Ni som har fler hästar än ni borde

Sv: Ni som har fler hästar än ni borde

:bow: så bra skrivet

Jag har nu alldeles lagom, 2 islänningar som jag har råd med och det blir INGA fler. Sist satt jag med 7 st och ekonomin rasade, hade jag suttit i din sits hade jag nog varit tvungen att överväga avlivning.

Man kan inte behålla allt om ekonomin tryter, man måste få mat i magen så man orkar med dem oxå och gå och vänta på rätt människa kostar pengar under tiden

vet hur du har det, sitter själv i en tråkig sits, då jag har fyra kusar och kasst med både ekonomi och tid... försöker sälja den ena, men intresset är bra svalt..suck... jag vet inte hur man ska göra, jag har min ute både som säljes,foder och eventuellt bytes.... livrädd för att han ska hamna i en bil till italien, så jag vågar ju inte sänka priset FÖR mycket heller...
hopplöst läge känns det som..

I den perfekta världen är det ju så.
Det djur du köper ska du ta ansvar för.
Men saker kan ju hända på vägen.
Tex säg att du känner att du vill separera från din man med allt vad det innebär av dyrare boende etc (har du barn kan du inte gärna sätta dig i en etta med kokvrå för att ha råd med hästarna, men vill du stanna kvar i ett dåligt förhållande?). Du får handikappade barn som kräver mycket av din tid, eller får du friska barn, som också tar mycket tid. Du blir arbetslös/sjukskriven, ekonomin/orken rasar. Någon i din närhet blir sjuk, vilket kräver mycket engagemang av dig. Du måste flytta av någon anledning (från gården där du kunnat ha dina hästar billigt).

Man är ju inte bara hästägare, man är människa också.

Vet man att om något inträffat händer 'så HAR jag inte råd', ja då måste man ju se till att skaffa sig en buffert så man åtminstonde klarar sig några månader utan ex jobb.
Om man nu inte har någon som kan ställa upp ekonomiskt.
Man kan ju inte avliva hästen för minsta lilla grej, utan ska man göra det så ska det ju vara för att man absolutabsolut inte har någon annan utväg.
Har man inte tid under en kortare period så tar jag förgivet att man letar reda på någon som kan se till hästen under den tiden - är det över en längre period så kan man ju garanterat lösa det på något sätt bara man vill..

Som människa har man ju det ansvaret att se till att ens djur alltid lever under bra förhållanden, även om man själv måste leva på makaroner ett tag (exv).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30