserade sitt hö, tyvär kan vi ju inte fråga gamla morfar om han hade velat använda analys som komplement om tekniken funnits tillgänglig. För precis som du skriver kan man "börja gissa sig till vad det kan vara för näring i det".

Sen förstod jag inte vad analysen har att göra med sifferblindhet.

Enkelt- precis som med "ordblindhet" blir det bättre med övning, ju mer jag räknar och stirrrar på siffror, desto bättre funkar det (oftast), och när jag räknar foderstat är jag noggrann och bryr mej och tittar ordentligt och då blir det lättare rätt äm om jag försöker räkna sånt jag inte bryr mej om:-)

/Lavinia, gillar inte matte alls!

Nej vi får hö från samma vall varje år och det är kollat å bonden sa att de e lite över medel värden på de å de e jag nöjd med. Sen kan man ju se om höet e bra eller dåligt tex om de bara e tjocka stjälkar tex eller om de e mkt blad å örter mm i. självklar kan jag inte se kvoterna på de mm mm

Man behöver inte dum förlara folk bara för att man råkar utrycka sej fel =/

Sedan jag bytte till detta höet är mina hästar finare än någonsin. å dom får samma mängd oav de nya som dom fick av de galma å ändå har dom gått upp i vikt å blivit finare så de måste ju betyda något med.

Senast ändrad:

Dock finns såklart bönder som bara vill sälja slut på allt hö direkt och harm an då själv inte plats att ta hem allt på en gång får man ju finna sig i att behöva byta hö en/flera gånger om man inte hittar en annan bonde att köpa av.

Ungefär så är det för mig ja, har mycket dålig plats på vårt loft så jag får hämta hö varje eller varannan månad men i mitt fall fungerar det bra.

Har försökt få "boka" hö men gubben brukar bara röra till det så det funkar inte riktigt.

Har köpt av denna bonde i ca 3-4 års tid nu och är fullkomligt nöjd = välmående häst i bra hull.

Jag ser på hästen och hur den mår. Nu fick jag analys på mitt hö denna gången och enligt den så ger jag min häst alldeles för mycket mat men ändå är hon tunn, hur kan detta komma sig? ;) Det hjäler inte med analys alla gånger heller.

Jag ser på hästen och hur den mår. Nu fick jag analys på mitt hö denna gången och enligt den så ger jag min häst alldeles för mycket mat men ändå är hon tunn, hur kan detta komma sig? ;) Det hjäler inte med analys alla gånger heller.

Ja den säger att din häst inte följer tabellvärdena utan behöver mer energi. Eller så är de prover som tagts och skickats på analys inte representativa för partiet.

Det har tagits flera analyser av höt och det ungefär samma värden på alla. Nej att min häst inte följer tabellerna vet jag ju men då är ju egentligen analysen helt onödig eftersom jag ändå famlar i det okända.

Om hon är för tunn får hon inte för mycket mat. Då hade hon inte varit tunn. Däremot kanske grovfodret inte räckte till just den hästen.
Första året/månaderna får man gissa vad den specifika individen har för värden. Sedan vet man var man ska börja nästkommande säsonger!

Jag har samma problem med min, fast åt andra hållet. Han blir alldeles för tjock på ingenting. I år kunde jag ge max 3 kg hö, annars stack energin iväg för högt och han går upp. Jag vet att han ligger långt under tabellvärdena (och därmed kan jag inte följa traditionella råd och rådgivare) och med en analys kan jag få en bra foderstat som tillåter honom att äta så mycket som möjligt utan att få för mycket energi. Jag kan på inget sätt påverka innehållet i grovfodret, men jag kan enkelt avgöra hur mycket halm och proteintillskott jag kommer behöver innan det börjar märkas på hästen genom viktuppgång.

Enligt tabellen får hon för mycket mat. Men ger jag henne som jag gör nu är hon i fint hull och är pigg och glad, tror inte man ska tänka alldeles för mycket heller, hästarna överlevde förr också.

Men vad menar du med för mycket mat? Volymmässigt eller innehållsmässigt?
Alla hästar är inte tabellhästar, precis som alla människor inte är lika.

Vi levde också förr, utan isolerade hus, mataffärer och mediciner. Varför slänga bort vetenskap bara för att?
Man kan ju kombinera djurögat med vetenskapen. Det brukar fungera väldigt väldigt bra.

Det har tagits flera analyser av höt och det ungefär samma värden på alla. Nej att min häst inte följer tabellerna vet jag ju men då är ju egentligen analysen helt onödig eftersom jag ändå famlar i det okända.

Om du tycker det har du ju helt missuppfattat anledningen till att man analyserar.
Mineralerna kan man inte avgöra innehållet av alls genom att titta på hästen, när man kan är det redan för sent.
Energi och protein-innehållet visar om man redan från början behöver ge tillskottsfoder av något slag. Vissa hästar behöver en kvot på 6 mellan MJ/protein och andra behöver högre, andra klarar sig på lägre. Om man analyserar så kan man dra slutsatser om vad just ens egen häst behöver och använda den kunskapen följande år för att redan från början lägga sig på rätt energimängd/kvot och slippa lägga pengar på att fodra för säkerhets skull eller att hästen faller ur under vintern.

Enligt tabellen får hon för mycket mat. Men ger jag henne som jag gör nu är hon i fint hull och är pigg och glad, tror inte man ska tänka alldeles för mycket heller, hästarna överlevde förr också.

Bra då vet du vad hon behöver för att hålla hull/muskler och kan justera foderstaten direkt nästa år när analysen kommer, bara att gratulera.

Jag har en Welsh Cob på 143 cm, 3 år och hon äter minst lika mycket som de stora halvbloden i stallet.

Senast ändrad:

Jag står i ett stall där det inte analyseras, så jag får gå på ögat och plussa på med mineraler och lucern för säkerhets skull. Har funkat bra, men hade hellre haft analys att luta mig emot. Hade känts tryggare.

Innehållsmässigt får hon för mycket. Hur vet jag att hon inte har ett högre vitamin/mineral-behov tex? Eller att hon kanske inte alls behöver så mkt vitaminer/mineraler för att tillgodose sina behov? Då kan hon ju ha överskott/brist utan att jag vet om det trots analys.

Det enda jag har analysen till är att innan jag köper höt så vet jag att det har bra värden för min häst. Jag behöver ha mkt krut i höt för att hon ska kunna orka äta upp den mängd hon behöver.

Har analyserat grovfoder i flera år till mina hästar. Det äter så mkt grovfoder att de på pappret fyller de behoven de har enbart med grovfodret.
Fast verkligheten är en annan. Får alltid balansera upp hull med kraftfoder + Lusern. De får krosskorn, foderjäst, Kraft Rehab och lite betfor.

Innehållsmässigt får hon för mycket. Hur vet jag att hon inte har ett högre vitamin/mineral-behov tex? Eller att hon kanske inte alls behöver så mkt vitaminer/mineraler för att tillgodose sina behov? Då kan hon ju ha överskott/brist utan att jag vet om det trots analys.

Det enda jag har analysen till är att innan jag köper höt så vet jag att det har bra värden för min häst. Jag behöver ha mkt krut i höt för att hon ska kunna orka äta upp den mängd hon behöver.

De rekommendationer SLU har för vitaminer och mineraler får man väl anta att det baserar på tillgänglig forskning, precis som det finns rekommendationer för människor. Endel mineraler krävs större mängd vid ex tillväxt och träning. ADEK och är fettlösliga vitaminer och här finns faktiskt risk för överdosering medan övriga vitaminer kissas ut om det blir överskott. Vitamin B1 tex ger neongul urin om det blir överskott.
Men analysen inriktar sig ju främst på mineralerna. Vitaminbrist har hästar sällan.

Du använder ju analysen till precis det den är till för, veta i förväg om höet har värden som passar din häst, så vad är problemet?

Att dessutom titta på innehållet och balansen mellan olika mineraler är det andra man kan göra, resten blir att kolla på hästen och se hur den fungerar och mår.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka