Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Du hoppas att du har bättre. I realiteten behöver du inte ha det. Det är ju det som verkar vara kruxet med hästfoderstater och hästars individuella näringsbehov.

Men om du tittar till din egna häst som har en foderstat värdigt ett halvblod så förstår du väl? Det är ju en stor felmarginal i beräkningarna antagligen eftersom du häver fram det. Eller bara de exemplen jag tog upp med travaren och fullblodskorsningen- trots ENORMT överskott (ungefär dubbla behovet av protein) ser den ena bra ut och den andra smal ut. Det säger ju sig självt! Redan där är felmarginalen trots alla möjliga hullkorrigeringar, arbetstillägg osv ändå extremt hög. Det finns heller ingenting som säger att din hästs behov av mineraler uppfylls eftersom det är ett individuellt behov även där. Och effekten av ex. överutfodring av dessa ämnen är heller inte så noga forskad i så vi vet ju egentligen inte så mycket i det avseendet tydligen.

Jag förstår inte riktigt varför folk inte vill inse att inte all forskning är säkert och innan man kommer fram till hur saker gäller så är det mesta ofta icke tillförlitligt. Bara att en foderanalys inte blir riktigt rätt säger ju också en del.

Ja ditt budskap är ju rätt klart. Lägg ner analyseradet och fundera inte över de rekommendationer som SLU har för de är troligen rent åt helsike.
Om du tycker att det finns några fördelar med foderstatsberäkning så döljer du dessa skäl väldigt väl.

Du hoppas att du har bättre. I realiteten behöver du inte ha det. Det är ju det som verkar vara kruxet med hästfoderstater och hästars individuella näringsbehov.

Men om du tittar till din egna häst som har en foderstat värdigt ett halvblod så förstår du väl? Det är ju en stor felmarginal i beräkningarna antagligen eftersom du häver fram det. Eller bara de exemplen jag tog upp med travaren och fullblodskorsningen- trots ENORMT överskott (ungefär dubbla behovet av protein) ser den ena bra ut och den andra smal ut. Det säger ju sig självt! Redan där är felmarginalen trots alla möjliga hullkorrigeringar, arbetstillägg osv ändå extremt hög. Det finns heller ingenting som säger att din hästs behov av mineraler uppfylls eftersom det är ett individuellt behov även där. Och effekten av ex. överutfodring av dessa ämnen är heller inte så noga forskad i så vi vet ju egentligen inte så mycket i det avseendet tydligen.

Jag förstår inte riktigt varför folk inte vill inse att inte all forskning är säkert och innan man kommer fram till hur saker gäller så är det mesta ofta icke tillförlitligt. Bara att en foderanalys inte blir riktigt rätt säger ju också en del.

Min 3-åriga d-ponny går på ca 80-85 MJ, varav ca 70 kommer från grovfoder och hon tilläggsfodras främst med Hippo grow Alfa (som till 35% består av grönmjöl). Jag väljer att lyssna på dem som är troligast att göra de mest kvalificerade gissningarna, för det är då inte jag.

Frågan är hur du gör? Du kanske gått igenom befintliga studier och dragit egna slutsatser, eller struntar du i att räkna helt och hållet för att felmarginalen ändå är för stor?

Frågan är hur du gör? Du kanske gått igenom befintliga studier och dragit egna slutsatser, eller struntar du i att räkna helt och hållet för att felmarginalen ändå är för stor?

Jag räknar! Tycker att det är intressant, kul och väntar på den dagen då det blir lite säkrare resultat. Självklart tror jag att man vinner mycket på att analysera och räkna men man jag tycker inte man kan propagera för så ny forskning och knäppa andra människor på näsan för att det är minsann bättre att analysera än att inte göra det. Jag tror det är en helt annan sak med analys av häst (jämfört med ex. nöt eller gris) eftersom produkten, arbetet, som vi vill ha ut är svårare att sätta en måttstock på när det finns så stora skillnader. Speciellt med hobbyhästar i åtanke. Detsamma gäller hund och katt.
Jag tycker att man borde analysera men jag kan ju förstå dem som inte gör det också. Däremot gör de sannolikt inte det av anledningarna jag nämt utan för att de tycker det är för nytt för deras ögon. Klar skillnad mellan att undvika en metod för att "man alltid gjort så" och för att man tycker att den fallerar lite för mycket, tycker inte du?

kl

Jag tar analys på höt men jag räknar inte på någon foderstat.

Jag tar analys för att få redan på hur vi har lyckats med årets höskörd och lär mej ganska mycket på det.
Om vi får in ett hö med dåliga värden eldas det upp och tar en andra skörd och om den inte blir bra vet jag inte vad jag skulle göra då det inte har hänt än:D.

Vill ha ett bra hö då jag vill kunna ge fritillgång men då jag inte vet hur mycket varje häst äter av höt så känns det onödigt att räkna på en foderstat.

Kram

Vad är bra o dåliga värden i dina ögon?

Kvoten mellan mj och sbrp skall vara över 7 och minst 60 på sbrp.

Detta är ett bra hö för mej då jag inte har några lättfödda hästar, om jag hadde det så skulle ett bra hö ha helt andra värden.

Kram

Men då räknar du ju i alla fall.

Nej, efter som jag inte vet hur mycket varje häst äter av höt vet jag inte hur mycket varje häst får av energi och protein.

Då jag har 3hästar (1 a-ponny, 1 liten häst & 1 normalstor) som brukar äta ca 30kg hö på fri tillgång.

Tex så vet jag bara att Simba (den normal stora) äter den mesta av höt 14 eller 18kg av höt och har jag då ett hö som jag har haft dem senate 2 åren med ett Mj på 8,8 och 9,1 kan det skilnaden vara upp till 36 mj om dagen.

Och ut över höt får hästarna en egen blandad mäsk som jag inte inte har en susning om värdet på och dem som rids eller behöver får även extra havre/korn (här handlar det inte om någon liter hit eller det) om det behövs men även där håller jag inte reda på värderna.

Så nej jag vet inte hur mycket energi, protein eller vilken kvot mina hästar får i sig.

Kram

Nu räknade du igen!

Räkan kan jag göra men steget därifrån till en uträknad foderstat är ganska stort.

Räkande foderstat gjorde jag när jag hadde 1häst på gården och jag viste hur mycket hö hon åt, hadde inte fritillgång då och räknade även på kraft fodret hon fick.

Nu har jag 3hästar på fritillgång som jag inte vet hur mycket hö dem äter vet bara vem som äter mest och det är inte så svårt att räkna ut vem som äter minst och jag vet att dem äter olika mycket beroende på väder och jag ger ett eget blandat foder som jag inte vet värdet på.
Hur kan detta var en uträknad foderstat?

Kram

Varför tar du analys öht? Jo för att räkna ut kvoten osv. Att dom får fri tillgång är en annan sak.

Varför tar du analys öht? Jo för att räkna ut kvoten osv. Att dom får fri tillgång är en annan sak.

Analys tar jag för att jag vill ha ett bra hö då jag inte vill köpa en massa lusern mm då det blir för dyrt.

På det höt jag har tagit in och fodrat med har kvoten varit mellan 8 och 10,5 men jag gör ingen skilnad på vad kvoten ligger tex ingen extar olja för att sänka den när den är hög eller liknande inte häller avgör det om jag skall ge havre eller korn eller hur mycket utan där är arbetet avgörande.
Och när jag lägger till fodret utöver höt har ju kvoten ändrats till något annat.

Analys tas för att jag skall lära mej veta när vallen skall sködas för att få ett grovfoder jag vill ha.

Kram

Analys tar jag för att jag vill ha ett bra hö då jag inte vill köpa en massa lusern mm då det blir för dyrt.

På det höt jag har tagit in och fodrat med har kvoten varit mellan 8 och 10,5 men jag gör ingen skilnad på vad kvoten ligger tex ingen extar olja för att sänka den när den är hög eller liknande inte häller avgör det om jag skall ge havre eller korn eller hur mycket utan där är arbetet avgörande.
Och när jag lägger till fodret utöver höt har ju kvoten ändrats till något annat.

Analys tas för att jag skall lära mej veta när vallen skall sködas för att få ett grovfoder jag vill ha.

Kram

Men det är ju precis vad det handlar om!

Du tar analys för att se till att hästarna inte ska få proteinbrist och du framåt vårkanten ska behöva komplettera med massa dyrt proteintillskott (lucern som du nämner) i onödan.

Nu har du ju haft bra kvot, oavsett om den är 8 eller 10 så behövs knappast nått proteintillskott så det är ju rätt självklart att du inte behöver anpassa övriga fodret efter proteininnehållet i höet.

*kl*
Vi tänker inte, vi fodrar glatt med det hö/ensilage som ingår i stallhyran o pytsar på med lite kraft efter prestation....:eek: /L (Pållan lever, är pigg o glad vill jag tillägga;) )

Analysering av höet känns alldeles för dyrt för att det ska vara nödvändigt nu 1månad innan sommarbetet(har nyligen skaffat häst) och jag har inga planer just nu att göra det till hösten heller.

Jag märker ju hur hästens hull ser ut, om den magrar eller blir tjock.
Just nu får hon 10kg hö och 1kg krafft grund per dag och hon är i lagom hull. :laugh:

Måste bara....

Höanalys: 350 kr 1 gång på 1 år. Med ett bra hö krävs endast mineraler till det. Med ett dåligt hö blir det som beräkning nedan eller mer +350 kr.

Utan analys, med ett basfoder för fritidshäst: 1 kg/ dag 6 kr (hos 1 återförsäljare), det ger 150 kr på 25 dagar (dvs ca 1 månad) 300 på 2 månader, 600 på 4 månader och där blev en analys billigare, om höet var bra. Om det sen dessutom behövs mineraler (vilket många ger) ännu mer pengar). Och ibland är det med protein som behövs: lucern (den jag hittade hos ÅF) 10 kr/kg- dvs 10 kr/dag 300 kr/månad, 600 på 2 månader osv. Och lusern ger man ju gärna "för säkerhets skull" när man inte har analys.

För mej blir det billigare med analys och jag slipper oroa mej och se min häst tappa framåt vårkanten. Att säja att det är dyrt med analys och sen ge massor med "tillskott" blir inte billigt.

Att folk inte analyserar får stå för dom- det är helt ok med mej, men att säja att det är billigare utan... Njae..

/lavinia

Fast magrar eller blir tjock ser du ju omedelbart och handlar om energin. Men när det handlar om proteinbrist blir det genast svårare. Sådant märker du inte förräns efter ca halvåret, villket då betyder att: för ett halvår sedan när du skulle ökat hästens proteinbehov, så såg du inte det..utan då fick hästen gå med konstant proteinbrist ända tills ditt öga såg det. Är sådant shysst tycker du ? Jag skulle kalla sådant på gränsen till misskötsel.

Hej!

Och senare års forskning har visat att man inte kan se skillnad på protein och energibrist. När hästen har för lite energi tar den av proteinet (i en mer energikrävande process) för att klara sej och slänger man då på bara protein är det inte säkert att det hjälper.

/lavinia

Fast nu menar jag ju om hästen faller ur på 1-2 veckor, då brukar det sällan vara proteinbrist utan energibrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka