Täcke eller inte?

Sv: Täcke eller inte?

Jag har köpt en extra "halvfrys" som jag har hundmat i. Tar inte så värst mycket plats och det finns billiga att köpa på blocket. Jag antar att du varit hos vet och kollat så det inte är något fysiskt fel på henne? Annars kan du ju börja med att lägga till lite extra fett i maten så hon får i sig tillräckligt med energi. T ex fett kött och rapsolja.

Om hunden har tappat all underull så är det kanske så att hon fryser, men jag antar att hunden är dubbelpälsad i vanliga fall? Iom att hon har tappat underullen? Fryser hon med full päls så är det något som är lite mysko.

Om hunden inte tycker det är jobbigt med täcke så är det nog inget negativt att ha på det, men jag har aldrig träffat en dubbelpälsad hund som behöver det. Många människor tycker det är roligt att klä på sina hundar kläder (även om det är vanligare bland småhundsägare) och det är väl egentligen inget fel med det. Så länge man låter hunden leva ett hundigt liv och så. Men som sagt, då är det mest för ägarens skull, inte hundens.
QUOTE]

Har fått tipset med rapsolja så ska testa med det också! Precis avmaskat henne så hon kanske går upp lite. Bor i lägenhet så har inte möjlighet att ha en till frys. Hon blir också väldigt lätt dålig i magen, så av typ ett grisöra eller liknande så blir hon mer eller mindre dålig i magen. Det är lite olika gång till gång så kött med fett på vill jag inte ge henne då hon antagligen kommer vara dålig i magen länge.
Jag vet inte riktigt vad det menas med dubbelpälsad hund men jag antar att en Schäfer är dubbelpälsad? Alltså tjockare päls typ? Och det har hon inte kan jag säga. Hon har max som en Schäfers sommarpäls när hon har sin vinterpäls! Hade henne utan täcke helt förra vintern (hon är bara 2år så bara upplevt två vintrar) då jag precis som er, tyckte det var onödigt att ha täcke på en så stor hund. Men det var flera gånger hon frös så jag valde att köpa några till denna vinter.
Var ute med henne igår för att ta lite bilder vid 9-10 tiden (kvällen) och då frös hon, det blåste lite men inte mycket och det snöade lite. Men inte så kallt att jag frös mer än om händerna när jag hade ett par jeans under ett par joggingbyxor och jackan xD Så inte helt för kallt. Hon stod och skakade då. Hon var lös och kunde springa som hon ville.
Jo, hon frös med full päls förra året. Däremot så har hon alltid varit lite tunn. Då badade jag inte heller henne lika mycket som jag gör nu. Men jag antar att hon inte fryser lika lätt om hon blir tjockare?
Hon gillar inte täckena men gillar overallen. Däremot så är det bara när man tar på dem som hon tycker det är jobbigt och hon visar inget när hon väl har på sig dem. Hon skuttar och leker lika bra (om inte mer) med täckena på sig så det är inget hon stör sig på direkt.
Det är inte så att jag är superförsiktig om henne så hon får ju springa mycket och så men jag föredrar täcken!

Man kan ha frys trots att man bor i lägenhet förstås. Har själv köpt till en stående halvfrys för att kunna hushålla med hundmat (färskfoder) och ormmat... visst ser den lite avig ut där den står och brummar i sovrummet, men det kan det vara värt.

Sedan tycker jag fortfarande att det eviga badandet låter ohälsosamt. Kan det inte till och med vara så att badandet Gör att hunden luktar? Irriterad hud etc.

Jag har visserligen täcke på shiban ibland trots att hon har rejäl päls som mer än väl skyddar emot kylan, men det är mest för att jag ska slippa att just bada henne. Vi jobbar på en väldigt, väldigt lortig gård. ^^

Hon luktar inte direkt illa, det har jag aldrig sagt. Bara att hon luktar typ om man luktar med näsan in i pälsen på henne. Hon har inte irriterad hud, ingen inflammation i huden eller liknande.

Jag hade frys när jag bodde på 15 kvm (då agerade den TV-möbel), nu har vi nog runt 50 kvm om ens det, och har kvar frysen som nu är micro-möbel. Vill man så går det. Undantaget är om du bor hemma hos dina föräldrar och de säger nej.

Dubbelpäls = underull + täckhår. Sån päls som t ex schäfer och labbe har. Många raser saknar helt underull och de brukar vara känsligare för kyla (t ex pincher). En dubbel päls står emot både väta, vind och många minusgrader om den är rätt skött. Att hunden ändå fryser trots att det inte är kallt tyder på att något är fel. Jag tror inte det har med att hunden är i lågt hull att göra, den måste vara bra mager i så fall. Utan att pälsen är sabbad av en eller annan anledning.

Det är en hund. Klart det luktar hund när man kör in näsan i pälsen på den.

Sluta bada hunden och när kylan kommer i höst, lägg inte på täcke. Då kanske hunden får en chans att utveckla sitt naturliga skydd mot väta och kyla. Hundars pälsar behöver luft för att må riktigt bra. Undvik därför in i det längsta att stänga in den i täcken och overaller.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka