ni som har problem med täckesskav

alazzi

Trådstartare
har ni provat många olika täcken och gett upp eller ger alla täcken, oavsett tillverkare skav?

Funderar nämligen på om det är vissa märken av täcken som orsakar mer skavproblem än andra märken.

Tycker att de med bogkil (eller bogveck kanske det heter?) funkar bra. Har själv ett antal sådana av olika märken till fyra olika hästar och de har inte problem med skav.
Känns inget vidare med en sån däringa pyjamas, antiskavgrej alltså, även om pälsen skonas måste ju trycket mot bogarna vara detsamma? Och det i sin tur måste ju påverka hästens rörelser = spänd häst = bäddar för problem?

Har ett exklusiv regntäcke(med bogveck) som hon fick skav av i våras.Men nu har pållan ökat i vikt och fått mer muskler så nu passar täcket perfekt.
Har ett nytt vintertäcke från svea sverige täcken som hon inte fått skav av.Ännu kanske jag ska tillägga,hon har bara haft det några gånger.

Jag har införskaffat mig ett tunnt nylontäcke från Horsewear. Det är tunnare och lättare än tex ett vanligt bomullstäcke. Har jag detta täcke närmst hästen så dras inte det övre täcket bakåt= inga tryck på bogarna, inget skav! :) Dessutom busenkelt att tvätta. På sommaren används det som ett insekts-, och flugtäcke.

Min pålle får skav av det mesta och av allt(?)alltså täcken o underlaget(spån)Har löst det så att jag köpte sånt där töjbart som sitter tajt över bogen som man spänner runt magen(öhhh...vad d nu hette)funkar för honom tycker jag!

Jag har testat lite olika. Det enda min islänning fått bogskav av var sitt Thermomaster Superfit Rain från Hööks. Men det berodde på hur hästen var byggd; ommusklad till nästa vintersäsong blev det inte ens tecken till skav!

Tror inte man kan utmåla ett visst märke som att det ger skav helt utan vidare, det beror på hästen också. Visst finns säkert något urbota dumt konstruerat täcke vad gäller passformen, men det hör nog till undantagen - eller storleken: jag gillar Bucas, men jag gillar inte deras stora halsöppning som gärna blir "större" i de mindre storlekarna t ex. Därför väljer jag andra alternativ.

Jag köper täcken med höga bogveck= MYCKET bättre!
Ibland får hon ändå lite skav, och då sprayar jag på pälsglans på skavet. Täcket glider då över skavet, funkar jättebra på min totta!

Jag har upptäckt att täcken med halv hals ger mycket mindre skav på min häst. Tror att detta beror på att täcket då "hänger" mer på halsen istället för på bogarna. Tyvärr kan det på vissa hästar istället bli så att manen skavs av där täcket ligger, har dock inte haft detta problem på min häst.

Mitt Horsewere som hästen går med nu har hals och det är kanon!
Hästen är en arab med lång man och täcket skyddar manen bra.
Han har inte fått skav av något av sina Horseweretäcken. Däremot av ett annat täcke som inte låg bra på honom.

Huruvida täckena skaver eller inte är snarast en passformsfråga. Täckena görs ju efter en mall på "normalhäst" i längd OCH BREDD. Många täcken skaver för att de är fel storlek i BOGEN.

Min hingst får inte skav av några täcken alls! Inte ens gamla Bucas regntäcken ruggar pälsen på hans bogar!
Han syster och mor däremot får/fick skav av det mesta i täckesväg...

Jag har en egen teori om att en del täcken faktiskt har sämre passform. Är sämre sydda från början.

Min Best har väl ett tiotal olika täcken, i olika kvalitet och med olika tillverkare. Endast ett av täckena har bogveck och jag använder aldrig bogskydd.

Under de tre år jag haft Besten har hon aldrig haft minsta tillstymmelse till bogskav. Förra vintern grunnade jag lite över detta fenomen och kom fram till slutsatsen att hon slipper bogskav eftersom hon är så bred över bringan! Täckena ligger ju stilla där och gnids inte fram och tillbaks som de gör på hästar som är smalare.
Håller min teori? :D

Immer

Jag gillar bucas-täckenas funktion, men passformen är inge bra f´ör min häst iaf. Han får skav av det. :smirk:
Men som flera har sagt så beror det förmodligen på hur hästen ser ut oxå. Olika täcken passar på olika hästar.
:p
Men jag gillar oxå täcken med bogveck, min har ett sånt från och det har han inte fått skav av. :bump:

ja bucas har faktiskt gjort o sina modeller vid bogen till det bättre :idea:

Vissa märken passar en del hästar andra inte. Jag har främst Bucas och Horseweare täcken. Bucas passar min gamling kanon men inte unghästen. Hon får skav direkt, han får det inte. Horsewear verkar passa båda. När unghästen var pluttliten och bara hade täcke vid isregn hade jag ett Thermo Master som passade sådär.

Innetäcken verkar passa oberoende av märke men det är ju lätta thermotäcken jag har i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka