Sv: Ni som har hingst!
Hur gammal är din hingst?
Delvis KL
Jag vill nog understryka igen att både ålder och erfarenhet tidigare i livet har stor betydelse. Unga hingstar som bråkar om rang är också långt ifrån jämförbart med en vuxen med mord i blicken
Jag lovar. Precis som TA skrev så kan en häst döda en annan av skäl vi inte ens hinner fatta.
Sen också att dom inte brukar "ge sig på" människor, de fostras ju från att de är föl precis som alla andra hästar. Men människor kan inte alltid läsa av och stoppa i tid, vilket gör att människan kan "komma emellan" för att uttrycka det milt
Självklart ska de vara välhanterade.
Jag har ställt mej ivägen för en arg jagande hingst i full fart som var ute efter att driva bort ett par valacker och verkligen stå mitt i vägen för att hindra den, eftersom jag kände den hingsten väl, och han skulle aldrig drömt om att gå över mej tex, eller ge sej på mej, men döda valackerna tänkte han ändå göra om de inte försvann från hans revir kvickt
Jag har inget emot hingstar (vilket folk på buke ofta tror när man försöker föra in lite realism i diskussionen
) Jag är ibland hjärtligt trött på dom , när stona är brunstiga osv, deras gapande till varandra (om en ropar efter ett sto som går ut måste tex de andra också bemöta, självklart
) Men jag rider ju en hingst bla och har inget emot det
Har märkt en annan sak, vet inte om det bara är jag som tycker, men ston som är födda och uppvixna i stall med flera hingstar har en väldigt klar uppfattning om dessa killar
och ett rätt härligt förhållningssätt - när de inte är brunstiga möjligen.