Ni som hyr ut boxplats

Jag hyr inte ut boxplats men jag hyr och vi har följande rutiner (ganska lyxigt om man jämför med andra tycker jag ;))

All strö (halm) och foder (hö, ensilage, havre och betfor) ingår och stallägaren köper in/skördar. Jag köper själv mineraler. In/utsläpp, fodring samt täckesbyte fixar stallägaren , är man där vid in/utsläppstiden så hjälper man till, mockning två dagar i veckan ingår. De får mat fyra gånger per dag nu på vintern, tre gånger när det finns gräs att äta i hagen. Stora hagar ca 5 tunnland till sex hästar plus att hälften av hästarna går på sommarbete i andra hagar. För detta betalar jag 1200 kr per mån.

Jag har eget stall och hyr ut 3 box platser. Kallhyran är 500:-/månad. Stallet är ny renoverat och mysigt, ridbanan är nygjord och ligger 10 m. från stallet, där det även finns hinder. Hagarna är bra, med mycket bra skydd i fall vädret är dåligt Betet är "super" och man brukar inte behöva lägga ut hö förrän mitten av oktober, för att det finns så mycket gräs kvar, som de hellre vill ha... :d
In och Utsläpp sköter vi gemensamt, och mockning sköter man själv. Det finns bra ridvägar runt om och ca 4 km till ridhus, transport kan man låna till en billig penning.
Mvh Matten

I det stallet vi har boxar som hyrs ut (8 stycken boxar),
ser schemat ut som följer.

06.00 Hö och Kraft. (Utgång)
13.00 Hö.
15.00 Hö och Kraft. (Ingång)
18.00 Kraft.
22.00 Hö och Kraft.

Alla pass tas av oss/anställd vardagar. Mockning ingår inte. Hö/Hösilage (8 kg/10 kg) och havre, korn och betfor.
Paddock, skrittmaskin, litet ridhus, stora hagar finns.
Bra ridvägar och inte särskilt långt till ridhus.
Närmast obefintlig kommunikation kommunalt.

3400:- i månaden varav 2100:- är kallhyra.

Jag vet var jag vill att Puckan ska bo om/när hon får föl,och var min ev. framtida bebbe ska bo på tillväxt.. ;)
Jag får tillbaka ett igångsatt sto och en uppfostrad bebbe på 2,5 år.. :cool: :smirk: ;)

Hyr inte ut, hyr.. :)

Fem hästar står det i stallet, en är stallägarens men honom ser man aldrig i stallet.

Fem boxar, har varit sex men den sjätte blev hovslagar/skötspilta. Sadelkammare med skåp och sadelhängare. Höloft. Inte varmvatten. Vattenkoppar, krubbor. Fikarum.

Stallhyran är 500 i månaden. Stallet är mycket gammalt, väldigt fint. Behövs målas om men stallägaren vill inte låta oss "förstöra" nåt. Vi får inte ens bygga vindskydd i hagen så hästarna får skugga.

Två rätt stora hagar, inte gräs. En gräshage. En av hagarna går att använda som paddock. Hinder finns, måånga.
Hö måste varje hästägare köpa själv, spån också. In och utsläpp + utfodringar hjälps alla åt med.

Ut i hagen 7, in i stallet 20. Ungefär :cool:.

Vad billigt en del verkar ha det! Eller en hel del till och med. :crazy:
Jag är i ett stall just nu som jag betalar 500:-/box för.
Här ingår: Liten sadelkammare (2x2), En box på 4x4 meter. Samt stora hagar (finns 4 hagar varav en har ett stort skjul)
Resten får man sköta själv, alla fodringar in o utsläpp, det finns inga bussförbindelse, jo skolbuss 1 gång i veckan eller så får man gå 3 km (har 6 km till stallet) Det finns inget varmvatten, men däremot vattenkoppar men de funkar inte heller.
ca.500meter till stor paddock med hinder att låna för 25:-/gång mer om man rider sent o använder belysning.
Mkt bra skog att rida i...(med massa älgar o vildsvin :crazy: )
Knappt någon belysning i stallet..

Usch det här låter bara galet :D

gud va billigt ni kommer undan. men ni e väl lantisar *skojja*
min häst står ganska nära arlanda, och där tar dom 1000/månad på sommaren och 2300/månad på vintern och då e det full skötsel.

men när jag tittat på stall närmar mig(och närmare stockholm då rå) så har priserna inte gått under 4000 för full skötsel, men ofta har det varit att man ändå fått mocka själv eller köpa spån eller nått själv.
det var ett helsike att hitta stalplats kan jag bara säja!!

Jämfört med Stlhm är allt billigt ;)
Här tycker alla att jag betalar väldigt mkt för det.
Har varit på ett ställe där det kostade 750:-/häst där ingick fodringar/in o utsläpp, mockningar 3 dagar veckan med stora fina hagar..det var ok.
Har ett stall jag ev ska flytta till där man betalar 1000:- då ingår fri tillgång till hösilage och halm.Även fodringar o inoutsläpp alla dagar ingår,sommarbete, samt en nybyggd paddock med hinder.
Kraftfoder köper man själv.
Det är väldigt billigt :)

Jag har eget stall och där finns 5 hästar, varav 3 är mina egna. Alltså finns det 2 st inhyrda.
Stallet är mkt gammalt, men insidan har vi totalrenoverat så det är stora boxar 20kvm/box. Uppvärmd sadelkammare, foderkammare, stora hagar och absolut inga små rasthagar. Elstaket.
Här får hästarna hö 4ggr/dag, alltid friskt vatten - vintertid kokar vi vatten och häller i, utsläpp runt 5-6 på morgonen och insläpp antingen vid 17-18 eller 21-22 beroende på väder.
Det finns oändligt med ridvägar, man behöver knappt komma i närheten av en asfaltsväg. ca 100 m till paddock och ca 1 mil till ridhus.
gården ligger ungefär 1,5 km från samhället, men ändå ute i skogen.
Vi står alltså för själva boxen, hagarna, in- och utsläpp delar vi på, lunchutfodringarna delar vi på. Inhyrde köper allt själv....foder, spån/halm, kraftfoder, krubba mm.
Hon betalar 0 kr/mån. Innan tog vi 300kr/mån men nu ska vi dela på ansvaret en hel del och det är mer värt än 300kr....

Vi har haft inackorderingar. De sköts som våra egna på lösdrift med tillgång till box, strö och absolut full service, fodring 3 ggr/dag eller fri tillgång av BRA analyserat foder, avmaskning, insektssprayande, täckesservice, tappskopåslagning etc, ägarna behövde bara komma och rida.

Problemet är att eftersom ingen vill betala mer än max 800-1000 kr/mån på landet så gick vi KRAFTIGT back på det :smirk: Självkostnad skulle legat runt 2000 utan betalt för arbetstiden.

Jag har fortfarande några hästar hos mig som inte är mina, men de betalar ingenting :o Inte i pengar iaf, det lönar sig liksom inte. Bättre att få hjälp med ett eller annat som behövs göra i hagarna eller med hästarna ibland :)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar