Ni som har sprutat era hästar med nål själv.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Falcon86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 938
F

Falcon86

Veteinär har varit här idag för min häst hade en knuta med var i. (längst bak av underkäke upptäckte det igår). Det var inte fara men jag trodde först kvacka men tur att det var inte det. Så mina ögon var väldigt stora när han sa att jag ska spruta in medicin på hästens hals så jag bara:eek: men hur klarar ni när ni var rädda att spruta in med nål? mina händer kommer att skaka.. Jag vet var den ska sätta in och hur man gör (veteinär visade för mig).. men jag klarar inte av att sätta nål på häst. Jag ska spruta in i 5 dagar. Gud får väl hjälpa mig. Varför finns det inte tablett istället:D
Kommer inte att kunna sova sen. Dessutom första gång för mig:crazy:

Sv: Ni som har sprutat era hästar med nål själv.

Har du ingen som kan stå jämte dig, som kan spruta, när du skall spruta första gångerna? Kanske känns lite tryggare då?
Det blir svårt om du skall stå och skaka menar jag :crazy:

Be någon annan att göra de? Eller bit ihop, du kommer märka att det inte är så läskigt.

Det är jättelätt.
Byt sida på halsen varje dag bara och om du är ovan kommer det att bli bulor säkert, massera dem lite bara så blir det bra.
Antingen så sticker du bara in och sprutar eller så tar du tag i en hudbit och sticker in där.

Jag lärde mig det i somras. Första gången hade jag en vän som kunde det sedan tidigare hos mig, som visade fast jag gjorde det, de andra dagarna fixade jag det själv. Armani var en perfekt häst att lära sig spruta på, han bara stod :love:

Första gången är värst, sedan flyter det bara på. Lite trögt att trycka in nålen, men man vänjer sig vid det också.

Lycka till !!

Jag valde pastaform istället sist min häst behövde penicillin. Vägrar spruta sen min förra häst fick panik av att det spände på halsen av all vätska under huden/ i musklerna.

Har veterinären visat dig trekanten?
Se bara till att hålla dig inom den trekanten så du inte riskerar att träffa något ben.
Det bästa är att nypa tag i en liten skinnbit på bogen för att distrahera hästen, och sedan så låtsas du att du ska kasta pil in i halsen på hästen. Alltså samma knyck och fart, men inte för hårt för så blir hästen bara rädd.
Släpp inte sprutan, då ramlar den garanterat ut.

Tänk inte, gör det bara!
Byt sida varje dag då du inte träffar samma ställe hela tiden, det är lätt att man gör det i början.

Ha någon bra som håller hästen ifall den blir rädd, så du bara behöver koncentrera dig på att spruta.

Har du ingen som kan stå jämte dig, som kan spruta, när du skall spruta första gångerna? Kanske känns lite tryggare då?
Det blir svårt om du skall stå och skaka menar jag :crazy:

Det är problem där, sambo har fått annat tid på hans jobb för här vecka vilket innebär att vi måste vara hos min häst på morgon istället för eftermiddag och alla boxgranne är ute och arbetar på morgon. Stallägaren är bortrest vilket är otur för mig för hon kanske kunde hjälpa mig. Här veckan är otur för mig. Speciellt mig som har moped som är sönder.

Men jag ska skaka av mina händer och behålla lugn inom mig innan jag sprutar.

Har veterinären visat dig trekanten?
Se bara till att hålla dig inom den trekanten så du inte riskerar att träffa något ben.
Det bästa är att nypa tag i en liten skinnbit på bogen för att distrahera hästen, och sedan så låtsas du att du ska kasta pil in i halsen på hästen. Alltså samma knyck och fart, men inte för hårt för så blir hästen bara rädd.
Släpp inte sprutan, då ramlar den garanterat ut.

Tänk inte, gör det bara!
Byt sida varje dag då du inte träffar samma ställe hela tiden, det är lätt att man gör det i början.

Ha någon bra som håller hästen ifall den blir rädd, så du bara behöver koncentrera dig på att spruta.

Japp, han har visat mig såna trekant och veta om att man ska byta sida, han ska ha spruta i 5 dagar en gång om dag. Så varje gång ska jag byta sida och spruta. Min häst står bra i box still och han slängde bara huvud en gång. ok då kan jag be min sambo ta i hud på bogen medans jag sprutar. Det är ju bra att distrahela för man vet ju aldrig. Usch, varför hände detta mig?

tack för svar:bow:

Jag valde pastaform istället sist min häst behövde penicillin. Vägrar spruta sen min förra häst fick panik av att det spände på halsen av all vätska under huden/ i musklerna.

:eek:
Jag ska testa först men om jag inte klarar av eller det går inte så kommer jag att ringa veteinär men efter jag sett hur min häst var så det skulle gå bra. Men jag är mest rädd för att träffa ådrar eller ben. men veteinär har visat trekant så det blir lugnt men jag är ändå lite rädd nu men ska ta lugnt och skaka av innan det sker

tack för svar

Senast ändrad av en moderator:

Jag lärde mig det i somras. Första gången hade jag en vän som kunde det sedan tidigare hos mig, som visade fast jag gjorde det, de andra dagarna fixade jag det själv. Armani var en perfekt häst att lära sig spruta på, han bara stod :love:

Första gången är värst, sedan flyter det bara på. Lite trögt att trycka in nålen, men man vänjer sig vid det också.

Lycka till !!

Tack,

Ja du har rätt att av början kan det verka hemsk men sen när man har gjort så är det över och att då känner man typ "Ah, det var ej så farligt"
Har läst om din hästens operation och hoppas att han klarar sig jättebra!

Det är jättelätt.
Byt sida på halsen varje dag bara och om du är ovan kommer det att bli bulor säkert, massera dem lite bara så blir det bra.
Antingen så sticker du bara in och sprutar eller så tar du tag i en hudbit och sticker in där.

Det med bulor är ju bra att veta om så man inte får livspanik:)

tack för svar

Tack för svar till Alla

Du kommer klara av det galant. Det tar ett par ggr innan man vant sig. Min första gång var så där hysterisk, spruträdd som jag var/är. Satte nålen i halsen, gick ut ur stallet och bara skrek rätt ut. När jag kom tillbaka hade hästen ålat ut nålen ur halsen. :crazy:

Du kommer klara av det galant. Det tar ett par ggr innan man vant sig. Min första gång var så där hysterisk, spruträdd som jag var/är. Satte nålen i halsen, gick ut ur stallet och bara skrek rätt ut. När jag kom tillbaka hade hästen ålat ut nålen ur halsen. :crazy:

:eek: ålat ut nålen ur..

usch!

Hoppas min första gång är lyckad!

:eek: ålat ut nålen ur..

usch!

Hoppas min första gång är lyckad!

:D Jomen det var bara för att jag lämnade hästen själv ett par sekunder, han ville ju bli av med den där hemska "myggan" som bet.

En kompis sa till mig att öva påatt sticka i en benlinda, en sån med snören man knyter runt benet, tror den är i bomull. Det känns nästan likadant som att sticka i hästen.

Ja jag har sprutat valacken med penicillin när han skadade sig för 2 år sen. Jag var livrädd varje gång att han skulle chocka då en annan häst i stallet gjorde det av penicillin. :crazy:
Men det gick bra.

Jag är också mest rädd för chocken, min häst fick en liten chock sist och sen dess har jag inte velat spruta. Men just att ge dem en spruta tycker inte jag är nån fara.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Brynja
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka