Ni som har shettisrockarder...

M

mellis

...hur långa skacklar har ni? Hur breda är skacklarna vid selfästet och hur högt fäster ni dom? (Mått från marken upp till skackelfästet alltså). Har ni låg eller hög infästning? Ska bygga en rockard till shettis och är tacksam för några riktlinjer.

Jag tycker du ska försöka åka ut på en körtävling till våren och ta en titt på de rockarder som används där. Fotografera, mät och prata med ägarna om hur de har löst olika problem, gör sedan en ritning utefter det.
Att bygga en rockard kan säkert verka enkelt, men det är svårare än man tror om man verkligen vill ha en som är BRA - både för kusken och för hästen.
Jag har själv köpt en hemmabyggd rockard som såg väldigt fin ut, men som var helt hopplös för hästen att åka i. Ändå hade tjejen vars man själv byggd den, massor av erfarenhet etc. Så inte är det lätt inte!

Jovisst kan man göra som du skriver, åka ut och kolla på körtävlingar och prata med folk, men saken är ju den att eftersom detta forum finns, så tänkte jag att det kanske skulle kunna gå att få lite tips här! (Är det inte bl.a. det som detta forum är till för)? Dessutom så går det ju betydligt snabbare,(än att vänta till i vår), eftersom vi redan har börjat med vagnen. Min man har byggt flera vagnar av olika slag tidigare, men inte just till shettis, så därför kunde det vara intressant att höra lite av er här på forumet vad ni har för mått på era vagnar. Ett visst hum har man väl, men det kan ändå vara bra att veta hur andras vagnar är och gärna kommentarer om vad som är bra-dåligt o.s.v.
Så jag tar tacksamt emot tips!

Fast alla mått beror ju på hur stor/liten shettisen är och vilket sele man har!

Ja, jag vet, men denna vagn är tänkt till en shettis runt 90-100 cm. Den får dessutom flyttbar hjulaxel, för att balanseringen ska kunna ställas in så bra som möjligt och för att passa till flera olika hästar. På en rockard som vi gjort tidigare gjorde vi dessutom skacklarna så att de gick att ställa in beroende på om man skulle köra med loksele, (låg infästning), el. giggsele/maratonsele (hög infästning). Jag tycker ändå att det verkar som om de flesta som kör shettis kör med någon enklare bröstsele, el. loksele (låg infästning alltså).

Men jag fattar inte riktigt vad det är du vill veta om du redan vet allt det där du skriver om ovanför? Det är väl bara att mäta shettisens mankhöjd och göra en vagn i lagom storlek då?
:confused: :banana:

Nja...det är inte så lätt för vi har ingen egen shettis att mäta på. Gör en vagn för att det är kul. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday