Ni som har/haft första fölare, berätta.....

lakrits

Trådstartare
Min häst ska föla om ca. 4 veckor, om man räknar från betäckningen i alla fall.

Hon har börjat fylla juvret ganska bra, på en vecka så har det blivit tre gånger så stort, hon har sjunkt/är mjukare i bäckensenorna och är lite si och så med maten.

Vi tror hon kommer föla tidigare, inom två veckor men det är ju svårt att säga eftersom det är hennes första gång.

Hur långt innan visade era hästar tecken på närstående fölning?

Jag kan ju ha fel också, det är trots allt min första fölning också.

Berätta hur era hästar hade det den sista tiden innan fölning.

Vad har ni för erfarenheter när det gäller första fölare?

Sv: Ni som har/haft första fölare, berätta.....

När mitt sto skulle få sitt första föl så släppte hon bäcken senorna ca 1 månad innan och hon fyllde på sitt ljuver då oxå, det var inte förren dygnet före ljuvret svullna upp riktigt mycket och det sprutade nästan ut mjölk när man bara petade på ljuvret.
På kvällen åt hon sin kvällsmat som vanligt och var lugn och det var likadant på morgonen och min mamma tittade till henne ca vid 09,00 innan hon stack till jobbet och då var allt som vanligt. När jag sedan kom vid 10,00 tiden så hör jag ett konstigt smaskande och springer då fram till hennes box och då står där ett litet föl och försöker hitta rätt för att dia :) Stoet såg ut som vanligt, inte svettig alls, hmmm hon måste haft en perfekt första födelse och jag som inte skulle missa det, hon lurade oss alla :mad: Familjen hade vakat över henne i ca 2 veckor bara för att vi inte skulle missa det :D

Lycka till och hoppas att allt går bra!

Min Queen var förstfölerska, fick föl i somras. Hon lurade mig flera ggr, men när det väl var dax var tecknen väldigt tydliga, då gick det ej att missa.

Hennes juver börjde att bli större ca 1 månd innan beräknad fölning, ibland ena halvan, ibland hela juvret och ibland blev det mindre igen. Några ggr kunde jag se små, små gula vaxproppar på.
Bäckenbanden började hon osså att släppa ca 1 månad innan beräknad fölning, sedan släppte hon mer och mer ju närmare det kom.

Runt det datumet hon skulle ha så gick slemproppen, hon hade även förvärkar till och från. Ville inte äta ibland, stod och krafsade med frambenen. Tryckte baken mot väggen i timtal, kollade mot magen osv.

Hade övervakningkamera på henne och fäljde varje kväll/natt, så jag visste hennes rutiner exakt.

Hon gick 2½ vecka över tiden.
När det väl var dax så hade hon mjölk ner i spenarna, men inte jättestort juver. Däremot stooora vita vaxproppar och mjölken sprutade då hon rörde på sig.
Hon åt kvällskrafften, men ville ej ha hö, bara gick runt och stod & filosoferade. Sedan började hon att bädda med halmen och strax efteråt såg jag på monitorn hur vattnet gick.

Så det var som sagt tydliga tecken då det var dax. Men både hon och jag var ju förstagångare, så man var ju sin vakt lååångt innan det var dax. :D

Mitt ena shettissto ska också föla för första gången i år hon har ca 4 veckor kvar och igår kande jag att det börjar hända saker i hennes juver från att ha varit små platta skinlappar är dom nu lite mer geleaktiga dock inte så mycket än men tillräckligt för att man ska känna skillnad :D

Min numera bortgångna sköthäst fick sitt antagligen första föl här hos oss 1999. Hon kom till Sverige som 5-åring så man kan ju inte vara riktigt säker, men antagligen inte. Hon visade inga tecken alls förutom 4 dagar före räknad fölning då hon fick mjölkstockning och ödem under buken. Det rann ner i juvret mer och mer för varje dag och hon fölade en vecka senare, alltså 3 dagar för sent. Hon var även 3 dagar sen på hennes andra föl 2001. Det man kan säga om fölningen var väl att hon mer eller mindre gav upp väldigt tidigt. Hon lade sig ner och försökte en stund sen låg hon bara. Så fölungen fick dras ut för hand, samma sak andra gången men då stod hon upp och kämpade lite mer. Annars har hon varit en superbra mamma.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 203
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden