Ni som har hästar som fått en belstningsskada pga annan skada!

Isabelle L

Trådstartare
Silver har nu vilat i 8 månader pga av en senskada han fick på djupa böjsenan i somras och är fortfarande inte bra i sin sena. Tyvärr så har han ändrat rörelsemönter i fram. Såg det lite i höstas under vilan och märkte det på att man inte fick flytta framdelen till vänster (mot den onda sidan). Så nu har han vilat hela vinter och tyvärr så blir framdelen sämre. Det är diagonalt med bakbenet så det är ju säkert en belastningsskada från att han har vilat det onda bakbenet. Ond cirkel blir det ju dock eftersom han inte blir frisk fram när han har ont bak och tvärtom. Ser ut i bogen som att han är ett "kugghjul", inga jämna fina rörelser utan knickiga. Så nu blir det nog att jag får åka och göra en ny hältutredning på hela hästen tyvärr.

Ni som har haft hästar som fått liknande problem efter en annan skada:
Vad var det för typ av skada och vad blev det för belastningsskada?
Hur gick det med era hästar och vad fick dom för behandling?

Sv: Ni som har hästar som fått en belstningsskada pga annan skada!

Jag har haft ett liknade problem men inte lika allvarligt som i ditt fall. Min häst fick en spark på sitt vänstra bakknä men han visade ingen smärta så jag trodde att allt var ok. Efter ett par dagar blev han varm i höger framhov och markerade också i trav på det benet. Det visade sig att han fått en sekundär inflammation eftersom han överbelastat hf för att avlasta sitt onda bakknä.
Vi kom till veterinär väldigt fort så gick det bra i det här fallet så efter behandling, medicinering och 2½ månads vila blev han friskförklarad av klinikveterinär.
Nu är han under igångsättning och jag kan känna att han är lite mer stel i sin höger sida än vad han var innan skadan så nästa vecka kommer equiterapeuten ut för att kolla läget.

Tycker du gör helt rätt i att göra en ny hältutredning och det kanske inte är så dumt att ha med equiterapeut som ett komplement?

Hoppas att det går bra!

Jag har haft en tjej som lasade honom och masserade i samband med beh. av senan men jag tyckte inte att det hjälpte. Det är säkert ett bra komplement när han är "frisk" men jag tror tyvärr han har fått en ordentlig inflammation i bogen fram så han behöver nog antiinflammatoriskt. Har ringt min vet. 2 dagar i rad men han svarar inte så jag får försöka igen på måndag.

Skönt att din häst blev bra! :)

Jag såg nu att du är från Vårgårda. Vad har du för veterinär?

Vill helst inte skriva ut det här... men jag har inte ringt på telefontid utan chansat på att han skulle svara. Provar på måndag på deras riktiga telefontid :laugh:

Det har jag full respekt för. Har själv besökt distriktsveterinärerna i Vårgårda ett par gånger eftersom det är den klinik som ligger närmast och har varit mycket nöjd med bemötandet och vården där.

Vi har bytt från vårgårda distriktsvet. pga att vi var så otroligt missnöjda med dom så det är inte dom vi har. Men det är en annan historia ;)

Hade skrivit ett utförligt inlägg men det försvann :grin:.

Min häst fick yttre tåsträckarsenan avsparkad samt att leden punkterades. Blev operation, klinik en vecka sedan boxvila 5 v utan promenader samt 2 v med promenader, sen sjukhage, rehab osv.

Han var bara 1 1/2 år när det hände. Han hängde mkt på baken samt böjde sig åt höger för att avlasta vä fram.

När vi sedan skulle rida in honom så kände jag att han var lite oregelbunden bak. Lät honom vila ifall han hade växtvärk men sen började han växa och fick ont i rumpmusklerna. Vi åkte till klinik och han reagerar inte på böjprov men trycker inte ifrån det där sista lilla. Han fick finadyn 10 dagar plus att jag fortsatte med massören som var inkopplad sedan tidigare.

På återbesöket var han helt bra i musklerna men tryckte inte ifrån det där sista. När vi släckte bakknäna så tryckte han ifrån mer. Var dock fortfarande svajjig vilket veterinären tror beror på att han snemusklat sig och inte är van vid det rörelsemönstret han fick nu.

Han röntgades och plåtarna var UA för båda bakknäna (OCD) samt båda haserna (OCD o Spatt) :bump:.

Blev behandlad med cortison och tuppkam i knäna och återbesök 5 maj. Ska få mer massage nu och sköna promenader.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
43 976
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 044
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka