Ni som har medryttare på era hästar

mackan

Trådstartare
Är det bara jag som är hönsmamma och har svårt att föreställa mig hur jag nånsin ska kunna låna ut min häst och vara en vettig häst ägare som inte lägger sig i för mycket samt litar på medryttaren. Har hittills hand om min grabb helt själv och har nog tänkt ha det ett något år till framöver då han fortfarande e unghäst. Men inser ju att så småningom skulle det vara en oerhörd hjälp att bli avlastad samtidigt som hästen ändå hålls igång osv. Men mitt problem är att jag oroar mig så mycket - vet inte hur jag ska coola ner mig tillräckligt för att inte oroa mig att saker ska hända när medryttaren är ute med min häst osv. Min grabb är somsagt en unghäst med bestämda åsikter, skulle aldrig funka med någon som var det minsta osäker/rädd. Men hur försäkrar man sig om att man har rätt person osv? Ni som lånar ut era hästar, hur kom ni fram till beslutet och hur bar ni er åt för att som sagt lita på era medryttare och låta dem sköta sig själva med er häst? OBS! bara för att understryka så är det så att jag helt klart med förnuftet vet att det finns massor med folk som är lika kapabla att rida min häst som jag själv- det är inte det, utan bara det att jag ÄNDÅ oroar mig att något ska hända honom osv. Hur kommer man tillrätta med sånt här - några tips? tack! ;)

Sv: Ni som har medryttare på era hästar

jag är medryttare själv, inte hästägare (än!), men jag kan iaf berätta hur hästägaren jag var lycklig nog att träffa på gjorde :)
jag svarade på en annons hon hade satt upp. jag fick komma och provrida en gång och då kollade hon (antagligen) in hur jag var som person och hur jag red osv osv.
flera andra tjejer kom och provred (inga som jag vet om, men hon har berättat det såhär i efterhand) men jag fick komma tillbaka, och rida en gång till :D
så bestämde hon väl sej för mej. hon var med mej säkert de första TIO ggrna jag var ute. och det var bra! utan att jag visste om det spanade hon in hur jag hanterade alla möjliga situationer. och så fick jag rida ut själv tillslut, och nu har jag ridit där åtta månader och det funkar jättebra :)
så det har blivit att jag motionsrider honom tre ggr i veckan, och hon har hand om resten. vi har ständig kontakt, och efter varje gång jag ridit "rapporterar" jag allt som hänt och vad som kändes bra och vad som kändes dåligt. inte på ett onaturligt sätt, utan mer hon frågar hur det gick och jag berättar och så bestämmer vi utifrån det hur vi ska göra.

det viktiga är väl att ryttaren passar både med hästen och med dej. att personen är någon som du själv känner att du kan lita på. det är klart att en hästägare kanske kan vara lite hönsmammig, men å andra sidan- det är ju din häst!

Det där är inte helt lätt, men det gäller att välja medryttare med stor omsorg. Det bästa är ju om du kan få någon som du redan känner till och vet är duktig, skötsam etc. Kan du inte det - gör ungefär som Priscillas hästägare. Men för att en medryttare ska trivas tror jag att det är viktigt att hästägaren ger medryttaren frihet under ansvar och är beredd att acceptera att allt kanske inte görs exakt som ägaren skulle ha gjort. Mina erfarenheter:

Jag har haft 3 medryttare till min förra häst i olika omgångar och det har fungerat bra i 2 av fallen. Det var en kanonsnäll medelålders häst.

Nr 1 trevlig, duktig och pålitlig tjej som red på ridskolan där jag hade hästen uppstallad. Innan hon blev medryttare hade hon varit hästvakt åt mig några gånger och det hade fungerat bra. Hon tyckte om kusen, var dessutom bättre än mig på krumelurridning så då kändes det rätt att fråga henne. Hon hängde med ca 2 år.

Nr 2 var en arbetskamrat till mig som hade haft egen häst tidigare. Hon provred ett par gånger och hade en provmånad först. Allt funkade jättebra och hon köpte hästen av mig för ett år sedan när han pensionerades.

Nr 3 hittade jag via annons på ridskolan. Hon provred ett par gånger och hade en provmånad också. Verkade OK, men det visade sig senare inte fungera särskilt bra beroende på hennes bristande kunskaper, omdöme och förmåga att ta till sig vad jag och övriga i stallet sade. "Sparkade" henne efter 3 mån.

Min nuvarande häst är 4 år, så medryttare är inte aktuellt i dagsläget eftersom vi fortfarande håller på med grundutbildningen. Jag lär honom säkert många fel, men då blir det trots allt konsekvens i galenskapen, vilket det inte blir med en medryttare också. De dagar jag inte kan rida får hästen vila istället och jag har möjlighet att få hjälp med mockning m m av stallägarna. När han blir äldre och mera befäst i utbildningen kanske jag skaffar medryttare igen, återstår att se.

Hej - tack för ett jättefint svar. Låter jättevettigt som ni har fixat till det, det ska jag verkligen ta tillvara på som tips inför det här. Tack så mycket och dessutom för förståelsen att man oroar sig litegrann även om det säkert är onödigt mycket. :D

Jag har flera hästar och hinner inte rida dom så mycket som det behövs, och vissa kan jag inte rida (shettis) alla mina medryttare får skriva kontrakt, alla hästar har träningscheman, ska tas hand om som jag säger, passar det inte att göra som jag säger så har jag rättigheten att säga upp dom när jag vill.
När medryttarna börjar så kommer de och provrider, och sen så har jag 4 privatlektioner för dom, och så får de bara hantera hästen från marken när jag inte är med, (i början) passar det inte kan de flyga och fara, sen så rider de en lektion för mig i månaden, samt att ajg är i stallet mycket så jag har koll på hur de beter sig.
sen så ska de skriva i en speciel bok om vad de gjort under ridturen och hur det gått.

som medryttare får man faktiskt finna sig i att det är hästägaren som bestämmer, och man ska vara kontrolerande som hästägare, för allt måste gå rätt till.

Tack! :D Jag är i samma sits som du med en 4 åring i dagsläget, så väntar också ett tag tills det blir aktuellt, men tycker det är värt att fundera på under tiden, så det var därför jag bad om lite insikter och tips. Tack så mycket för dina, mycket uppskattat.

Jo, visst är det man själv som bestämmer när man är den som är ägaren, men jag tycker ändå att målet ju är att man har någon som man litar på och som därmed ska ha frihet och inte känna sig diktator styrd av ägaren, även om man ger grund direktiven etc. Eftersom jag är så hönsmammig så oroar jag mig för att bli en trist häst ägare som lägger sig i allting fastän jag inte menar det, om du förstår vad jag menar. Skulle vilja hitta någon där man kan slappna av fullständigt, men det finns väl inga genvägar till det utan man måste ta sig igenom prövotiden för att se att man hittat rätt person. Jag oroar mig inte så mycket för allmän skötsel etc, utan först och främst att man har någon som reder ut situationer på ett vettigt sätt och som rider hästen vettigt. Sånt är ju svårt att veta och ha koll på tycker jag, man vet ju inte vad som händer egentligen om hästen börjar busa eller bråka nånstans och man inte är närvarande som man ju mest troligt inte är. Men igen: där har vi det: jag måste lära mig tillit uppenbarligen :D

Senast ändrad:

Jag är nog som du, men då har jag tyvärr erfarenheter av folk som faktiskt förstört mina hästar så jag vet att man helst inte vill låna ut sina ögonstenar hursomhelst.
Jag föredrar att rida mina hästar själv, enda gången ngn annan får rida är om jag är med på en annan häst eller att jag vet att min kompis är mkt kapabel ryttare.

ja skulle aldrig helelr kunn alåna ut min häst..
ja blir så svartsjuk

jag ramlade av min häst en vår och slog axlen ur led och fick en fraktur i ett muskelfäste fick inte röra min högra arm på 3 månader
dvs kunde knappt rida..

en kompis till mig red han några gånger och jag trodde mitt hjärta skulle å sönder
de är nästan sjuklit

Ska skaffa häst och även fast jag inte tror jag kommer skaffa någon medryttare i första taget nu då, men så småning om kanske det kan vara bra med avlastning någon gång i veckan, eller om man blir sjuk (har ju en syster som lär få ställa upp om jag skulle bli riktigt sjuk, men alltså det är kanske inte så lämpligt och fråga henne om hjälp jämt), eller helt enkelt har tidbrist, eller kanske ska åka utomlands någon vecka.

Själv har jag många i min krets i det stallet jag håller till nu som jag mycket väl vet skulle vilja och som skulle kunna få ta hand om min blivande pärla. Sen när det gäller medryttare/skötare etc. så tycker jag personligen själv att det viktigaste är att man skaffar en person som har tid och intresse att lägga ner på hästen, tycker det är viktigare att har det och är snäll och verkligen försöker än någon jätte duktig ryttare.
Jag prioriterar vilja att lära sig, och att man har intresse före att man prioterierar hästens motion. För i huvudsak kommer det ju ändå vara jag som ska ta hand om min häst, ser hellre att personen då kan ta hand om hästen ordentligt och är noggran med stallsysslorna, och sedan bara tar det lite lugnt med ridningen (t.ex. bara skrittar på en tur, eller tar en lugnare tur i skogen), annars så tycker jag att det ligger i var och ens intresse (som hästägare och medryttare då självfallet) att lära personen som ska ta hand om hästen, samt sätta ordentliga gränser och flera gånger gå igenom stallsysslorna ordentligt, men även hur hästen ska ridas. Till en början kan det ju vara bra om personen ser mig rida hästen och ser hur jag inverkar på min häst samt hur jag sköter alla sysslor, se hur pass tidskrävande det är etc. så att personen vet det innan.

Tack snälla ni :bow: skönt att det inte bara e man själv som känner så här! Cactuspower: finns det BRA duktigt folk som är nöjda med att "bara" pyssla och endast promenad rida? Förväntar mig på nåt sätt att folk nog vill träna och rida mer osv, men det skulle ju vara ideal att ha någon som vill främst pyssla och motions rida som är vettig, särskilt om man har en unghäst.... Ja jag får nog bearbeta den här tanken och öva mig på iden att kanske skaffa hjälp såsmåningom. fast just nu kan jag känna igen mig lite :crazy: i Nitroglycerins reaktioner - man e ju så besatt av hästen att det är helt otroligt... e som ens barn..... :D tack igen för alla era svar!!!!

jag var oxå lite "hönsig" i början, tänkte att ingen annan än jag kan sköta min häst... men sen när tiden började tryta pga studier så var jag tvungen att ha medryttare. Det är inte lätt att hitta rätt, men när jag väl gjort det har det varit hur bra som helst.
Jag har bara haft medryttare som varit över 20, jag vill inte ha nån liten tjej som inte förstår vilket ansvar det är att ta hand om en häst, och så har de ofta körkort och kan ta sig till stallet lättare än nån som behöver skjutsas av föräldrar hela tiden = lättare att de slutar pga föräldrarna tröttnar på att köra. Klart det finns rötägg över 20 oxå, men ändå...
inför första medryttaren hade jag ute några som provred men det var mer eller mindra katastrof så jag la ner medryttare för ett tag. Sen en dag när jag kom till betet där min häst gick, står det en kvinna och gråter bredvid hästen. Jag blev minst sagt förvånad, vad 17 är det här??? Visade sej vara en av hästens tidigare ägare som hört genom bekanta att hästen fanns i närheten så hon åkte ut och hittade honom. Hon blev min första medryttare. Hon visste ju hur hästen funkade... Sen slutade hon pga ont i axeln/nacken som gjorde att hon inte kunde rykta och mocka. Efter det hittade jag en annons på ICA Maxi om en tjej som sökte medryttarhäst. Hon var kanon, vi hade samma inställning till hästeriet. Tyvärr slutade hon pga hon träffade en kille i en annan stad och flyttade.
Min nuvarande medryttare svarade på en annons. Det var två som svarade på annonsen som var ute och provred. Jag gick på magkänslan när jag valde. Den ena tjejen hade visserligen 10 års vana av egen häst men hon kunde inte ens sitta upp. "Jag har inte lyckats lära mig det än...." Det var första varningskolockan. Den andra var att hon inte hade körkort utan hennes sambo skulle skjutsa henne varje gång hon skulle rida... det går kanske på sommaren men hur kul blir det att stå o vänta i ett kallt stall ute på landet när sambon rider?? Jag valde inte henne med andra ord... Den andra tjejen hade lite mindre hästerfarenhet men var en betydligt trevligare person, ödmjukare och med viljan att lära sig. Inte en sån som tror att hon kan allt fast det inte var så...Hon är en jättego tjej som tar hand om min häst precis som det var hennes egen. Dubbelkollar allt med mej som hon är osäker på, så det blir som jag vill ha det. Hon är en riktig djurmänniska med den där känslan för djur. En pärla!!

Senast ändrad:

Jag har än så länge ingen fast medryttare på min häst, men i framtiden vill jag ha det för att någon ska känna min häst och kunna ta den om jag tex ska åka bort. Tjejen som hoppat in och hjälpt mig då och då har jag känt i många år, vi har samma ridfilosofi och jag vet att hon sköter det hela bra. Tror inte att jag skulle våga sätta ut en annons och låta en främling sköta min bebis... Jag har väl taskig människosyn, men en människa kan spela hur bra och seriös som helst och sen rida skiten ur hästen, men vet aldrig... så tillsvidare sköter jag själv och i framtiden får jag se...

Ja - inte heller så pigg på annons, via kontakter är isåfall bättre men det finns ju begränsat utbud av sånt dessvärre... är i samma sits som du - inte just nu, men ev. senare, så värt att tänka på....

Jodå! Här finns det gott om folk som skulle vara kapabla till det, samtidigt som de rider "bra". Okej kanske inga elityttare - men de har en bra förståelse för vad en häst är, hur den bör ridas, rider mjukt tar det varsamt i hästens takt och har framför allt intresse att utvecklas själva som ryttare (men stressar ej.) Går både att hitta ungdomar och många vuxna. Dessutom är de mycket noggranna med stallskötseln.

Du borde säkert också kunna hitta någon sådan ryttare. :)

Känner igen dilemmat!
När jag stog uppstallade hade jag samma problem. Jag vågade helt enkelt inte släppa upp folk jag inte kände sen typ finska vinterkriget, även om de helt objektivt säkert hade funkat hur bra som helst.
Det löste sig så att vi i stallet avlastade varandra stället. Jag tog även hand om en stallkamrats häst 2 ggr/ veckan och så tog hon min 2 ggr/vecka. Det går ju rätt lätt när man ändå är där.
Det är rätt skönt att vara lite ledig ibland. Funkade super.

Jag har en medryttare till en av mina hästar....hittade via annons här faktiskt!!!! Fungerar jättebra.
Var bara noga med att tala om "vad det är för någon du söker"..... vad denne får lova att göra med din häst etc...... överträdelse=sparkas

Låt denne ev provrida...se hur hantering fungerar,....kolla av kunskaperna....
Någon kaxig jäkel som ska "fixa allt själv"...vill man ju inte ha.....att personen i fråga kan ta till sig "information" om hur du vill ha det med DIN häst.....och inte har för mkt egna ideér..

Saker kan ju alltid hända........men det kan det göra när man själv oxå har hand om hästen ju

Lycka till....

Leoni skrev:
Känner igen dilemmat!
När jag stog uppstallade hade jag samma problem. Jag vågade helt enkelt inte släppa upp folk jag inte kände sen typ finska vinterkriget, även om de helt objektivt säkert hade funkat hur bra som helst.
Det löste sig så att vi i stallet avlastade varandra stället. Jag tog även hand om en stallkamrats häst 2 ggr/ veckan och så tog hon min 2 ggr/vecka. Det går ju rätt lätt när man ändå är där.
Det är rätt skönt att vara lite ledig ibland. Funkade super.

skratt - det var en rolig jämförelse med finska vinterkriget, men en bra sådan :D Står också i kollektiv stall, och vi brukar också hjälpa varann på liknande sätt med skötselsidan (ej ridning då) vilket funkar bra, det är så det får vara ett tag framöver innan jag är redo att på allvar börja överväga att låna ut. Tack :p

Ja du har så rätt... visst kan det hända precis lika mycket när man själv håller på... men då är det ändå JAG som är med, med MIN häst, om du förstår hur jag menar - känns som jättestor skillnad ändå....

Har du kontrakt skrivet med din medryttare eller? Lånar du ut hästen mot del av kostnad? Tycker rent spontant det skulle kännas enklare att låna ut utan att ta betalt - känns som man behåller kontrollen lite mer på det sättet - såfort man tar emot pengar så känns det som personen har mer definitiv delägarskap på hästen, om du förstår hur jag menar.... men om man inte tar betalt, skriver man i vilket fall kontrakt eller? vad skriver ni i kontraktet i så fall?

Visst finns det ryttare som kan passa.
När jag skaffat medryttare har jag annonserat ett par gånger. Då har jag skrivit "vuxen rutinerad ryttare", och precis rätt folk har svarat. Dvs ett par tjejer som ridit/tävlat ponny och sedan stor häst, därefter gjort ett uppehåll och efter ett par år blivit ridsugen igen.
De har fått provrida och så har vi pratat en del så jag fått uppfattningen att deras åsikter stämmer med mina. De har både ridit ut och ridit dressyr.

Sista medryttaren känner jag sedan länge. Hon har haft häst i "evigheter" tills för tre år sedan då hon sålde den gamla pensionären. Därför vet jag också att hon klarar av det hela (hon hade bla en bråkig unghäst ett tag) samt att vi har samma uppfattningar.
Dessutom bor hon nära.

I större orter blir det givetvis svårare att känna folk, men nog borde det väl gå att fråga sig fram ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 811
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar