Ni som har häst i Sthlmsområdet, var ligger er smärtgräns vid stallhyra?

break_a_leg

Trådstartare
Jag blir helt förundrad över stallhyrorna runt Sthlm. Nu såg jag ännu en anläggning annonsera platser för över 5000 kr. I och för sig med alla faciliteter, men bara 4 timmars hagvistelse per dag...Denna anläggning ligger utanför Sthlm stad och har mig veterligen inte speciellt bra bussförbindelser.

"Vågar" ni stockholmare berätta vad ni betalar i stallhyra, och vad som ingår i denna? Har ni någon smärtgräns när det gäller vad det får kosta?

Vi står ca 3 mil utanför Sthlm, betalar under 2000 kr för "allt" utom mockning. Vi har ridbana men måste ta transport till ridhus.

Sv: Ni som har häst i Sthlmsområdet, var ligger er smärtgräns vid stallhyra?

Jag har min häst uppstallad 3 mil söder om sthlm och betalar 2500:- i stallhyra. I detta ingår in/utsläpp/4 fodringar alla dagar, obegränsat med hö, halm, havre, kornkross. Delvis täckesservice.Mockning ingår på vardagar. Belysta paddocken är snart färdigbyggd.

I höst kommer stallhyran att höjas till 3500:- då ridhus tillkommer, samt att mockningsservicen upphör. In och utsläpp helger kommer vi inackorderingar att få ta...

Så - i dagsläget tycker jag att vi har billig hyra med tanke på vad som ingår, värre blir det i höst :crazy: Få se om man står kvar då, eller flyttar till nåt billigare. Det finns gott om stall i krokarna och det är inga problem att hitta stall med så gott som fullskötsel under 3000:-, mer än det vill jag helst inte betala...

Kan tillägga att vi har tillgång till dusch, toa och snart (stallet är inte helt färdigbyggt invändigt) tillgång till spolspilta, uppvärmd sadelkammare och fikarum med mikro bla.

5000 ligger definitivt över smärtgränsen. :crazy: Särskilt om det innebär så lite hagvistelse.
Jag skulle tycka det var värt om det är en anläggning som har ALLT och lite till. Alltså, inga kompromisser. ;) Och snuskig lyx till mig. :angel: Vet en sån i södra stockholm... :d Fast jag har inte dom pengarna. :(

Jag betalar nu 2500 för stallhyra med all service utom mockning och iordningsställande av foder. Då köper jag eget foder och strö. Man kan köpa foder på gården om man vill.
Det hamnar väl runt 3500-3700 per månad.
Stallet är bra utrustat med alla bekvämligheter och det finns 60x20 ridhus (ingår) och c-tränare på plats.
Det finns stora hagar (3-4 hk), sommarbete, rasthagar och flera sjukhagar vid behov.
Hovslagarservice och täckesservice ingår.
Anläggningen har alla bekvämligheter, men det är ingen lyx.

Jag tycker det är värt pengarna, men blir det över 4000 skulle jag börja fundera på billigare och mindre bekvämt.

Däremot skulle jag inte vara beredd att betala så pass mycket om det ingick att man har stalltjänster.
Så man kan väl säga att min gräns går där någonstans.

Det verkar som det är billigare på södra sidan om stan, norr om är det relativt dyrt kan jag tycka (för ställen med ridhus).

Vågar man fråga vilken anläggningen är i fråga?

Jag betalar 3 500:- norr om Stockholm med ridhus. Jag tycker att det är värt pengarna!
Min smärtgräns ligger på en 4 000:- i dagsläget. Hästen kostar ju mera än bara uppstallningen.

Står ute på Mälaröarna. betalar 3.300 kr.
Då ingår 10,6 kilo hösilage, 2 kilo havre, ½ kilo betfor varje dag, 1 torvbal i veckan.
Stort ridhus, ridbana, bra träningsmöjligheter,uppvärmt fikarum med mikro och kylskåp,uppvärmd sadelkammare, spolplatsutomhus, utsläpp+lunchfodring måndag-fredag, övriga ut-insläpp etc sköter vi istallet.

Visst skulle jag vilja ha billigare stallhyra, men då kanske jag inte får något ridhus och det är viktigt för mig då vi inte har nån transport eller bil med dragkrok så vi kan åka iväg och träna.

3.300 är absolut min smärtgräns, t.o.m lite över.

Jag "vågar" absolut! :)

Jag står 3 mil norr om stan med bra kommunikationer för 1400:-/mån.

I stallhyran ingår 6 kg hö, 4 kg havre, betfor, mineraler, kalk, kli, morötter och halm. För min del får jag lägga till hö-kostnad på c:a 150:-/mån utöver de 6 kg som ingår.

Vi är ett kollektiv och jag har 2 och 1/3 insläpp/vecka.
Vi har också c:a två arbetsdagar per år då vi rustar staket osv.
Vi hjälps också åt att ta in hö och halm.

Vi har egen belyst ridbana och skrittavstånd till litet ridhus där vi får betala manegeavgift.

Jag har tidigare stått uppstallad på anläggning med ridhus och alla faciliteter för 3500:- men mina hästar (och plånboken) har trivts bättre där jag står nu.

Jag skulle inte betala mer än runt 3500 för uppsallning med ridhus, där går min ekonomiska gräns.
Har stall hemma och fler hästar, men de kostar ju även om man har eget. Men just vinterhalvåret skulle jag kunna tänka mig att stalla upp vid ridhus för träningsmöjligheten. :)

Hemma tar jag 1600 för min kompis.Då ingår allt utom strö och hö.

Gissning...Fornboda Gård?

Nej, nej inte alls, har tyvärr inte ens varit där.

Ligger väl 2 mil från stockholm kanske iallefall hemmifrån mej..
Finns ridhus 20x70 och hoppbana 30x60 kanske? vet inte måtten exakt, och dressyrbanan är snart klar och den är 20x60.
Ingår gör:
In/Utsläpp
Fodringar
Täckesbyte
Fri tillgång till foder
Fri tillgång till torv/spån?/halm
De går ute i hagen till klockan 15.00 nu på vintern?
Detta betlar vi 3950 kr.. Men allt som allt blir 5000 för extra grejjer! Ja min smärtgräns går väl där.
Skulle kunna tänka mig att ha en häst på stadion eftersom det är så nära och där kostar det väl 6700 kr(men det tjänar man ändå in på tid + bensin) men jag skulle inte kunna stå där för jag tycker att alla hästar ska få gå ut i hagen och ha ett någerlunda normalt hästliv..

Det är inte billigt med eget heller.
Allt kostar att köpa i stället

Nu bor jag på västkusten som är billigare
Jag betalade då min gumma stog i stall 1600-
Med allt utan mockning.
Ingen ridbana Det saknade vi.
Nu har jag eget dyrt ändå

Va? Har jag påstått något annat eller?
Har själv haft eget ställe så jag vet vad det kostar i inköp.. :crazy:

Vi ska nog inte diskutera namngivna anläggningar, sådana inlägg brukar plockas bort. Men jag vet iaf två anläggningar norr om stan där månadskostnaden ligger på 5000-5600 kr. Dock tror jag att man kan jobba av viss del av kostnaden.

Egentligen så skulle jag också vilja stå vid ridhus, men jag vet inte om det är "värt pengarna". Dessutom är ju de stallen ofta så stora så att vår ena häst skulle nog vantrivas...

Vi har ena hästen uppstallad på en större anläggning utanför Sthlm. Där finns och ingår i hyran:

+ Daglig utevistelse, heldagar.
+ In- och utsläpp alla dagar.
+ Ett täckesbyte per in- och utsläpp.
+ Två spolplatser.
+ Uppvärmd sadelkammare, två sadelhängare/häst och skåp samt utrymme på loft.
+ Fri tillgång på strö, halm, torv eller spån.
+ Fri tillgång på hösilage, havre, korn, betfor, Hippo Edel, mineral.
+ Omklädningsrum med skåp.
+ Toalett.
+ Kyl och frys med möjligheter att antingen ta med sig egen mat eller köpa färdiglagat.
+ Micro.
+ Ridhus.
+ Utebana dressyr.
+ Utebana hoppning.
+ Kommer utebana terränghinder.
+ Sommarbeten.
+ Möjlighet att köpa extra tjänster som mockning ,fixa foder, ta in och spola lera ben, ridning mm.
+ Tillgång till tränare och clinics.
+ jättefin stämning! :banana:

Grundhyran ligger på 4300:- om man inte köper extra. :cool:

De andra står inackorderade på helpension med mockning, halmade boxar, ut- och insläpp, fri tillgång på hösilage, betfor och havre, sommarbete, fina ridvägar men inget ridhus eller ridbana. Kostar 2200 + moms. Jättetrevligt ställe och stämning. :bow:

Min stallhyra har legar förut på nästan 3500 så över det skulle jag inte sträcka mej och då ingick allt utom mocking.
Stor anläggning med ridhus och paddock. Dock långt i från själva centrum.

Men nuvarande ligger på ca 2600 :bow: :D
Ingår fri tillgång på foder och halm , spån :)
Morgon och lunch var fodrar bonden , Ef och Kväll den som är i stallet och helgerna är uppdelade.
Vi har volt och sen 20 min skritt avstånd till skrevsta där det finns 2 ridhus och 4 paddocker + teräng bana :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett ett stall norr om Stockholm annonsera i Ridsport om att de har boxplatser för 5700:-. Har sett annonserna i över ett år, men för någon månad sedan sänkte de till 3700:-.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 391
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Lutan
·
Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 771
Senast: mackan
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar