Ni som har raskatter...

Lina_Zacha

Trådstartare
Är på jakt efter en birma, och funderar lite. Bor i en stuga på landet, där grannarna 50 meter bort har två katter.
Jag planerar att ha katten/katterna inomhus en ganska lång tid först, och sedan gradvis vänja dem vid att även vara ute. För det känns fel för mig att ha enbart innekatter. Men mitt orosmoln är ju att de ska få för sig att springa bort när de väl kommer ut, eller att någon helt enkelt snor dem. Hur har ni löst det hela?

Sv: Ni som har raskatter...

Jag har två birmor som jag övertog när de var 7½ resp 9 år. Tills dess hade de bara varit innekatter. Trots att jag bor i en större stad får de gå ute (villakvarter). Dessa "gamlingar" går inga långa prmenader utan stannar nästan helt i trädgården (stor för att vara i stan). Ibland har damen gått ner till promenadstråket (precis utanför staketet) och visat upp sig. Jösses vad folk blir förvånade över att se en raskatt! Har tom hänt att de frågat oss om vi vet var den hör hemma (=katten måste vara på rymmen).
Honan har jag tatuerat så att det syns att hon är märkt (lätt att göra vid kastration), chip är egenligen bättre eftersom siffrorna i örat kan försvinna men jag undrar hur många som känner till att katter kan vara chippade...

Antingen har jag haft tur eller så är birmor ganska hemkära/lata så de inte går så långt och folk ganska ärliga...

Kan dessutom säga att jag är mycket nöjd med rasen (trots att jag bara fick dem av en slump), de är väldigt lagom och enda problemet enligt mig är att de fäller en del...Min hona kan barn nästan bolla med och de är sällskapliga och river inte hemmet....:D
Pm:a gärna om du vill veta mer

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 806
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30