Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Om det inte framgick: jag analyserar höet, men ger hästen stallets maxgiva och köper helst till lite extra också. Jag tycker om att ha ett utgångsvärde- men låser mej självklart inte bara vid siffrorna, utan tittar på hästen också- det måste man ju, annars har man ju ingen nytta av analysen.

Denna vinter har tex min häst behövt klart med mat än hon borde enligt analys och uträknad foderstat. Så nu har jag ett utgångsläge för nästa vinter. Däremot har jag klarat mej på att ge bara hö och mineraler denna vinter, medan mina stallkompisar- som inte intresserat sej för analysen- matat med både 3 och 4 olika tillskottsfoder..

/Lavinia, som tycker båda sidorna kräver kunskap utöver bara ridning och matblandning..

"Däremot har jag klarat mej på att ge bara hö och mineraler denna vinter, medan mina stallkompisar- som inte intresserat sej för analysen- matat med både 3 och 4 olika tillskottsfoder..

Jag har stått i stall med oanalyserat hö- vilket oavkortat inneburit att samtliga hästar framåt vårkanten sett ut som ök utan muskler trots fri tillgång på hö (utom min som matades med lusern "för säkerhets skull"). Nästan alla matade sina hästar med tillskott till både höger och vänster. "

Fast den här tråden går väl inte ut på att snacka skit om alla stallkompisar du haft vars hästar ser ut som ök pga att de inte analyserar. Som du ser så är vi många som lyckas ha fina hästar utan analys.

Det är väl bättre att vi håller oss till vad vi själva tycker och gör än att diskutera våra stallkamrater. Man bör ju också köpa hö av någon man har förtroende för.

/Gg

Jag skrev faktiskt att jag inte skämdes det minsta ;) . Har inte hästar som ändrar sig i hull heller, unghästen har vuxit jämnt och fint. Inga urfallna hästar till våren/betet/hösten/vintern. Bra muskulatur på bägge och dom presterar bra. :D

Har aldrig kritiserat de som väljer att ta analys, bara att jag inte har den rutinen.:)

Jag tittar på hästens hull och allmäntillstånd.

Faller hon ur ökar jag fodret. Nuförtiden känner jag henne såpass bra att det inte är några problem att hålla henne fin. Fri tillgång på hö i hagen, 15 kg silage/ natt får hon vanligtvis. Plus halmen som hon äter av.

Kraftfodergivan är för tillfället: 2,4 L havre, 0,5 L kornkross, 4 dl torrmätt betfor, kalk, vitaminer/mineraler. När hon inte hade fri tillgång på hö ute behövde hon ett par kg lucernpellets vintertid.

(Vbl-sto av den grövre typen, men som faller ur lätt).

Senast ändrad:

KL

Jag har fodrat både med och utan grovfoderanalys beroende på vilket stall jag stått i. Helt klart ger jag mer "för säkerhets skull" när jag inte har analys. Då menar jag inte massa småburkar utan ffa proteintillskott.

Jag räknar dock inte foderstat utan är mer intresserad av balansen mellan energi och protein. Är den bra är det ju bara att fodra på med ögat.

I år har jag analyserat stallets hö vilket jag är glad för! Jag har inte klarat av att fodra "för säkerhets skull" med 16 g smb rp per kg ts....

När man pratar andra djurslag diskuteras ju miljöbelastningen vid överutfodring med ffa protein och fosfor. Dit har vi ju inte riktigt kommit än i hästbranschen men vem vet...

Fast har du inte missuppfattat hela tanken med analysen nu? Om du VET vad höet innehåller behöver man inte ge alla dessa skumma burkar- eftersom man vet vad hästen får i sej.

Jag skulle snarare säja att de flesta jag känner som INTE analyserar matar hästarna med mängder med "tillskott", trots att det absolut inte behövs.

Jag har stått i stall med oanalyserat hö- vilket oavkortat inneburit att samtliga hästar framåt vårkanten sett ut som ök utan muskler trots fri tillgång på hö (utom min som matades med lusern "för säkerhets skull"). Nästan alla matade sina hästar med tillskott till både höger och vänster.

Nu analyserar jag höet, vet vad jag stoppar i min häst och SLIPPER stoppa i henne en massa dyr extramat "för säkerhets skull".

/Lavinia, som anser att alla blir saliga på sin egen tro, och konstigt vore det annars

:bow:

I de allra flesta fall blir det väldigt mycket billigare att utfodra med analyserat hö då man ju inte behöver stoppa i hästen en massa tillskott "för säkerhets skull".
För mig tex, har en svårfödd stor väldigt energisk sak tex som klarar sig alldeles utmärkt på enbart grovfoder och en skvätt mineraler och det skulle jag inte riktigt vågat utan analys även om han såg fin ut i hullet.

Men jag har även utfodrat utan analys på grovfodret och då är det ju sunt hästförnuft och lite framförhållning som gäller men generellt är det ju enklare med analys. Så vet man lixom.
Fodrar jag utan grovfoderanalys brukar jag ge färdigfoderblandning, ex pellets, och mineraler, och kalk (för att vara säker på att Ca/P kvoten inte blir för låg, känns ganska viktigt även om de allra flesta hösorter har ganska ok kvot, men speciellt om jag ger havre då havre ju innehåller mkt P).

Jag körde utan analys när vi först köpte hästen men blev sedan påverkad av alla "röster" som propsade på att man "måste" ha analys.

Jag fick själv analysera och gjorde så ett tag men det blev ohållbart i längden. Bonden jag köper av har nämligen mycket stora och olika fält och det höet som jag då gjorde analys på var inte samma hö som jag sedan fick genom hela vintersäsongen.

Så fr om i vinter har jag inte analyserat och det har gått jättebra (som det gjorde tidigare också). Hästen är blank och fin, jättefin i hullet och har inte tappat ett dugg nu så här framåt vårkanten efter vintern.

Det var ju ovanligt kallt även här nere i Skåne i vinter ett tag och då märkte jag att det behövdes mer hö - går ju en massa energi vid kyla.

Jag har skarpa ögon som tidigt ser om han verkar tappa i hull eller om överlinjen verkar bli lite tunnare. Då ökar jag givan i god tid eller kanske lägger till lite sojaskrå för proteinets skull.

Pålle får inte en massa tillsatser utan jag kör på hö som det viktigaste, lite havre, mineraler samt morötter som "krubbskrammel". Ibland vid behov som sagt sojaskrå.

Tänk att vi var sååå många som litar på ögat och känslan! :laugh::laugh:
Tillhör oxå de som haft mycket hästar i måååånga år, har aldrig analyserat.
Hästarna går på utedrift, fri tillgång på grovfoder från egen vall + egenskördat spannmål.
Hästarna är i alla åldrar, allt från föl till pensionärer inkl ett avelssto.
Det enda jag köper är lusern, selen, mineraler, inga konstiga burkar med allehanda preparat och tro det eller ej, men mina hästar är runda och fina! :laugh:

Då har jag n fråga till er som odlar ert eget hö, vad väljer ni att använda för grässlag och planerar/varierar ni vilka grässlag som sås in utifrån om ni har dräktiga ston eller lättfödda ponnyer tex?

KL

Jag har fodrat både med och utan grovfoderanalys beroende på vilket stall jag stått i. Helt klart ger jag mer "för säkerhets skull" när jag inte har analys. Då menar jag inte massa småburkar utan ffa proteintillskott.

Jag räknar dock inte foderstat utan är mer intresserad av balansen mellan energi och protein. Är den bra är det ju bara att fodra på med ögat.

I år har jag analyserat stallets hö vilket jag är glad för! Jag har inte klarat av att fodra "för säkerhets skull" med 16 g smb rp per kg ts....

När man pratar andra djurslag diskuteras ju miljöbelastningen vid överutfodring med ffa protein och fosfor. Dit har vi ju inte riktigt kommit än i hästbranschen men vem vet...

Här håller jag precis med. Att man fodrar med analyserat grovfoder innebär ju inte att man slutar titta på hästen. Vi har analyserat hösilage med kvot på 6,3 och det är väldigt skönt med ett grovfoder som man vet att det bara är att ge mer av om hästen ser ut att behöva lägga på sig. Att slippa fundera på om man kanske skulle köpa nåt proteintillskott för säkerhets skull osv.

Jag ger Fibergi müsli (koncentrat) som huvudsakligt komplement och då 0,4 kg/dag till min d-ponny, anledning: krubbskrammel, selenbehovet täcks, vitaminer, mineraler och spårämnen.

Knapplån

Kan det inte vara så att ni som fodrat utan analys "i alla tider" dessutom haft bönder som vet vad de håller på med? Dvs vet ungefär hur man ska odla ett bra hästhö som med stor sannolikhet får bra värden? Det känns som det kan bli stor skillnad mellan en amatörbonde och en proffsbonde, eller är det jag som är ute och cyklar? I mitt gamla stall har de inte en susning om varken hästhållning eller hötillverkning, de har kört på att "fodra med ögat" i alla år men inte lyckats koppla ihop 4 hästars död i fång med en obalanserad foderstat.(Enligt analys en kvot på knappa 2) Jag hoppas ju iallafall att jag genom att ha gjort analys och sedan flyttat iallafall sått ett frö i deras hjärnor så att de kanske lägger ihop ett och ett..
Själv skulle jag inte köra utan analys, vill som så många andra ha ett utgångsvärde och tycker det verkar tämligen meningslöst att börja fodra med ett kasst hö för att sedan konstatera att hästen fallit ur när man kunde haft ett hum om detta genom att betala några ynka hundralappar, och på så sätt undvikit muskeltapp. Om nu framsteg har gjorts i världen, varför inte använda sig av dessa?

Knapplån

Kan det inte vara så att ni som fodrat utan analys "i alla tider" dessutom haft bönder som vet vad de håller på med? Dvs vet ungefär hur man ska odla ett bra hästhö som med stor sannolikhet får bra värden? Det känns som det kan bli stor skillnad mellan en amatörbonde och en proffsbonde, eller är det jag som är ute och cyklar? I mitt gamla stall har de inte en susning om varken hästhållning eller hötillverkning, de har kört på att "fodra med ögat" i alla år men inte lyckats koppla ihop 4 hästars död i fång med en obalanserad foderstat.(Enligt analys en kvot på knappa 2) Jag hoppas ju iallafall att jag genom att ha gjort analys och sedan flyttat iallafall sått ett frö i deras hjärnor så att de kanske lägger ihop ett och ett..
Själv skulle jag inte köra utan analys, vill som så många andra ha ett utgångsvärde och tycker det verkar tämligen meningslöst att börja fodra med ett kasst hö för att sedan konstatera att hästen fallit ur när man kunde haft ett hum om detta genom att betala några ynka hundralappar, och på så sätt undvikit muskeltapp. Om nu framsteg har gjorts i världen, varför inte använda sig av dessa?

Ja att gamla morfar aldrig analyserade sitt hö kan det kanske bero på att inte tekniken fanns tillgänglig?
Vem skulle få för sig att köpa kraftfoder utan någon som helst innehållsförteckning?

Ja att gamla morfar aldrig analyserade sitt hö kan det kanske bero på att inte tekniken fanns tillgänglig?
Vem skulle få för sig att köpa kraftfoder utan någon som helst innehållsförteckning?

Hej!

Att gamla morfar inte analyserade kan också berott på att han odlade själv och hade ganska bra koll på vad höet innehöll för växter och hur det påverkade hästarna? Utefter vad höet innehåller kan man iaf börja gissa sej till vad det kan vara för näring i det (även om vårt hö i år hade massor med protein, trots att det var helt utan baljväxter)..

/lavinia, som använder höanalysen som en ursäkt för att öva upp min sifferblindhet..

Jag har ingen analys men jag kan se på höet att de är av lite över medel kvalite.

Jag ger så mkt av de att hästarna e fina i hull och glansiga i pälsen sen får dom skrammel i krubban i form av några dl fibergi låg sammt mineraler å vitaminer.

Jag vet inte hur andra gör, men en ridskola gjorde så här. 1 stort krafftmått grund till de stora hästarna och ett litet krafftmått grund till ponnyerna. Sen fick väl de stora hästarna kanske 4 kakor hö/mål och ponnyer 2 kakor ;). Om någon häst var lite tunn så tillfördes korn.

Jag analyserar i alla fall. Jag har ärligt talat ingen lust att elda för kråkorna. Sådan ekonomi har jag inte så jag kan slänga bort många sköna slantar till fodertillverkarna...dessutom är jag bättre förberedd om något felar i foderstaten och kan rätta till det fortare med analys än utan. Har jag ingen analys vet jag knappast vad jag ska tillför när den inte fungerar tillfredsställande. Jag gillar inte när man kör för säkerhetsskull när man faktiskt kan ta reda på hur det ligger till. Bla mineraler är väl något som folk verkligen stoppar i hästar i tid och otid. Det är ju inte bara hästen som blir påverkad, utan även markerna. Det som kommer in måste även komma ut..och saker försvinner inte bara för man inte ser det.

Senast ändrad:

Va ? Hur kan du se det ? Jag köpte ett år hö av 3 olika bönder. Det hö som såg absolut finast ut hade inte bättre näringsvärde än de hö jag tog av bonde där lägdan bara stått i flera år samt slogs senare än normalt. trodde det höet skulle vara urkasst, men så var inte fallet.

Jag fick själv analysera och gjorde så ett tag men det blev ohållbart i längden. Bonden jag köper av har nämligen mycket stora och olika fält och det höet som jag då gjorde analys på var inte samma hö som jag sedan fick genom hela vintersäsongen.

Det är därför man köper hö i parti och gör en noggrann analys. Ett parti motsvarar en åker och analysen görs på stickprov av många balar inom partiet. Man vet oxå om man kommer behöva byta hö under vintern eller om partiet man köpt/köper av räcker vintern ut.

Dock finns såklart bönder som bara vill sälja slut på allt hö direkt och harm an då själv inte plats att ta hem allt på en gång får man ju finna sig i att behöva byta hö en/flera gånger om man inte hittar en annan bonde att köpa av.

En fråga: Hur gör man analys på silage/inplastat grovfoder? Jagh ar bara erfarenhet av hö i småbal. Tejpar man igen balarna igen eller tar man bara på en bal?

Hej!

Att gamla morfar inte analyserade kan också berott på att han odlade själv och hade ganska bra koll på vad höet innehöll för växter och hur det påverkade hästarna? Utefter vad höet innehåller kan man iaf börja gissa sej till vad det kan vara för näring i det (även om vårt hö i år hade massor med protein, trots att det var helt utan baljväxter)..

/lavinia, som använder höanalysen som en ursäkt för att öva upp min sifferblindhet..

Ja det är väl den anledningen alla anger när de menar att deras gamla morfar inte analyserade sitt hö, tyvär kan vi ju inte fråga gamla morfar om han hade velat använda analys som komplement om tekniken funnits tillgänglig. För precis som du skriver kan man "börja gissa sig till vad det kan vara för näring i det".

Sen förstod jag inte vad analysen har att göra med sifferblindhet.

Jag har ingen analys men jag kan se på höet att de är av lite över medel kvalite.

Jag ger så mkt av de att hästarna e fina i hull och glansiga i pälsen sen får dom skrammel i krubban i form av några dl fibergi låg sammt mineraler å vitaminer.

Grattis, tänk så intressant om du gick med på att låta dig testas av lämpliga forskare så kanske de kunde hitta den specifika gen som gör att man kan titta på hö och veta vad det innehåller. Ser du mineralinnehållet också eller bara MJ och protein?

En fråga: Hur gör man analys på silage/inplastat grovfoder? Jagh ar bara erfarenhet av hö i småbal. Tejpar man igen balarna igen eller tar man bara på en bal?

Antingen är man med vid skörd och tar prov precis innan inplastning eller så tar man lite av en bal, lägger i plastpåse i frysen och skickar in provet när man tagit från ett antal balar.
Visst går det att tejpa men det är inte att rekommendera. Det är stor risk för att det kommer in luft.

Man kan endera ta prov vartefter man öppnar balarna och frysa in tills man fått tillräckligt mycket. Eller använda en höborr och ta prover från ett par st. Då är det extra viktigt att man endera utfodrar med balarna ganska omgående eller tejpar igen hålena med speciell tejp. Villken tejp som helst duger inte. Den måste vara UV beständig. Vad den heter har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka