Ni som har två hästar... (långt)

Sv: Ni som har två hästar... (långt)

Jag har också två hästar som är på sommarbete nu. men i hagen står de två hästar till, men när jag tar upp min nordis för att göra i årdning henne så börja min lilla shettis å skrika allt vad han kan. när jag är hemma i stallet måsta jag ta in honom (shettisen) annars smiter han ut (som vanligt) men nu på betet så skriker han bara, som om han vore själv, men inget mer. Han håller sej inne i hagen med dom andra två som han inte tycker om ( ser de på honom)
så de skulle funka att fråga någon om du skulle kunna få låna deras häst bara över sommaren,
men annars skulle de nästan vara bättre som du säger att vänja av varmblodet, annars kanske han/hon måste ha en kompis när du är ute på islänningen när du har dom hemma,

//JJ:)

När jag rider stoet så går valacken kvar i hagen. Han springer kanske ngt varv ganska lugnt och ägnar resterande tid åt att gnägga. Tar jag däremot ut valacken så ställer jag in stoet. Hon rusar runt och bockar som en galning annars, och tenderar att skada sig vilket inte är så kul.

Vi har två hästar i stallet.
När ena rids är den andra kvar i hagen.

I början när den ena var ny och inte så trygg på stället och att vara själv, så hoppade hon över tråden. Då fick hon vara inne ist, även där var hon riktigt orolig, sprang/snurrade runt, ställde sej gärna upp osv. Men det var ju som det var, hon blev tvungen att vänja sej helt enkelt..
Det var iaf bättre så länge hon inte såg min häst, dvs hon var lugn när jag var borta men blev riktigt orolig igen när vi kom tillbaka.

Efter en tid försökte vi ha henne ute igen, höjde staketet(grindöppningen-unghäst, vet ju bara att det är där man kommer ut...) en aning och nu höll hon sej där. Mycket orolig förståss, sparng runt och härjade men stannade iaf i hagen. Också nu var hon mer orolig när hon såg oss.

Efter ett och ett halvt år bryr hon sej knappast när jag hämtar min i hagen, men hon fick vackert lära sej, tog kanske ett år innan hon var helt lugn. det är väl också kanske den tid det tar för hästen att landa ordetnligt på nya stället och bli trygg där..

----------------------------------
Medryttarhästens hästkompis ställs i n i boxen när jag rider ut, den rymmer annars, medans medryttarhästen är kvar i hagen om kompisen ska bort..Lugnare där..
----------------------------------

:Djag rider på den en sen på den andra i paddocken eller i ridhuset brevid stallet och om min kompis kan rider vi ut ;)

Hej! Har två hästar ett varmblod och ett halvblod.
När jag rider en av dom så får den andra va kvar i hagen. Visst dom blir galna båda två springer som en galning i hagen å den ja rider vill bara hem. Men jag gav mig inte utan red iallafall.. men inte så länge ca 20 - 30 min i en vecka eller så. Så nu har dom lugnat sig lite eftersom dom fattat att vi faktiskt kommer tillbaka.
Prova.. det kan ju funka.
MVH Johanna och Baccus!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka