Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan berätta lite om hur jag har det.
Stor box ca 12 kvm ink strö mycket fin halm
Hö och foder ingår i hyra
Fullservice där allt utom mockning och ridning ingår alla dagar i veckan. (även uppvägning av mat/hö ingår)
På gården finns ridhus 22x60 med full hinderpark.
Hopp/dressyrträningar anordnas 2 ggr / vecka
Bra beslyst utebana 20x40
Fina vinter och sommarhagar
Sommarbete
Uppställning av transporten
Spolspilta med varmvatten
Uppvärmd sadelkammare
Täckesrum med värme för att torka blöta täcken.
Sist men inte minst! supertrevliga stallägare
2200 kr /månad ink moms!
Mycket beror nog på vart i landet man bor, och om det är tättbefolkat osv i området.
Ja, alltså jag vet vad det kostar, har ju några egna kusar. Frågeställningen handlade egentligen om vad folk är beredda att betala extra för att ha tillgång till ridhus på samma gård som stallet. Dvs inte bara själva ridhushyran utan hur stort mervärde stallplatserna får av att det byggs ett ridhus med mkt ledig ridtid vid stallet. Har inte tänkt att ha fullservice där allt ingår eftersom jag sedan tidigare förstått att det inte ger några extra pengar, det är bara att arbeta gratis. Jag menar att det dels borde gå att få ut högre stallhyra och dels få in ridhusavgifter (både från de som har stallplats på gården o grannarna typ).
Är det inlåst är det kanske inte så vanligt, men om alla ska ha eget hö i gemensamt utrymme så ge dig tusan på att det försvinner en del för att folk är dumsnåla helt enkelt.
Där jag stod så fanns det flera som köpte rent av dåligt grovfoder som var dammigt, mögligt, 3 år gammalt osv..så för mig är det bästa att hyresvärden tillhandahåller samma grovfoder ur den aspekten också, dvs alla har samma fina grovfoder förhoppningsvis. Vissa av oss fick t o m vårt hö förstört för andras dåliga partier där möglet spred sig till vårt..inte kul.
Så det där med att välja billigt kan dras hur långt som helst för vissa tyvärr därför tror jag på att det är viktigt att stallägare/värd sätter någon slags gräns.
Det vanligaste är att hyresvärd håller grovfoder pga förvaringsbegränsningar och i vissa fall finns möjlighet för någon enstaka häst att få förvara eget grovfoder ifall det som finns absolut inte passar men till majoriteten så fungerar samma grovfoder till hästarna som står i stallet.
Skönt att det verkar funka hos er.
Jag kommer däremot aldrig ställa mig i stall igen där man till och med ska hålla eget grovfoder, både av bekvämlighet att slippa fixa själv men även med anledningen av att folk har väldigt svårt i de flesta fallen att skilja på ditt och mitt tyvärr, av min erfarenhet så gäller detta just foder av någon anledning..dumsnåla människor tar från andra helt klart/ska ha häst billigt.. I de allra flesta fallen där så är folk för dumma att fråga om lov att få låna lite, utan man tar bara i stället när man tycker att det ska sparas på sitt eget hö, man klantat till det med leveransen, glömt köpa mer, att det egna höt är fulare osv..
Då får hellre stallägaren tillhandahålla grovfoder, med möjlighet att köpa in eget ifall det inte skulle passa hästen tex för av vad jag erfarat så är det helt klart bättre att alla har tillgång till samma lika från grunden, likaså vad gäller hygien och kvalitet på det grovfoder som finns..så att det finns någon slags gräns.
Sen också, för mig är det en trygghet att stallägare då även kan ha lite mer rätt att styra mängden man ger till sin häst..en del får alldeles för mycket och en del får alldeles för lite..
Kraftfoder tex får man också låsa in i många fall..det ska snålas, sparas och vad vet jag varför folk snor..men det förekommer.