Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

*kl*
Vi har inte analyserat hösilaget till våra hästar, något som både jag och min syster skulle vilja göra då ffa min häst har svårt att hålla hullet uppe under vintern. Så vi har alltid fodrat med ögat fyllt på med lusern, då de ffa i vinter behövt detta, mineraler och havre.

Tyvärr har det blivit så att vi inte tar någon analys av den enkla anledningen att mina föräldrar som är fårbönder tar allt vårt grovfoder från fler olika skiften (åkrar) alla med olika förutsättningar, ibland så får dom "får" dom skiftet efter att det är utslaget och balat som tack för hjälpen med något. Så det skulle bli att försöka hålla reda på minst 6 st olika analyser varav vissa delar inte gått att analysera i tid.
Nu försöker mina föräldrar skilja på balarna från de olika skiftena genom att ställa upp dessa i olika grupper och märka dem för att kunna hålla reda på från vilka skiften maten kommer och då fodra från 1 skifte i taget, oftast börjar de med de skiften där vi vet att det kan vara lite sämre värden eftersom djuren tämligen nyligen kommit in från betet för att sen öka på med bättre o bättre skiften närmare våren och lammningen. Nu utgår vi från hur kvalitén är på själva skiftet, ny sådd eller så..

I år hoppas jag dock att vi ska kunna göra analys på grovfodret då det börjar vara ganska stabilt från vilka skiften vi nu får vårt grovfoder (har som sagt minst 6 st olika) o då är lättare att hinna med innan det balas. För vi anser att det måste bli billigare att analysera o inte överfodra djuren. Sen kommer vi nog aldrig att räkna slaviskt på detta då alla våra hästar har helt olika behov trots att de är "kalla" raser allihop, bara olika stora. Utan kommer att som *Lavinia* skrev göra det för att få koll på en kvot så vi vet vad vi har att göra med.

OT - hur gör man smartast eg om man har som vi flera olika skiften när man skickar på analys, blandar man alltihopa o satsar på något mellanting eller skickar man in 1 från varje o utgår från det?

Är nyfiken och vill gärna få reda på hur ni utan grovfoderanalys tänker och vad ni ger era hästar för kraft foder?:)

Jag använder mina ögon och mitt sunda förnuft. Jag är 21 så jag kan väl inte säga mig tillhöra den gamla skolan, men jag tänker mycket likadant.
Min häst får Hippo Grow Alfa utöver sitt hö, mängd beror på hull och typ av motionering, men mellan 1-2 kg. Till hösten kommer jag att börja med lucern istället, för att kunna ge bara grovfoder.

Han lever och mår alldeles ypperligt ändå :)

Jag litar inte helt 100 på mitt öga än, så jag brukar göra en foderstat som jag tycker verkar rimmlig sen tar jag analys och räknar. I höstas låg min "ögonuppmätta giva" på nästan exakt samma som den jag räknade ut via analysen så jag tror jag börjar lära mig riktigt bra :)

Jag fodrar med ögat, har alltid gjort. Även om jag gärna skulle vilja ha analyserat så är det inte ett krav. mer en fingervisning isf. I mitt stall ingår hö och på skullen ligger över 70 ton från en hel del olika vallar, så jag tror inte analysen blir riktigt rättvis ändå.. Vi gjorde analys för några år sen några år på rad när det var 'inne'(missförstå mej rätt ;) ), men det verkar faktiskt som hököparna bryr sej mindre och mindre om det.

Min häst har fått uppmot tio-tolv kilo hö per dygn beroende på temperatur, de får mer ju kallare det är, 500 gram havre och mineraler.
Nu har jag nyss bytt till fibergi bas och ger ca 500 gram av det också. Mer eller mindre skrammel i krubban alltså. Han skulle klara sej på bara höet. Han väger 430 kilo och är normalfödd.
Hästarna här är blanka i pälsen, jämna och fina i hullet, pigga, glada, håller sin vikt och är i tävlingskondition. Det räcker för mej.

Pirayas inlägg gäller för mig också. Analyserande har gått över styr. Jag analyserar inte min egen mat heller. Hur kunde hästarna gå OS förut? Jag ser däremot en fara i alla konstiga burkar folk har i stallet med diverse innehåll som folk tror enbart innehåller nyttigheter. Tänker på alla tillskott utan vetenskaplig dokumentation/innehållsdeklaration. Eller tex vitlök, suck. Vilken häst behöver vitlök?

/Gg

bra skrivet, vitlök är ju dessutom giftigt för hästar:eek:
Jag använder det enbart utanpå kroppen när jag tillverkar egen flugspray...
För fästigarna gillar det inte.

Jag tror folk går på alldeles för mkt skit nuförtiden, färdigfoder hit och dit, siffror hit och dit de vet knappt att det handlar om hästar till slut, rätt vad det är tror man att man sitter på en matte lektion lr något;).

Undra egentligen om hästar med foderstat hit och dit verkligen mår bättre med alla konstiga färdigfoder och allt kraftfoder som tarmarna inte riktigt kan ta upp.

hästarna är gjorda för grovfoder.

Tänk att vi var sååå många som litar på ögat och känslan! :laugh::laugh:
Tillhör oxå de som haft mycket hästar i måååånga år, har aldrig analyserat.
Hästarna går på utedrift, fri tillgång på grovfoder från egen vall + egenskördat spannmål.
Hästarna är i alla åldrar, allt från föl till pensionärer inkl ett avelssto.
Det enda jag köper är lusern, selen, mineraler, inga konstiga burkar med allehanda preparat och tro det eller ej, men mina hästar är runda och fina! :laugh:

Hihi jag trodde inte heller vi var så här många, skoj:)
tur att inte alla faller för "trenderna".

Jag använder mig av "exakt" samma som du.
har mina 3 hästar på lösdrift och jag har ordnat så jag kan fodra dem olika efter olika behov, minishettisen har en fålla där han går in själv och äter när han vill, den vuxna hästen skall jag fixa så han äter mer långsamt då han är så lättfödd och den unga hästar ska helst ha fri tillgång så den nöten håller jag på att knäcka.

Hade med velat skörda själv men då krävs massa traktorer osv så just nu köper jag hö.

börjar med att fodra med ögat och enbart ge grovfodret för annars vet man ju inte vad och om man skall tillsätta något.
testar en viss giva, sen skulle den inte stämma ändrar jag ev lägger till lusern ifall de tappar muskler/blir bukiga.
sen får de mineraler.

men måste fråga, varför ger du selen, det finns väl redan i mineralerna?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka