Ni som har weimaraner - täcke?

Sissa

Trådstartare
och kanske andra högbenta släthåriga raser. Vad har ni för täcke och när täckar ni er hund? Min weim är alltid lös och håller 180 knyck så hon håller sig varm, men jag misstänker att det kan vara bra att hålla henne varm över ändryggen och njurar ändå. Så fort vi står stilla fryser hon naturligtvis. Nu har jag ett tjockt täcke i täckjackstyg som som täcker hela ryggen och går ner över sidorna som jag använder när det är under minus tio. Tänker om man skulle ha med magplatta och något smidigare men samtidigt varmt? Hon avskyr sitt täcke verkligen eftersom det är så osmidigt.

Hur gör ni? Tips på bra täcken?

Sv: Ni som har weimaraner - täcke?

Jag kör utan. Nu är iofs min ena långhårig och hon fryser ju inte. Men korthåret fryser ju bara när hon är stilla och ska hon vara stilla ute kan hon lika gärna vara inne. De har täcke om de ska ligga i bilen däremot.

Hurttas täcken skulle jag satsat på.

Min ridgeback håller också värmen bra sålänge hon är lös och springer omkring. Men jag märker att hon fryser om man är stilla eller går koppelpromenad. Hon spänner ryggen och det kan knappast vara bra.

Vi har lite olika varianter. BoT täcke, fleecefodrat täcke från hansbo, ett billigare tjockt täcke från ÖoB, en fleeceoverall från Hurtta och så några stickade tröjor.
För tillfället använder vi nästan bara overallen, den fick hon i julklapp och den är verkligen superbra. Varm och smidig.

Min hund har inget emot täcken, hon verkar mest tycka att det är skönt med värmen.

Men vill du ha något smidigt som täcker även magen kan jag varmt rekommendera Hurttas vattentäta fleeceoverall! Den är ganska dyr men enligt mig värd varenda krona!

165576_480879498996_744858996_6042866_7348777_n.jpg

:rofl: :rofl:
Fick mig o tänka på en man som berättade att hans fru och dotter satte på deras långhåriga collie en overall bara för så mycket skit fastnade i pälsen på promenader...

Men hur funkar overallen om hunden ska kissa och bajsa? Det är iallafall nåt jag alltid funderat. Tycker att täcke med magplatta eller fäste mitt på magen är dumt på hanar då de riskerar att skvätta på täcket.

Jag kanske är trög men jag fattar inte riktigt det roliga?

Det går utmärkt för hunden att göra sina behov. Overallen är öppen där bak.

Långhårig collie i en röd overall var det. Så han inte skulle bli skitig. Det var det roliga. Sen tycker jag att det ser roligt ut med hundar i overall :p Men tycker du inte det så är det lugnt för mig ;)

Hur är den öppen därbak? Hur funkar det för hanar då? Finns det speciella overall beroende på kön?

Sorry TS för OT men blev nyfiken. Dock drar jag min gräns till något bra täcke om hunden fryser alltför mycket.

Jag ser inte riktigt skillnaden mellan täcke och overall. Förutom att overallen täcker bättre och är varmare.
Sen tycker jag lite synd om din hund om det krävs att han fryser "allt för mycket" innan han får kläder på sig.
Jag tycker Camaro är jättesöt i sin overall!

Jag har ingen hane så jag vet inte hur det funkar. Kan säkert någon annan svara på. Men jag tvivlar på att Hurtta skulle tillverka en overall som inte kan användas av hanar.
Den är öppen från svansen och ner mellan benen till magen. Om du tittar noga på min bild så ser du att den är öppen där bak, man ser päls bredvid svansen.

Ja runt svansen såg jag att den är öppen men slidan sitter ju längre ner än så och bilden visar ju inte hur det ser ut under svansen. Men då vet jag att det funkar bra, iallafall på tikar.

Och nej du behöver inte oroa dig för att min hund fryser, han lägger sig självmant på stallgolvet (kallstall) så han fryser inte. Lite väl med päls kan man säga ;) Jag har ju täcke på min häst, nästa hund blir förmodligen en korthårig, skulle den frysa så kommer jag lägga på täcke.
Men overall är lite utom min gräns men vi alla tycker olika.

KL
Nu lämnar jag tråden - ber om ursäkt för OT. Hoppas TS hittar en bra lösning.

Är det en Hurtta hon har på sig? Jag har sökt på nätet men hittar inget direkt liknande. Den verkar smidig! Du och lady_vip verkar eniga om att Hurtta är bra.

Min weima har jag antingen Jaegarens gröna vintertäcke eller Hurrtas vintertäcke med pälskant. Det med pälskant tycker jag inte funkar speciellt bra på henne eftersom hon gärna plöjer omkring i snön ute på fälten. Det kommer alltid in massa snö under lungorna och så får hon blötsnö mellan täcke och sig själv, urk. Jaegarens är bättre, då det både ligger som en lapp mellan frambenen och sedan virar man ytterligare en lapp runt magen, det håller tätare då.

Har också den där heltäckande vattenavstötande Hurrta overallen som visades ovan på RR:n. Men jag skulle aldrig ha henne lös ute med den, risken är att hon lyckas riva upp tyget mot något ute i skogen. Är ett i bilen/stallet-täcke istället.

Jag vet. Det är likadant med min hund. Hon fryser inte eftersom hon springer järnet. Jag är ingen sjåpig hundägare eller hönsmamma, men nu har jag börjat undra om jag inte ska skydda henne ändå? Så fort vi stannar en sekund fryser hon ju.

Angående täcken/overall till hanar så är det olika. Min lilla behöver man kolla noga, vet inte om han är ovanligt välutrustad, men de flesta brukar täcka halva snoppen, och han skulle isf kissa inuti om han hade en sådan på sig, Hurttas produkter fungerar inte alls. Han har ett måttbeställt täcke och en overall ifrån Kennel. Stora hunden fungerar däremot Hurttas produkter på, och andra märken också, och han är inte i närheten utav att kissa på magplattan, har dock ett likadant måttbeställt täcke som lillhunden har.

Jag kör på Hurttas täcken och det mest uppskattade av den Grå är deras "fleecejacka" till skillnad mot thermotäckena med magplatta så ramlar det inte in snö mellan täcket och hunden.

Thermotäcke
DSC_7616.jpg

Fleecejacka:
20091229-1102.jpg

Vår veterinär säger att det är bättre att ha täcke än att hunden blir kall. Det förebygger ju "slitage" och skador. Sedan är det såklart onödigt att lägga på täcke på en hund som inte fryser eller blir kall alls, men jag tycker många korthåriga verkar gilla det.

Hur som. Mina pälsade afghaner har inga täcken, mer än en regnoverall från hurtta. Den används dock mest för utställning, jag är för lat för att trassla in all päls i en pytteliten, inte alls afghananpassad, overall. :p

Omplaceringsafghanen som jag just hämtat är nedklippt. Hon har en hurtta fleeceoverall i stil med den line_n visade. Hon älskar den, förutom när vi ska ta av den då hon blir statisk och tycker det är läskigt. Men då hon är mager och omusklad, och egentligen van att ha afghanpäls, så har hon den på sig även inomhus. Sedan har hon en hurtta fleecejacka, en sådan som apocalypsen visar. Den är bra, men den täcker inte låren så den fungerade inte nu när det är så hiskeligt kallt. Utöver det har hon ett tjockt "vanligt" hundtäcke att ha över fleeceoverallen ute när det är så där hysteriskt kallt som det har varit i dagarna.

Min dobbis har fleecetröjor, ett regntäcke, ett vintertäcke och ett Back on Track-täcke. Det sistnämnda har gjort underverk på 12-åriga tanten och hon har det gärna på sig även inomhus. Gärna med ett tjockt duntäcke över sig i sängen. :eek: Hon gillar värme helt enkelt. :p

Angående täcken/overall till hanar så är det olika. Min lilla behöver man kolla noga, vet inte om han är ovanligt välutrustad, men de flesta brukar täcka halva snoppen, och han skulle isf kissa inuti om han hade en sådan på sig, Hurttas produkter fungerar inte alls. Han har ett måttbeställt täcke och en overall ifrån Kennel. Stora hunden fungerar däremot Hurttas produkter på, och andra märken också, och han är inte i närheten utav att kissa på magplattan, har dock ett likadant måttbeställt täcke som lillhunden har.

Jag hade nämligen problem med detta på min hane, dock inte ett täcke utan reflexväst. På den mindre när han var valp och jag inte visste hur det såg ut på riktigt så fick jag knyta på de bakre fästena (precis som på hästtäcke så de inte släpar i backen) istället för att sätta fast täcket som man skulle göra.
Och om han är välutrustad vet jag inte, har inte koll på sånt där :D

Har nu en annan väst på honom som sitter helt ok.

Har också den där heltäckande vattenavstötande Hurrta overallen som visades ovan på RR:n. Men jag skulle aldrig ha henne lös ute med den, risken är att hon lyckas riva upp tyget mot något ute i skogen. Är ett i bilen/stallet-täcke istället.

Ja det är Hurtta! Jättebra :)

Min weim är alltid lös och springer som en som en bergsget över klippor, stock och sten. line_n, har du det där Hurttatäcket på när hon är lös? Pallar täcket det?

Jag kör på Hurttas täcken och det mest uppskattade av den Grå är deras "fleecejacka" till skillnad mot thermotäckena med magplatta så ramlar det inte in snö mellan täcket och hunden.

Fleecejacka:
20091229-1102.jpg

Fleecejackan ser smidig ut. Täcker den bakbenen på samma sätt? Vattentät?

Ja min har overallen även när hon är lös. Jag har inte sett det som ett problem..
Materialet är ju tjockt och rejält, tror inte att den går sönder så lätt.

Här kan du se alla Hurttas varor, så kan du se hur de sitter osv.

Du undrade om jackan, här är bilder på overallen och jackan från sidan:
930360.jpg

930398.jpg

Vår veterinär säger att det är bättre att ha täcke än att hunden blir kall. Det förebygger ju "slitage" och skador. Sedan är det såklart onödigt att lägga på täcke på en hund som inte fryser eller blir kall alls, men jag tycker många korthåriga verkar gilla det.

....Hon gillar värme helt enkelt.... :p

jag har inga källor från veterinär andra som sagt det, men min känsla säger att jag borde täcka. Förr om åren har jag varit nonchalant och bara täckat om det varit minus tio eller kallare och när hon varit med i stallet. Min dam älskar också värme. Ligger gärna i solstrimmor i huset och i sanddynor och solar :)

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 600
Hundhälsa Min briardtik opererades för en dryg vecka sedan för magsäcksomvridning. Otroligt läskigt, tiken är dessutom närmare tio men i övrigt i...
Svar
5
· Visningar
785
Senast: Dorro
·
Övr. Hund Jag har en Schäferkorsning på snart 2år. Hon har redan tappat vinterpälsen och hon badas rättså ofta (varannan månad kanske) så...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 462
Senast: Jadzia
·
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka