Täcke eller inte?

Sv: Täcke eller inte?

Delvis kl

Ett bad varannan månad skadar knappast hudens fettlager om det gäller en helt normal frisk hund. Att den däremot luktar illa annars låter ju märkligt.

Och jo, en del hundars pälsar behöver schamponeras "ofta". Alla är tyvärr inte självrengörandeboch speciellt hundar som måste borstas ofta behöver också badas oftare än korthåriga hundar om man vill slippa att pälsen tovar ihop på ett par dagar under de skitna årstiderna. Detta tror jag dock knappast gäller ts hund ;)

KL

Cillamuffins :bow:

Jag har täcke på Mallen före och efter arbete när han ligger i bilen nu när det är minusgrader. Under rapport- och patrullträning när dom ligger ute i snön har han också täcke.

Badar dom gör jag... Aldrig. Dom luktar gott och friskt. Jag brukar ligga och lukta på dom under våra dagliga kelstunder/visitation. Jag känner ingen skillnad på händerna före eller efter kel, dom är inte skitiga/flåtiga i pälsen.

Jag har en malle och en lapsk vallhund. Båda dom motsvarar pälsen som din hund bör ha. Det var väl sch/jämte du hade?

Delvis kl

Ett bad varannan månad skadar knappast hudens fettlager om det gäller en helt normal frisk hund. Att den däremot luktar illa annars låter ju märkligt.

Och jo, en del hundars pälsar behöver schamponeras "ofta". Alla är tyvärr inte självrengörandeboch speciellt hundar som måste borstas ofta behöver också badas oftare än korthåriga hundar om man vill slippa att pälsen tovar ihop på ett par dagar under de skitna årstiderna. Detta tror jag dock knappast gäller ts hund ;)

Att vissa raser behöver badas oftare beror ju på att vi avlat fram en icke funktionsduglig päls på dem. Den är ju "sabbad" av det skälet, så där har man inte något val.

Nej, jag skulle inte använda täcke.
Snö betyder inte att hunden fryser, det har mer med vädret och temperaturen att göra. En solig dag, -5 och snö kan ju vara betydligt behagligare än regn, +1 och barmark.

Så länge hon inte visar några tecken på att frysa så finns det ju ingen anledning att hålla på med täcken. Vår gamla vovve måste ha täcken pga hennes ledproblem och det är ju asjobbigt så om man inte behöver förstår jag inte varför man väljer det.

Håller helt med dig. Min schäfer schamponeras max 1 gång per år och det är bara för att han badar i dypölar hela sommaren igenom. Gjorde han inte det skulle schampo inte behövas för pälsen är alldeles glatt och smuts bara trillar av. Inget fastnar. Rullar han sig i snön är snön lika vit efter rullningen som före. Täcke har han aldrig heller. Vad kyla reser han pälsen och vips är han en björn och dubbelt så stor. Vinterbad i sjö är också helt underbart enligt honom. Aldrig varit med om liknande

Efter schamponering tar det dock någon månad innan den blir sådär riktigt fluffig igen så regelrätta bad är inget jag skulle ägna mig åt speciellt ofta.

Jag har funderat på det där med täcke i bilen. Helt klart är att hunden aldrig frusit utomhus men där kan han röra sig om han vill. Stilla i bilen är en annan sak. Dock är jag tveksam till täcke just eftersom han har en sådan förmåga att resa pälsen vid kyla och ett täcke hindrar det. Så frågan är om han skulle bli varmare med täcke eller om det helt enkelt skulle göra honom kallare.

Vad eftertanke så här hunden aldrig någonsin visat tecken på obehag av kyla vare sig ute eller i bilen. Värme är det värre med.

KL

Vi, som ALDRIG skulle täcka en hund har täcke på Loppan (schäfer) :o

Men då finns det ett par anledningar till detta.

Hon har i stort sett inget fett på kroppen alls. Räknas som smal/ för smal beroende på om hon är inne i en matvägrarperiod eller ej

Vi bor nära havet så det kan vara ganska rått i luften.

Loppan är som regel ute hela tiden när vi är hemma (och inte gör ngt med henne). Hon älskar att vara ute och varierar att ligga/ sitta och spana in förbipasserande med tokspring/ skutt. Vi har märkt att om det regnar/ är ruggigt/ snöar/ blåser eller är kalltkallt så är hon ute 10min, vill in, värmer sig inne 5min, vill ut osv. Har hon då täcke på sig så är hon ute hela dagen. öppnar vi ytterdörren och frågar om hon vill in så tittar hon bara på en som om man vore dum :angel:

Med detta så sluter jag mig till att hon fryser de dagar det ska hattas ut och in hela tiden.

För övrigt så klär hon nästan på sig täcket själv när det kommer fram. :rofl:

Vi har 2 täcken till Loppan. Ett fleecefodrat regn/vind och ett tjockt vintertäcke.

kl

Min hund badas också ofta, en till två gånger i månaden. Varför? Jo han behöver det.

Så enkelt är det, och egentligen ska jag inte behöva förklara varför jag gör det.

Det är det som är det roliga med Buke, TS ställer en fråga om täcke och får svar om bad.... :angel:

Och täcke eller inte, fryser hunden, så använd täcke, sen spelar det ingen roll om den är långhårig eller korthårig.

Håller helt med dig. Min schäfer schamponeras max 1 gång per år och det är bara för att han badar i dypölar hela sommaren igenom. Gjorde han inte det skulle schampo inte behövas för pälsen är alldeles glatt och smuts bara trillar av. Inget fastnar. Rullar han sig i snön är snön lika vit efter rullningen som före. Täcke har han aldrig heller. Vad kyla reser han pälsen och vips är han en björn och dubbelt så stor.

Mallen är likadan. Ska ner och bada i allt vått han hittar. Har dock ännu ej behövt bada honom pga det.

Min lapske reser pälsen så som du beskriver. Han har aldrig täcke på sig. På Mallen har jag inte observerat detta. Han har aldrig visat att han fryser, men i just söket vill jag att han har sitt BoT före och efter arbete vid kyla. När vi väntar på spår osv har han det inte.

För det första så tävlar jag inte eller tränar något som kräver direkt fysiskt. Hon får springa i inhängader eller lös 1-2 gånger om dagen ungefär. Så jag värmer inte upp eller något sådant. Jag är hellre säker på att hon är varm än att jag är osäker på om hon kan hålla varmen själv.
Min hund har verkligen ingen tjock och tät päls utan eftersom hon redan fällt vinterpälsen så är den så tunn att man ser bröstvårtorna på henne när hon står/går normalt. Så det är ingen tjock päls. Hon har även blivit så smal runt halsen att ett halsband hon tidigare inte kunde använda, kunde vi använda på näst ytterstal hålet och det passade perfekt där!
Jag badade henne idag och efter typ 1 timme så skulle hon akut ut och bajsa (såklart). Hon hade torkat men var lite fuktig under öronen inu fast jag var ju tvungen att gå ut med henne. Det blev en fleeceoverall och ett fleecefodrat regntäcke över och när vi kom ut så gjorde hon det hon skulle och sen skulle hon in igen. Hon brukar alltid vilja vara ute längre så jag antar att hon frös. Fast hon inte visade det på något speciellt sätt och inget hände medans vi var ute. Såklart är hon mer frusen direkt efter ett bad men vi hade ändå en fleeceoverall som hon alltid brukar hålla sig varm i och ett täcke hon ALLTID håller sig varm i och ändå så frös hon? Då är det inte fel att ha på henne fleeceoverallen på vanliga rundor.
Jag tycker inte det är jobbigt att ta på och av henne täckena alls så det är inget som hindrar.
I stortsett all underullen är borta också så det är i stortsett bara "finpäls" kvar. Hon är också snäppet på för underviktig då vi inte hittat ett foder hon faktiskt går upp i vikt av än. Har provat många olika och den enda hon faktiskt höll hullet bra på och gick upp till normalviktig var Royal Canin och hon började kräkas av den efter redan några dagar så det blev för mycket helt enkelt.
Vi ska nu prova att blanda Royal Canin med en annan så det inte ska bli för mycket fast hon ändå ska gå upp. Jag kan inte börja med färskfoder då vi bor i lägenhet och har en "nederdel" frys så det får inte plats. Så hon har inget fett som håller henne varm heller så jag väljer helt enkelt att täcka henne!

Jag tycker inte att jag gör fel eller något liknande med badandet då min hund inte mår dåligt utav detta.

Jag har köpt en extra "halvfrys" som jag har hundmat i. Tar inte så värst mycket plats och det finns billiga att köpa på blocket. Jag antar att du varit hos vet och kollat så det inte är något fysiskt fel på henne? Annars kan du ju börja med att lägga till lite extra fett i maten så hon får i sig tillräckligt med energi. T ex fett kött och rapsolja.

Om hunden har tappat all underull så är det kanske så att hon fryser, men jag antar att hunden är dubbelpälsad i vanliga fall? Iom att hon har tappat underullen? Fryser hon med full päls så är det något som är lite mysko.

Om hunden inte tycker det är jobbigt med täcke så är det nog inget negativt att ha på det, men jag har aldrig träffat en dubbelpälsad hund som behöver det. Många människor tycker det är roligt att klä på sina hundar kläder (även om det är vanligare bland småhundsägare) och det är väl egentligen inget fel med det. Så länge man låter hunden leva ett hundigt liv och så. Men som sagt, då är det mest för ägarens skull, inte hundens.

Men badet tycker jag fortfarande är lite dumt. Jag ser ju själv hur förstörda pälsarna blir på mina hundar. Så ofta som du badar så hinner ju pälsen aldrig riktigt återställas? Nybadade så har i alla fall mina hundar problem med att pälsen inte längre är vattenavvisande och smutsen lossnar inte lika lätt.

Jag har täcke på min vit herdehundskorsning, men det är för att hon är helrakad på ryggen pga fukteksem.
Tidigare har hon aldrig behövt täcke trots massor med minusgrader och att hon varit helt urfälld..

Jisses, du täckar hunden mer än min klippta Corgi. Inte konstigt att den inte har någon päls.

Jag skulle vilja påstå att en schäferkorsning som måste täckas med både overall och täcke för att inte frysa under rörelse, den är det något fel på. Min lilla Corgi är som sagt klippt under magen, hals och ben och inte ens hon fryser under rörelse. Det är bara i bilen som hon täckas. Det är också en hund i underhull utan extra fett på kropen.

Testa att bada hunden mindre. Jag tror att en del av problemet med pälsbristen och frusenheten sitter där. Därför är jag också tveksam till att hunden inte mår dåligt av att badas så ofta.

Jag tror du har nån slags hästkomplex när det gäller din hund. Annars kan jag för mitt liv inte förstå alla dessa täcken. Jag har korthåriga hundar och inte tusan täckar jag dem för promenader eller rörelse ute, inte ens nu när det är kallt.

. Det blev en fleeceoverall och ett fleecefodrat regntäcke över och när vi kom ut så gjorde hon det hon skulle och sen skulle hon in igen.

Bada henne inte när det är kallt ute och hon behöver ut innan hon torkat!

I övrigt är det där ungefär samma täckning som jag har på min 2-kilos korthåriga prazsky krysarik-tik när det är runt 10 minus. Då har hon en stickad tröja samt ett tjockare täcke över.

Det kan bara inte vara behagligt för din hund att ha så tjocka täcken på sig. Min lilla tik är jättevarm innanför kläderna och hon är som sagt korthårig, extremt tunnpälsad alltså, och 2 kg tung.

Alltså.. Min hund är som sagt renrakad på hela ryggen, halsen och bitvis på magen, där finns alltså inte mer än ett par millimeter päls, men jag skulle aldrig drömma om att bylta på henne både fodrad overall och täcke, känns som att hundstackarn skulle få värmeslag av det, speciellt när man känner hur varmt det blir med blir med bara täcket. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka