Ni som hoppar med tyngre hästar

_Charlotte_

Trådstartare
Jag kanske har missat om det finns en sån här tråd redan.. Men jag vill höra och se från er som hoppar med tyngre hästar, typ tinker/irish cob, nordsvenskar, kraftigare fjordingar, kallblodstravare, haflinger etc. Inte den vanliga hopphästen alltså, utan de lite rejälare hästarna.
Hur mycket hoppar ni? Hur högt? Tävlar ni?
Jag gillar egentligen "rejäla" hästar, men gillar också att hoppa och funderar därför på hur de tyngre fungerar och håller...

Jag kanske har missat om det finns en sån här tråd redan.. Men jag vill höra och se från er som hoppar med tyngre hästar, typ tinker/irish cob, nordsvenskar, kraftigare fjordingar, kallblodstravare, haflinger etc. Inte den vanliga hopphästen alltså, utan de lite rejälare hästarna.
Hur mycket hoppar ni? Hur högt? Tävlar ni?
Jag gillar egentligen "rejäla" hästar, men gillar också att hoppa och funderar därför på hur de tyngre fungerar och håller...
Har en gammal kompis som har en stor grov ardenner. Hon tävlar 100 cm och tränar 110 cm bana hemma och enstaka hinder på 120 cm, så det går att tävla och träna de i hoppning :). Hon hoppar max 1 gång i veckan. Inte höjdhoppning varje gång utan tar ena passet med små hinder och svåra övningar och nästa pass med högre hinder och lättare övningar.

Lyssna på hästen är mitt råd :)

Häftigt med en ardenner som hoppar! Det lär dundra bra i marken när den är inne på banan :D
Du har ingen bild på dem?

Nu är inte min fullfjädrad hopphäst än på länge och planen är att inte hoppa in honom förens tidigast nästa år. Då är han i alla fall 4år. Men han är fin i alla fall. Fjording/Irish cob. 3år i dagsläget och en underbar häst. Har visat väldig smidighet och styrka så kommer säkert bli en jätte bra hopphäst ^^

10387170_10152416266138094_8394133217604821374_o.jpg

@MattiZ Har inte ett dugg med tråden att göra egentligen men jag har hoppat en liten krutburk som hade exakt likadan exteriör som din, annan färg bara. En liten jäkel på att hoppa var den :)

@MattiZ; Vilken ball häst! Den ser inte ut som det låter! (Öhm...vet inte hur jag fick till det där... Fin häst är det jag vill komma fram till!)

Jag har tävlat hoppning med min nordsvensk.

Hon är tävlad 110 och har på hemmaplan hoppat 120. På en av bilderna nedan hoppar hon 130, tyvärr så fick jag inte kort när hon var rakt över.
Jag anser dock att man ska vara sparsam med hoppningen med tyngre hästar, det är mycket vikt som trycker på benen i landningen. Det är viktigt att hästen rids i ordentlig form och hoppar på rätt sätt.
Mitt sto hoppar bara sporadiskt i skogen nu för tiden, jag vill att hon ska hålla länge.

4447-1404334593-7ae934d69fb4e115a8411da6908c2876.jpg

4448-1404334645-85376fd881e2e57bd3fdb5aed731d9da.jpg

4449-1404336208-39bbb35e201728bf9ce9089be3b7ec0e.jpg

Min gamla häst (nordsvensk bruks) hoppade banor upp till 140cm och löshoppade upp till 150cm. Dock inte med mig då jag har höjdskräck ;)
Tyvärr enbart tävlad på klubbens pay and jump då jag inte hade drag eller släp på den tiden. Kan se om jag kan hitta ngn gammal bild.

Hon var dock väldigt nätt i typen. På topp vägde hon 460kg till sina 156cm
Och fort gick det, hon var helt galen när hon såg hinder :love:

Hon var dock väldigt nätt i typen. På topp vägde hon 460kg till sina 156cm

måste bara..... OMG!
Min "lilla" häst -ett till synes ganska nätt halvblod på 163cm vägde 612kg i vintras :o:angel: iofs oförklarligt fet då, men bantade ner sig 50kg på två månader för att hon inte gillade hösilaget och vägde i april in på 565kg... Vi hävdar bestämt att hon har hög densitet XD
dsc_0136_535d324fddf2b3502d0485c1.jpg

måste bara..... OMG!
Min "lilla" häst -ett till synes ganska nätt halvblod på 163cm vägde 612kg i vintras :o:angel: iofs oförklarligt fet då, men bantade ner sig 50kg på två månader för att hon inte gillade hösilaget och vägde i april in på 565kg... Vi hävdar bestämt att hon har hög densitet XD
dsc_0136_535d324fddf2b3502d0485c1.jpg
Haha ja hon kallades den lille av veterinärer och hovslagare som kom till klubben :)

Hade 40 i dressyrgjorden och 80 i hoppgjorden när hon var på topp. Samt ett sexpack på halsen

@Maqurell @Karma Tack för komplimangerna, jag är väldigt nöjd med honom. Speciellt psyket, helt underbart snäll gör alltid som man ber om och aldrig dum. Lite envisare i ridningen, men inget som stör mig alls. Han har hoppat ca 1meter upp i luften med fötterna från stillastående så jag förväntar mig en hopphäst ;)

WallE som han heter har härlig färg, Brunblackskäck är ju för mysigt! Har alltid velat ha en Irish cob sedan jag red ett jätte mysigt sto förr som var av den väldigt smäckra typen. WallE är verkligen en jätte lyckad korsning där han fått resningen från Irish cob och är lite smäckrare än de flesta, från fjordningens sida. Samt ett lite nättare huvud än många cobbar. Just nu ca 153 och tror han kommer nå 155 när han är klar, så alldeles lagom ;D

Bonusbilder;
Sista bilden är när han precis är nyköpt, ca 2år och 3mån gammal. Så lite grövre har han ju blivit, men inte så mkt tycker jag. Då var han dessutom bara 147cm hög. :)
10338639_10152432800378094_8726552843919803709_o.jpg

1973649_10152400950718094_1503432599695853469_o.jpg

10321580_10152400888553094_7124683194043065038_o.jpg

1270497_10151896673563094_1812359216_o.jpg

Höjden på fjord-SM ligger på 90cm så såpass förväntas de ju klara. Har en kompis som tävlade sin ganska regelbundet på 90-100 cm. Problemet där var nästan mest avstånden. För att komma upp i höjd fick de ge sig ut på storhästtävlingar och fjordingen hade nog mer passat för ponnyavstånd mellan hindren.
Hon har flera fjordingar (uppfödare) som tävlas regelbundet i hoppning, hopptränar varje vecka. Nu är de inte den tyngre modellen visserligen, men ändock fjordingar.

Man får väl se till individen och hoppa klokt.

Jag har hyrt en irishcob i tre år (tyvärr lämnade jag tillbaka honom i juni) Men han var ganska tung och lat så hoppade inte högt. Max 80cm för att inte skada hans ben. Men jag hoppade 1 gång i veckan och han tyckte det var roligt, men som sagt så hoppade jag inte högt..

Den tyngre modellen av fjordingar är ofta just ... tyngre.
Av för mycket mat.

Jag vill verkligen inte påstå att fjordingar är nätta, lätta, varmblodiga ponnyer, men de är ju inte så hemskt kompakta när man håller dem i normalvikt.

Jag har en fjording som är 8 år, som jag börjat hoppa lite med (läs: det hände en gång hösten -13, då 40 cm, och så har det hänt två gånger nu i juni). Han slängde sig enkelt över 85cm med mig, 73kg, på ryggen. Visserligen ett enstaka hinder, övriga skutt låg på ca 65.
Detta handlar alltså om en häst som inte är hopptränad.

Jag tror på honom för fjordhästSM om jag tränar honom i hoppning men har insett det som purity_666 skrivit: han får svårt att räcka för avstånden i storhästtävlingar.
Som tur är, ingår inte kombinationer i 90 cm för storhästar vilket innebär att det kan fungera.

Hade en kallblodstravare som medryttarhäst. Vi tävlade lite klubbtävlingar och hoppade 1 meter ibland utan problem. Har tyvärr inga jättebra bilder på det.

4juli08.JPG

hopp28mars.jpg

loshoppar.jpg

Min nuvarande kille är ingen "vanlig" ridhästmodell heller:

skutt28okt.jpg

Vet inte om det räknas som "tyngre häst", men min favorithäst på förra ridskolan var ett lettiskt halvblod (den gamla grova modellen, såg typ ut som en kallblodstravare i kroppen) och en riktig hoppstjärna, trots sina "endast" 158 cm. Då jag själv är dressyrryttare så blev det mest lite CR på 50-60 cm för oss, men hon har även representerat ridskolan i lektionshästmästerskap i hoppning, och fått placeringar där. Om jag inte missminner mig är LHM 110 cm. Dessutom är hon grymt storhoppad, och har med både mig och andra reellt räknat hoppat uppåt 130 cm.
Har tyvärr inga bra bilder dock.

@Heulwen Håller ett skarpt öga på er i dressyrtråden. Han är såååå fin din pålle! En av anledningarna till att jag faktiskt köpte min egen kallblodsras, för de kan ju de också! Och jag har alltid älskat kallblodsraser ^^

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 487
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka