Ni som har två hästar... (långt)

Sv: Ni som har två hästar... (långt)

Jag har precis samma problem! Men jag har ett tips som kan hjälpa - det tar lite tid, men grunden i det hela är att du måste få din häst att känna dig mer trygg med dig och inte söka sig till andra hästar. Mitt nordssvenska sto står tillsammans med en annan häst i stallet och dom är bästisar. Det är jättejobbigt så fort man ska ut och rida själv för dom skriker efter varann och min häst stegrar och tvärvänder, men nu har vi börjat jobba bort det och jag märker redan skillnad.
Jag rider klassisk dressyr och tränaren jag har lärde mig att jag ska få hästen att lita på mig, vara ute ett tag då och då med min häst i hagen utanför stallet och låta den andra hästen vara inne.
Jag fick senare ett ännu bättre tips som funkar jättebra. Ha din häst i en lagom stor hage helt lös. Jaga iväg hästen och stå sen bara still, efter ett tag kommer hästen komma till dig.när hästen kommit till dig - klappa honom/henne och gå några steg och be hästen följa efter utan att du rör i grimman. Säg tex. "plats bakom" och knäpp med fingrarna. Så fort hästen går före dig eller vänder bort från dig så är du snabb och jagar iväg den. Så gör du om samma sak helst varje dag. Du kommer att se resultat snabbt. Jag är jättenöjd med hur min häst har utvecklats och det känns verkligen bra när hon kommer till mig utan att jag behöver hämta henne. Skriv ett PM om du vill veta mer - jag förklarar gärna! Lycka till!

knapplån.

gör ledarskapsövningar, jag hade 2 hästar med liknande problem, jag lärde då helt enkelt den dominanta att han inte fick lägga ens ena örat bakåt om jag var i närheten, och det funkade hur bra som helst, och han kunde ändå vara rätt elak!

det enda du kan göra är väl att vänja dem i övrigt, låt hästen stå och skrika då, det är ju inte ditt problem? vill den det så låt den göra det! öva inte tidiga mornar eller nåt sånt bara, men de måste faktiskt vänja sig.

anledningen till att den som är i lägre rang blir så upprörd är ju inte som sagt för att det tycker om den andra hästen utan för att det är en sån himla stark ledare så att den känner att den behöver dennes beskydd helatiden.

min 2åring kan vara helt ensam i hagen, bryr sig ingenting, men i boxen så börjar hon trampa runt och skriker några gånger.
i det läget vill hon ha uppmärksamhet. anledning? jag lämnar henne ju alltid i hagen, så hon är inte van att bli lämnad i stallet...

och om den andra hästen blir "galen" som du skrev när du gick bort med den så är du inte ledare över den, för då hade den litat på dig och varit lugn, och då gått lugnt med dig från den andra hästen!

Inte en chans jag skulle lämna en orolig häst själv ute. Allt för stor skaderisk. I ditt läge eftersom det gäller så kort tid (en par veckor?) så skulle jag nog helt enkelt låta bli att rida. Funkar ju inte heller bra att alltid måsta ha med en till person för att få hem och tillbaks andra hästen varje gång isisen skall ridas.

Det ÄR skillnad att vara hemma i sin egen trygga hage vid stallet och att vara borta någonstans. Du vet, bergslejonen kan ju komma hungriga.... *skratt*

testa att utöka tiden gradvis, så fort hästen blir orolig vänder du om och går tillbaka. så lär hästen sig att kompisen alltid kommer tillbaks, den försvinner inte för gott.

Tack för alla bra svar och tips!

Idag fick jag lov att ta hem båda hästarna, varmblodet har fyra svullna ben och ville knappt gå. Antagligen en allergisk reaktion på knott eller nåt grönt i hagen eller bara kraftigt bete över lag... Så nu löste problemet sej för tillfället iaf... :crazy:

Några grejer bara:

kimmis87: Nä, inte bryr jag mej om hon står och skriker, men hon rusar så och hagen är väldigt kuperad, och hon är SÅ klantig! :angel: Fick henne gratis men hon har nog kostat mer än isisen i längden ändå!
När isisen blev galen var det min medryttare som gick iväg med henne, för det var hon som skulle rida. Det var andra gången hon skulle rida ut själv... Men det blev ju inget med det!

tgd jo jag tror att OM vi kan ta dom till betet igen och varmblodet inte får nån ny reaktion så får nog ridningen vila några veckor... Isisen är rund som en tunna men har för första gången fått riktigt fina "happy spots", så hon trivs iaf med utelivet :love:

Så är hästar ofta, hästen känner sej lugnare i sin box/spilta, och du slipper risken att hästen skadar sej i hagen eller hoppar över staketet. :crazy:

Det problemet har vi ibland när vi ska ta in hästarna som går två och två.
Lämnar man en blir den galen men ska man ta båda så slåss dom.
Vi brukar lösa det så att man tar en på släp bakom med ett långt grimskaft och den andra håller man i grimman för att kunna ha bättre koll på huvud och uppmärksamhet.

Du kan göra så här om det blir aktuellt igen: Ta med en till person första gången, en som kan hoppa in och leda en av hästarna om det blir kris. Men agera i första hand som om du skulle vara själv. Hämta varmblodet i hagen. Sätt på kedja på grimskaft och träd i den på undersidan sv grimman. Hämta isisen med varmblodet på behörigt avstånd, så långt grimskaft som det går. Sätt även på isisen kedjegrimskaft. Gå mellan hästarna. Dom hugger inte människan som kommer emellan alls på samma sätt som hundar.

Jag tror att varmblodet blir lugnare när dess ledare isisen är med. Försök att slappna av samtidigt som du är beredd och uppmärksam på hästarna. Förhoppningsvis är hästarna trafiksäkra. Ha den säkraste hästen ut mot trafiken. Om det går bra kan du prova helt själv nästa gång.

När jag har bara två hästar i en hage så försöker jag alltid se till att den som blir kvarlämnad accepterar det och det brukar gå bra med lite övning. Om hästen bara står och skriker så brukar jag inte bry mig vilket gör att hästen jag tagit ut ur hagen inte heller bryr sig och den som skriker ledsnar till slut.

Att leda båda hästarna samtidigt är något du verkligen bör se till att kunna. Jag har inga bekymmer med mina hästar att leda dem två och två även om den ena vill äta upp den andra. Den hästen som då är aggresiv respekterar mig så pass att den låter den andra hästen vara när jag säger ifrån. Något att öva på för din del tycker jag.

/M

Tja, det går inte att släppa dom på bit- eller sparkavstånd från varandra, för då måste isisen berätta vem som bestämmer. Och då vill inte jag vara mitt emellan... :eek: Det är det som är så sjukt, dom är ju inte kompisar, men ändå är det ett himla liv nu mitt i allt att skilja på dom! :crazy:

Förstår ditt problem, jobbigt och stressande och kanske inte har tid att träna dom på att vara ensamma eller att ledas ihop...

Men - om våra hästar bara skulle försöka sig på nåt sånt, när vi leder in och ut dom två och två, då skulle dom sätta sig rejält i klistret:devil:. Å det tror jag de känner :angel:, går som små scouter, trots att de säkert gärna hellre hade bitit tag i den ranglåga.. Människan är högst i rang punkt slut!

Så bestäm dej (Ungefär som dom som ska sluta röka, man måste bestämma sej att nu är det nog)!! Det är du som är bossen, sträck upp dej! Det ska f**n gå!
Lycka till!:)

Förstår ditt problem, jobbigt och stressande och kanske inte har tid att träna dom på att vara ensamma eller att ledas ihop...

Men - om våra hästar bara skulle försöka sig på nåt sånt, när vi leder in och ut dom två och två, då skulle dom sätta sig rejält i klistret:devil:. Å det tror jag de känner :angel:, går som små scouter, trots att de säkert gärna hellre hade bitit tag i den ranglåga.. Människan är högst i rang punkt slut!

Så bestäm dej (Ungefär som dom som ska sluta röka, man måste bestämma sej att nu är det nog)!! Det är du som är bossen, sträck upp dej! Det ska f**n gå!
Lycka till!:)

:bow::bow::bow:

Om det bara är fråga om några veckor - kan du nte longera/tömköra dem i hagen under de få veckorna, så de får röra på sig? Om du inte kan få låna någon häst under tiden...

... hur gör ni när ni rider den ena? Låter ni den andra vara ute i hagen eller tar ni in den i stallet?

Jag har haft mina två ston i lite på ett år nu, en islänning 16 år som jag rider och ett varmblod 18 år som sällskap. Dom är inte jättebra kompisar men gnäggar efter varandra ibland. Ända från början har jag haft varmblodet ute i hagen medan jag ridit iväg på isisen och det har gått bra. Visst kan varmblodet vara lite orolig, men lämnar man lite hö åt henne bryr hon sej knappt. Kanske sammanlagt 10 gågner på ett år har hon ropat efter oss, och då bara en gång.

Nu till problemet. I måndags släppte vi damerna på sommarbete ca 1 km från stallet, och jag tänkte att det här blir ju perfekt; tar isisen till stallet och sadlar, och kan sen rida i vanliga hagen (perfekt ridbana där nu :D). Meeen... På tisdagen skulle min medryttare rida, och vi åkte och hämtade isisen. Varmblodet blev som tokig, sprang sej dyngsvettig, och skriiade och skriiade. Hon ville minsann inte bli ensam! Och isisen svarade, hela vägen till stallet. Alla andra hästar i hela grannskapet svarade, så det var ett himla liv. :angel: Slutade med att ingen av oss ville rida för isisen var helgalen och försökte vända om till sommarhagen, och varmblodet som sprang längs stängslet över stock och sten. Sen dess har dom fått vara ifred, har bara varit dit och kollat dom några gånger per dag.

Är detta något man kan träna bort eller är det bättre att bara låta dom vara på sitt bete? Isisen har en rejäl tunna, borde motionera alla dar...:eek: Kanske varmblodet känner sej tryggare i den nya hagen nu efter några dagar, att hon klarar av att va själv nån timme?

Sambon föreslog att jag skulle låna en till häst, men det är ju fråga om typ en månad så det känns lite onödigt. Men en till häst kanske man kunde ha... :rofl:

Det är därför jag alltid kommer ha 3 hästar, så alltid 2 är kvar, har eget stall så jag motionerar hästarna själv, har däremot grannar med hästar man kan fara ut med, men just det där med att lämna en häst ensam gillar jag inte.

Hur är det med hästen?
Erlichias eller samma skit som min?
Fast varmblod brukar inte ha vita ben:idea:

Skulle göra som du tänkte- träna. Om det inte går- sätt på dem träns o led hem dem. Ha ett spö med o visa vem som bestämmer- om dem inte vet det:p

Hon är bättre, har ingen aning vad hon fick för fel! (Har en annan tråd under hästvård som heter "svullna ben")

Jo det blir nog till att träna... Får väl se om jag sätter tillbaka dom på betet småningom, just nu är det ju inte aktuellt. Isisen känner nog på sej att hennes "kompis" inte är frisk, hon är väldigt mycket snällare med henne. Eller så blev dom bättre kompisar av att va på betet... :)

Igår när medryttaren red iväg med isisen stod varmblodet hur lugnt som helst i hagen, med sin lilla höhög. Så hemma är tydligen bäst för henne.

Nästa häst ska va en isis iaf! Detta varmblod har jag fått gratis, men det är bara bekymmer med henne... Nu har hon dessutom rivit upp två långa revor på ena sidan. Hon har ALLTID nåt fel! :eek:

jag lämnar aldrig nån häst själv i hagen.den som blir själv får stå inne i boxen.förr så fick hon följa med på en ridtur och vara handhäst.och det gick också bra.

*raderat* (måste lära mig att läsa klart innan jag svarar!!) :D

Senast ändrad:

Hemma är mitt varmblod lugnare när hon får stå ute i hagen ensam medan jag rider än inne i boxen... Hon får alltid hö när hon blir själv,och det kan hon ju inte motstå! :) Visst tar hon en liten tur i flygande trav eller vacker galopp ibland, men det är ju bra att hon rör på sej! Oftast står hon kvar vid sin hö-hög när vi kommer tillbaka, eller står i solen och sover...:p

Hon är bättre nu, så jag ska prova släppa dom på betet igen. Men hon får allt lov att komma med hem när det ska ridas, det blir lugnast så.

vi har två hästar.
en arab och ett vbl.
vbl går alltid ute när den andra hästen är på tur, hon kan gnägga lite ilbnad men är inte beroende av hans sällskap.

Araben derremot blir lite stissig men klarar sej i hagen, dock skriker han ganska så mycket och det är jobbigt att höra.
p g a hans benskada så får han istället stå inn när vi rider vbl:et, det funkar bäst.
men han skriker lite ändå.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka