Ni som har hingst!

N

NiraK

Tänkte kolla lite rent allmän med ni som har hingstar. Nåt speciellt att tänka på?
Jag är medveten om att hästar är individer osv men berätta gärna lite om er erfarenhet av hingstar, nåt speciellt man bör ha i åtanke osv.
Vi är vana med att hantera hästar osv men vore kul att höra lite erfarenheter från hingstägare! :)

Nirak

Sv: Ni som har hingst!

De är som karlar är mest.
vissa är keliga,andra norrländskt trubbig"tafs int!"

De har ett behov av att ha koll,få feedback,få höra att de är världens bästa o få visa upp sig.

Har man bara i åtanke att det är lite som att ha en full tonårskille på en lördagskväll i andra änden av repet så brukar man reda ut det.
Mao:tydlighet,fasthet,mycket beröm o kärlek.
Och säg ifårn -med en gång- o låt dem inte komma undanmed att eskalera beteendet du inet gillar.

Jag hara ldirg haft annat än hingstar o mina är mer som stora hundar,men de födde sknappast så ur moderlivet,utan de har fått tough love precis som alla andra.

Det gör dem trevliga ,kommunikativa o hanterbara.
Testosteronet,reaktionsförmågan o viktenkan göra dem farliga,speciellt om de isoleras o alrig får lära sig att umgås med andra.
Men that goes för vilken individ som helst,oavsett testosteronnivå.

De har ett behov av att ha koll,få feedback,få höra att de är världens bästa o få visa upp sig.

Har man bara i åtanke att det är lite som att ha en full tonårskille på en lördagskväll i andra änden av repet så brukar man reda ut det.
Och säg ifårn -med en gång- o låt dem inte komma undanmed att eskalera beteendet du inet gillar.

:rofl: ja det stämmer rätt bra!

TS
Dom är som hanhundar också på många sätt, fast större och starkare.:D Ska sniffa och markera revir och mäta sej med nya bekantskaper av hankön och är efterhängsna och jobbiga för honkön, vissa kan skilja på brunstigt sto och inte, andra hoppas att stoet ska ändra sej:angel: vilket kan leda till sparkar osv.

Låt dom aldrig inta "imponerande" hållning och brumma vid någon hantering eller ridning.
Sen har ålder och erfarenheter betydelse precis som för andra hästar.

Ja det finns mycket att skriva. Läs i alla hingsttrådar som finns.

Sen kan jag säga att om man inte sett vad en vuxen hingst kan vara kapabel till i förhållande till andra hingstar och valacker, i form av beslutsam aggressivitet så ska man inte säga att man sett alla sidor en vuxen hingst KAN visa:cool: Den kanske inte gör det, men det finns där, i och med hormonerna men kan variera mycekt mellan individer. (Då menar jag hästar emellan, i umgänget, när människor inte hanterar dem, tex i en hage eller om de kommer lösa med andra av hankön som de inte känner - eller känner och vill läxa upp -, så slipper vi diskussionen om uppfostran - för självklart måste även en hingst vara mycket väluppfostrad. ) Man kan säga att ston kan också vara aggressiva mot andra, javisst, men en rasande vuxen hingst är inte kul att ha jagande efter sin älskade lilla valack:crazy:
Den som sett sånt, förstår, andra inte.

När jag som 15 åring skulle rida första träningen med min nya hingst (NF) så stannde han på en liten sax. Tränaren fråga om det var ett sto eller en vallack. När jag pep - det är en hingst, vrålade han "de är de värsta" på gotlänska. Gissa om jag blev lessen?

Skämt åsido. Det var världens snällaste hingst. Kunde ledas i grimma på tävlingsplatsen (man fick göra det på den tiden). Stod i spilta brevid ston. Man fick dock alltid tänka ett steg före. Han var så snäll så folk tänkte inte på att det var en hingst och jag fick ta ansvaret att ston inte kom för nära. Man får också tänka till när det gäller hagar. Han vaktade hagen mot hästar som gick förbi, om det fnns brunstiga ston så gäller det att hagen är rejäl. Vi trodde att det var ok när vi hittade stot och hingsten i samma hage under vintern. Hon hade aldrig visat brunst. Men i november året efter föddes det ett föl. :o

Du har fått bra (och underhållande :p) svar redan.
Min erfarenhet säger att det är oerhört viktigt hur hingstarna blivit hanterade som små, mycket viktigare än hur ston och valacker blivit hanterade. Man måste visa var skåpet ska stå, och sedan får man inte flytta det en millimeter...! Grabbarna som lärt sig det sedan "fölben" tenderar att inte testa alls lika mycket. Dessutom är det lättare att tillrättavisa 200 kg än 700 kg... :D

kl

T.Alsterfeldt .... Du har lyckats pricka in beskrivningen perfekt :bow:

KAn väl också tillägga att en hingst tar illa åt sig om den får en åthutning som den inte har gjort sig förtjänt av.

Dom är känsligare helt enkelt och har lätt att bli ledsna.

AM

just et sista du nämner är så viktigt!
man kan ha hur mkt kontroll som helst med hot o lämpor,men till syvende o sist så ser man vad det är för häst man har när de är lösa..

Och då vill det sig till att man känner dem noga för att våga ta risken,och frågan är kanske omman -ska-ta risken?

Själv vet jag vad mina går för,och kan ta vissa risker,men,och det är ett stort men,jag känner ffa min äldsta lika bra som mig själv.

En häst är kapabel att döda på en sekund,och har inte samma orskaer till det som vi tycker de skall ha-och det är det viktigaste att komma ihåg.

annars anser jag att mina grabbar är pussgurkor:)

Spot on Thina! *skrattar* Och enligt min erfarenhet är det just kombinationen av tydlighet, fasthet, beröm och kärlek som ger en trygg och trevlig hingst (eller tja, häst i största allmänhet faktiskt).

Håller också med om att man förstår sin hingsts personlighet och fulla potentiall först när man sett den som vuxen i frihet. I sommar har t.ex. min lilla grabb på 153cm hållt en 170cm frieserhingst i schack. Friesern kunde utan problem rent fysiskt trycka ner Campero men när Campero ruttnade och blev arg hade inte friesern en chans utan fick till slut fly fältet - med en ilsken spanjor i hälarna.

Efter en vecka hade de kommit överrrens och fungerade sedan fint ihop hela sommaren utan en massa maktkamp. Det var en fröjd att se dem umgås!

Det har gett mig ett helt nytt perspektiv på vad det egentligen är för häst jag har att göra med. Och med det menar jag att jag har en helt annat respekt för honom som individ. Han har både fysiken och drivet att vara ledare, vilket i kombination kan göra slarvsylta av mig om han skulle vilja. Men han anser tydligen att jag förtjänar att ha kommandot - och hans respekt - och trots att vi har haft våra duster har jag aldrig någonsin upplevt att han velat ge sig på mig, inte ens när han blivit arg. Så länge jag tydligt visar vad som inte är acceptabelt och sedan också berömmer och bekräftar det som är bra är han trygg med mig som ledare, om jag glömmer bekräftelse, kärlek och beröm blir han osäker.

Hur gammal är din hingst?

Delvis KL
Jag vill nog understryka igen att både ålder och erfarenhet tidigare i livet har stor betydelse. Unga hingstar som bråkar om rang är också långt ifrån jämförbart med en vuxen med mord i blicken:cool: Jag lovar. Precis som TA skrev så kan en häst döda en annan av skäl vi inte ens hinner fatta.

Sen också att dom inte brukar "ge sig på" människor, de fostras ju från att de är föl precis som alla andra hästar. Men människor kan inte alltid läsa av och stoppa i tid, vilket gör att människan kan "komma emellan" för att uttrycka det milt:angel: Självklart ska de vara välhanterade.

Jag har ställt mej ivägen för en arg jagande hingst i full fart som var ute efter att driva bort ett par valacker och verkligen stå mitt i vägen för att hindra den, eftersom jag kände den hingsten väl, och han skulle aldrig drömt om att gå över mej tex, eller ge sej på mej, men döda valackerna tänkte han ändå göra om de inte försvann från hans revir kvickt:cool:

Jag har inget emot hingstar (vilket folk på buke ofta tror när man försöker föra in lite realism i diskussionen:rofl:) Jag är ibland hjärtligt trött på dom , när stona är brunstiga osv, deras gapande till varandra (om en ropar efter ett sto som går ut måste tex de andra också bemöta, självklart:cool:) Men jag rider ju en hingst bla och har inget emot det:rofl:

Har märkt en annan sak, vet inte om det bara är jag som tycker, men ston som är födda och uppvixna i stall med flera hingstar har en väldigt klar uppfattning om dessa killar:devil: och ett rätt härligt förhållningssätt - när de inte är brunstiga möjligen.:rofl:

Tack för alla svar!! :bow:

Hur gör ni som har hingstar med hagvistelse. Är det bara att glömma att ha hingstar tillsammans med tex. andra valacker? Vi har ju en förhoppning att kunna ha hästarna tillsammans (i stor hage naturligtvis).
Hur introducerar man dom bäst för varandra?

Nirak

Vi har en enorm naturhage som är delad rakt igenom med 8 trådar för bekantskapernas skull. Nu går hingsten ihop med min ena valack (andra valacken går ihop med stoet) och det fungerar väldigt bra.

T.Alsterfeldt beskrivning passar min hingst i vanten! Han är oerhört mottaglig för beröm och får han skäll är han surmulen resten av dagen. Vilken karl! :o

Okej! Vår förhoppning är att hingsten ska kunna gå tillsammans med vår äldre valack så småningom. Vi har naturligtvis inte tänkt släppa ut dom tillsammans på en gång utan ska ordna med att de får bekanta sig med varandra först..

Nirak

Låter som en bra plan! :)
Om jag kunde skulle jag låta min kille gå ihop med min äldre (17) åriga kallblodskille, han skulle bli den ultimata läromästaren - men han är ju redan så sjukligt nerkärad och upptagen i min shettistjej..

Jag har min hingst tillsammans med två valacker. Nu var min bara 6 månader när jag släppte ihop honom med dom andra så det var ju inte som att släppa in en vuxen hingst.

Skulle tror att det beror mycket på om hingsten gått med andra hästar förut. Många har ju hingstar ensamma i hagen.
En vuxen hingst som gått själv skulle inte jag släppa in till mina valacker.

Sen är det ju väldigt beroende på individen. Även om det finns ston i närheten spelar ju in.

Jag tror att det bästa är att låta dom gå i hagar brevid varandra först för att se lite hur hingsten reagerar. Jag skulle tycka det var jätte läskigt att släppa in en vuxen hingst till mina killar:crazy: och då har jag ju ändå en hingst:D

MVH Russin8

Låter som en bra plan! :)
Om jag kunde skulle jag låta min kille gå ihop med min äldre (17) åriga kallblodskarl, han skulle bli den ultimata läromästaren - men han är ju redan så sjukligt nerkärad och upptagen i min shettistjej.

Våran valack är 20+ och mkt sansad. Han föredrar mest att äta :angel: när andra jönsar runt
Dock är vi ju rädda för skador osv och kommer att introducera det hela mkt långsamt..

Tack för alla svar!

Nirak

De är som karlar är mest.
vissa är keliga,andra norrländskt trubbig"tafs int!"

Jag hara ldirg haft annat än hingstar o mina är mer som stora hundar,men de födde sknappast så ur moderlivet,utan de har fått tough love precis som alla andra.

Det gör dem trevliga ,kommunikativa o hanterbara.
Testosteronet,reaktionsförmågan o viktenkan göra dem farliga,speciellt om de isoleras o alrig får lära sig att umgås med andra.
Men that goes för vilken individ som helst,oavsett testosteronnivå.

Kan bara hålla med.

Tillägger att våra hingstar är mer sociala och dag för dag hästar än våra ston och valacker har varit/är.

Tack för alla svar!! :bow:

Hur gör ni som har hingstar med hagvistelse. Är det bara att glömma att ha hingstar tillsammans med tex. andra valacker? Vi har ju en förhoppning att kunna ha hästarna tillsammans (i stor hage naturligtvis).
Hur introducerar man dom bäst för varandra?

Nirak

Min vuxne hingst går ensam. Han var van att gå själv då jag köpte honom. Han står i box utan galler och kan nosa på hästen bredvid och kan även ha nos mot nos kontakt med hästarna ute i hagen.

Jag vågar inte släppa ihop honom med de andra hästarna dock (undantag ston såklart om han får betäcka), litar inte på honom med en valack och vet att de kan ändra sig på en sekund om de får för sig något. Speciellt skulle jag vara försiktig kring brunstande ston då hingsten knappst vill dela med sig till en valack.

Har två erfarenheter av vuxen hingst med andra hästar. Min vuxne kom lös en dag (stooooor miss) och jagade ifall valacken. Han var inte det minsta aggresiv då utan gjorde sitt bästa för att betäcka :crazy:. Valacken (en äldre mycket ranghög herre) sprang samtidgit som han slog bakut och skrek åt hingsten. Vi lyckades få tag i dem och ingen blev skadad men alla tankar jag haft om att testa ha dem ihop var som bortblåsta.

Historia nummer två är följande. Ettårshingsten och jämngamle polaren går på en lösdrift med stooor hage. Där introducerades en 4 åring en dag. Det hela gick jättebra. 4åringen var väldigt snäll och vänlig och ettåringarna respekterade och höll sig undan.

Plötsligt en dag då stallägaren skulle leda in två ston som går i hagen mittemot fick hingsten en knäpp och rusade på unghingstarna. Den ena var inte snabb nog utan blev rejält spöad och landade på backen. Ägaren rusade in och hingsten gick då genast undan...vad som hänt om hon ej var där vet vi inte men det blev rejält blodigt snabbt!:(

Jag vill gärna att mina hästar skall ha så naturliga liv som möjligt. Hingsten har en ordentlig hage han kan busa runt o och går ute från morgon till kväll. MEN även om jag gärna vill så vågar jag helt enkelt inte släppa honom med något. OM han skulle tända till kan det gå illa.

Unghingstarna går såklart ihop och vi hoppas att det skall fortsätta att fungera.

jag säger som min Nh-tränare: hingstar är också hästar och ska inte behandlas speciellt bara för att dom är hingstar. om man går och oroar sig för att "han blir nog hingstig och får ett ryck snart" så blir det så...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar