Ni som har häst i Sthlmsområdet, var ligger er smärtgräns vid stallhyra?

Sv: Ni som har häst i Sthlmsområdet, var ligger er smärtgräns vid stallhyra?

Har min häst uppstallad på T***, betalar 4000/mån och då ingår:

+ obegränsad mängd hö
+ torv
+ utsläpp
+ uppvärmda sadelkammare med skåp och en sadelhängare/häst
+ stora fina hagar
+ två ridhus, två utevolter och en snart färdig terrängbana

Vill man ha olika tjänster så tillkommer det en kostnad på 300kr per tjänst.

Grundhyran är 3700, om man vill kan man för 300kr/mån få obegränsad mängd Krafft Grund och/eller havre.

Visst är det dyrt men tillgången på ridhus, volter mm gör att det är värt det. Dessutom så har vi en bra stämmning i stallgången med många glada skratt :rofl:

Hej!

Jag betalar just nu 2200/ månad och då ingår hösilage, havre, korn, ut-och insläpp, full skötsel 2 dagar i veckan.

Jag fixar mat själv 5 dagar i veckan, tar nån fodring ibland när jag hinner, mockar 5 dagar i veckan och fyller vatten(vilket innebär en massa släpande av vattendunkar hela vintern).

Vi har ridbana, ganska trevliga ridvägar på andra sidan bilvägen(därdom oftast kör i 90 km/h) och ridhus ungefär en halvtimmes skritt bort(jag har inte varit där på 1,5 år). Utedass utan ljus, ganska bra hagar och två getter.

Detta ca 3 mil norr om stockholm..mvh/ Lavinia vars smärtgräns ligger ungefär här..

De som har ekonomi att betala över 5000:- i stallhyra åker nog inte buss...

Antagligen inte, men i Sthlm tycker många att fullserviceanläggningar nära bra kommunikationer är värda att betala mkt för. Det stället jag skrev om ligger inte bra till om man inte har bil. Men tydligen så finns det folk som är villiga att betala över 5000 kr för att stå där...

Jag betalar 2000 i månaden inkl. i princip allt. Gården saknar ridhus, ridbana finnes.
Dock ligger stallet en bra bit utanför stan.

Tidigare betalade jag 3000 i månaden, då inkluderades det mesta, men träningsmöjligheterna var i det närmaste obefintliga.

Under vinterhalvåret skulle jag kunna tänka mig att betala upp mot 3000-4000 för stall med ridhus, annars går smärtgränsen vid 2500-3000.

Tänk om det fanns något ställe som hade som idé att bara ta emot inackoderingar under vintermånaderna när man nästan är beroende av ridhus....

I och för sig så finns det ju ställen i Sthms-trakten som gör sådant, men det är ju ganska hård belastning på de ridhusen som finns där (många hästar).

Får inte hästarna komma in också, och måste man betala extra för täckesbyten?

Har annars ingen kommentar om stallet, har bara tyckt att det varit oanständigt dyrt i de annonser jag sett, d v s 5700.

Även om man själv har råd att åka bil så vill man kanske ha en medryttare, och då är det bra att locka med goda kommunikationer.

Har min pålla uppstallad i Brottby, 7 minuters bilväg från å-berga. Täckesbyten, 5 fodringar och in-utsläpp ingår, samt att ägarna av stallet har järnkoll på alla hästar, visiterar dom varje kväll och kollar så alla mår fint. Vi har tillgång till en bra paddock på granngården plus att vi har en bra gräsvolt. Även sommarbete. Hästarna går ute ffrån 08:00 till 20:00
Betalar 1500 för detta. Skulle nog inte kunna tänka mig att betala mer än 2000 för allt faktiskt. Jag har iofs bil och vill ha ett lantligt stall, inget stadsgrejjs för mig inte.

Jodå, väldigt många faktiskt! Med sånna hyror är det inte så många som har råd med bil, för även det är mkt dyrt i Sthlm. :crazy:

Vilket stall är det? (vet att du inte får skriva det här men du kanske kan skicka det privat)

Görel skrev:
Jag har sett ett stall norr om Stockholm annonsera i Ridsport om att de har boxplatser för 5700:-. Har sett annonserna i över ett år, men för någon månad sedan sänkte de till 3700:-.
Och då kan jag lite elakt undra vem som står för mellanskillnaden?

Skattebetalarna i form av sänkt arrende?

Hela den affären har skötts så otroligt dåligt av kommunen.

silverdraken skrev:
Vilket stall är det? (vet att du inte får skriva det här men du kanske kan skicka det privat)

Haha, vill du flytta in eller? :D

Letar nytt stall. Trivs inte alls med det jag har nu. Dels är det alldeless för stort(runt 30hästar) och sen tar de överpriser på allt så jag känner att min plånbok inte orkar med stallet heller.
Känns dumt att betala så mkt pengar som jag gör nu för någor jag inte trivs med. :(

LenaH skrev:
Och då kan jag lite elakt undra vem som står för mellanskillnaden?

Skattebetalarna i form av sänkt arrende?

Hela den affären har skötts så otroligt dåligt av kommunen.

Nej, tvärtom så har skattebetalarna tjänat på affären. De nuvarande hyresgästerna betalar betydligt mer i hyra än de gamla.

Antingen tar du in hästen själv eller betalar extra för intag. Jag tar in hästen själv, har inget täckesbyte. Skulle man av någon anledning inte ta sig till stallet så hjälps vi åt.

Som jag skrev i mitt första inlägg, visst är det dyrt (och jag har ingen bil) men vi har tillgång till två ridhus, två utebanor, hinderpark och terrängbana. Men det STÖRSTA plusset är att det är stooora hagar :bump:

Vi betalar 400kr för in/ut-tag+fodring. Det är tänkt att man ska betala av den avgiften genom att ta fodringspass men då vi är 30st hästägare och det finns ca 30 dagar på månaden så får man nästan slåss om fodringstillfällena. :cry:

Täckesservice går inte ens att få mot betalning och jag har inte heller någon bil så jag har ingen möjlighet att vara där morgon och lunch(då de kommer in :( ).

Det är därför jag står där, enda stället som jag vet att jag kan ta mig till utan bil som har tillgång till ridhus. Men nu börjar jag tröttna. Vill ha ett mer "hästigt" stall där de får gå ute längre, gärna vara mindre och där man hjälps åt mer. :)

Om du vill stå i ett mindre stall så är det här inte vad du söker. Här står det totalt 70 :) hästar. Men finns det inga bättre mindre stall i din närhet.

Inte som har ridhus.

Har stått i ett annat stall som var närmre, kanske 500kr billigare men det gick ju inte att rida på vintern. Kändes meningslöst att flytta dit igen då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 391
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Lutan
·
Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 771
Senast: mackan
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar