Ni som har häst med (utläkt)spatt...

Fakur

Trådstartare
Är det nån av er som har en islänning med spatt som fungerar helt ok som vanlig fritidshäst? Naturligtvis vet man ju inte om det kan blossa upp igen, men ni som rider i skogen o kanske lite i paddock, hur fungerar det? Visar hästen hälta emellanåt el kan det lättare bli kotledsinflammation fram då?
Vill gärna höra om någon har egen erfarenhet av detta.:bow:

Sv: Ni som har häst med (utläkt)spatt...

Jag har en med "utläkt spatt", han fungerar som mina andra hästar, tränas lika mycket, dock klarar han inte av samlingen lika mycket.

Min tex. Inga kotledsinflammationer. Ingen hälta på 4 år pga spatten. Jag TROR att han ogillar hårt underlag men jag vet inte varför. I skogen går han som en katt, mjuk och vältränad.

Hej!

Har också en isl.häst med spatt. Har haft dubbelsidig kotledsinflammation en gång, under tiden som han var halt och avlastade bakbenen. Det var fyra år sedan. Det tog ganska lång tid för honom att växa ihop i lederna, ca 4 år faktiskt. Han var i och för sig inte direkt halt under tiden, men lite i perioder. Kan tilläggas att han blev opererad, vilket jag är idag är tveksam till att jag skulle gjort, men det var en chans. Idag funkar han som promenadhäst, går ej att samla för mycket. Undviker att rida på allt för böjda spår eftersom han inte kan trampa under sig så bra utan får lite ont om det blir för mycket/ för ofta.

Tack för era svar :bow:Är det någon skillnad om spatten sitter i den nedre eller den högre leden? Har hört att det är "lindrigare" i den nedre..är det bättre prognos då? Ni som har ridbara hästar, var sitter spatten på er häst?

Min häst har enl veterinärbes -02 spattförändringar i nedre leden bb. Hon har aldrig visat någon hälta, varken bak eller fram, varken före eller efter röntgen. Varför hon röntgades var att hon visade tvivelaktig trav efter böjprovet vid besiktningen. Vet. sa att hon var halt. Detta var inte alls konstig om man tänker på omständigheterna. Åkt långt = jättestel, skiträdd eftersom hon aldrig åkt transport = spänd, nya människor, jag själv som inte kände hästen, hårdhänt personal mm. Till saken hör att vet. var inte alls var kunnig på islandshäst. Detta var på en känd klinik i västsverige. :crazy: Pga detta blev det reservation för hälta båda bak på försäkringen.:mad:
Hon fungerar som vilken frisk häst som helst. :) Hon är nu 17 år och superpigg. Några mer böjprov gör jag inte.

Efter den händelsen åker jag helst inte till klinik med en okänd häst för besiktning.
Nu mera har jag bara goda erfarenheter av nämnda klinik. Den gamla veterinären fanns inte kvar när jag var där.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 611
Senast: Boj
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix