Ni som har hackamore

JustInCase

Trådstartare
Hur har ni fått det tillräckligt högt upp? Jag har storlek cob på sidostyckena nu och det är ändå alldeles för långt ner. Även om jag gör det extra hål som finns kommer det inte att bli tillräckligt kort. Hästen har i vanliga fall full storlek på tränset. Behöver tips på hur jag ska lösa det. Har ju ett ponnyträns, men där är remmarna så smala istället.

Sv: Ni som har hackamore

Jo det är ett gissel att få det bra. Ett tips är ju att köpa matchande ponnysidostycken och sätta på ditt vanliga nackstycke. Du har ingen bild så vi kan "hjälpa" dig bedöma om det sitter för långt ner eller inte?

Att det sitter för långt ner vet jag. Hade en häst tidigare som jag red på hack, men den hade så långt huvud att det aldrig blev något problem. Ville bara ha tips på hur ni andra gjort. Den här hästen har väldigt litet huvud att hon kunnat ha cob storlek tidigare. Remmarna på hacket blev lite långa också så jag måste gör lite fler hål på det också.

Men prova med ponnysidostycken då som jag skrev. Det borde ju lösa problemet. Dock inte att hacket är för stort men. (Hur liten är din häst egentligen?) :D

Nu har du ju inte skrivit ut vilket hack du har, men jag antar att du pratar om ett ponnyhack eftersom du ska göra fler hål etc. Du kan ju byta kindkedjan/remmen mot en kortare om det inte räcker med att göra hål?

LYCKA TILL!

Alltså ett ponnynackstycke också? Inte bara sidostyckena? Men hur kan käkremmen passa? För det är mitt problem. På en stor häst så blir det jämt så att nackstycket måste vara full för cob och absolut ponny blir för kort på käkremmen.

Ta ett nackstycke från ett större träns då. :idea:

Jag har hela tränset i ponny, men min har väldigt litet huvud.

Ta ett nackstycke från ett större träns då. :idea:

:rofl: Det var ju precis det jag gav TS rådet att göra. Jag svarade på ditt inlägg bara av förundran att en stor häst kan ha ponnyhuvudlag för jag har inte träffat på någon stor häst som kan ha käkremmen på ett ponnynackstycke. Det var bara det! :p

Vi har kombinerat ponnysidostycken till ett från början träns av storlek full till våran häst som har kort huvud. Fungerar alldeles utmärkt och käkremmen är det inga som helst problem med. De är ofta för långa även om det är ponnystl :p

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
731
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024