Ni som har fler hästar än ni borde

Sv: Ni som har fler hästar än ni borde

Jag har definitivt för många hästar, två borde säljas men jag har ännu inte kommit mig för. Dessa två är unga, och går ännu i unghästflock varav att den ena kan lämnas ut först i jan-februari nästa år.
Och visst kostar det, samtidigt har jag enormt svårt att skiljas från mina telningar.

Ditt fall är ju lite annorlunda, och jag måste nog hålla med flera att finner du inte någon som vill ta hand om hästen så är det bättre med de gröna ängarna.

Och visst kostar det, samtidigt har jag enormt svårt att skiljas från mina telningar.

Det har jag också, tog mig ett år att komma fram till att hon borde säljas... Nu är hon hemma eftersom hon har fått ett infekterat sår på ena benet, så svårt att titta på henne och tänka att hon borde åka. När hon står här känns det som om jag kan avstå hur mycket som helst och ha kvar henne, men med studiebidrag blir det liksom inte så många kronor över...

Om det var rätt häst jag har hittat så undrar jag om det blev något av betäckningen 2007?
Om hon inte blev dräktig så kan ju det vara en orsak till att det är svalt intresse för henne som avelssto.

Sedan igen om det är rätt häst så hittade jag inga meriter mer än att hon hör till en numrerad stofamilj. Men det kan finnas ändå även om det inte syns i blup. Men det gör också att det kan vara svårt att hitta någon som vill ha henne.

Abortvirus, så hon kastade tyvärr... Men hon var väldigt lätt att få dräktig, men det har ju inget betydelse när man står där utan föl.

Det finns en tråd på avel, jag har köpt henne som Diplomsto, men kan inte hitta nånting som tyder på att hon faktiskt har diplom, men klass I är hon och har tävlat 110 innan knäna satte stop (då var hon 12, så hade någon tagit hand om hennes hopptalang innan hade hon säkerligen kunnat tävla högre), men det finns ju mååånga hästar som kravlat sig över 110 och som har klass I. Så hon utmärker sig ju knappast...

Säger som centauer ; måste en häst vara "nyttig" för att få leva?
Har du råd att ta föl med alla de medkostnader det för med sig kan jag inte förstå hur du inte kan klara av hästen ekonomiskt.
Att skapa en tredje häst verkar inte så himla smart i din situation.
Rätt köpare eller fodervärd finns därute det gäller bara att ligga i och annonsera ofta , en vacker dag ögnar denna person igenom de senaste annonserna!

Har själv för många hästar. En är 24år och har inte varit nyttig på flera år, men vad gör det?
Hon har gett mig så mycket glädje tidigare och nu är det payback time.
Hon håller reda på flocken och verkar nöjd med det som livsuppgift. Jag blir glad bara av att se henne även om hon är den kostsammaste av dem alla och om det inte hade varit för henne hade jag inte gått omkring i fem år gamla kläder.

Jag älskar mina hästar , både de nyttiga och de onyttiga.!

Det är ju lite svårt att sälja ett avelssto just nu kanske, men om du har lite tålamod så är det säkert lättare framme i januare, februari nästa år, när folk börjar fundera på vilka hingstar man ska använda. Sätt ut en annons lite då och då så länge. Rätt vad det är hittar du ett nytt hem till henne. :)

Du har nog rätt, is i magen som jag skrev i ett annat svar:)

Plötsligt kommer folk på att de vill ha ett föl och då finns hon ju här.

Har du råd att ta föl med alla de medkostnader det för med sig kan jag inte förstå hur du inte kan klara av hästen ekonomiskt.
Rätt köpare eller fodervärd finns därute det gäller bara att ligga i och annonsera ofta , en vacker dag ögnar denna person igenom de senaste annonserna!

Innan har ingen av hästar behövt vara "nyttig", men med studiebidrag ändrades min situation väldigt fort och jag är väldigt tacksam över att jag har hästarna hemma så att det ändå är helt okej summor.
Den tredje hästen var ju isåfall enbart för att bevisa att hon går att få dräktig, men det är definitivt ingen jag vill i första hand.

Jag är student numera och har två onödiga hästar. Den ena är min gamle dressyrhäst som pensionerades för snart tre år sedan. Han kommer gå i hagen och skrota så länge han trivs och mår bra. Den andre är tyvärr en ettåring jag köpte förra året som kom hem med en skada. Den skadan kommer aldrig att läka ut och jag har därför tvingats triangelmärka henne och acceptera att hon aldrig blir användbar. :(

Vad gäller gammelhästen så har vi haft många roliga år tillsammans och det är en självklarhet att han skall stanna livet ut. Åringen klänns det jättetrist med såklart. Dels känns det jobigt både tidsmässigt och ekonomiskt att ha en häst ett helt liv som jag aldrig kan använda. Dels är det tråkigt för hästens del att inte bli använd så att säga (än så länge är hon dock nöjd och glad). Dock har jag tagit på mig ett ansvar för henne iom att jag köpte henne och det ansvaret har jag tills den dagen hon inte finns längre.

Ekonomiskt så försöker jag hålla kostnaderna nere där det går. Har hösilage som är aningen billigare än hö och fodrar ingen av "pensionärerna med kraft. (Ja inte för att jag är snål utan för att det inte behövs). Har även dragit ned en del på försäkringen på de båda.

Det med försäkringen gör väldigt mycket, jag vet bara inte vad man vågar dra ner på? Vågar jag sänkar vetvård som är det som kostar och kallt inse att OM det händer något invecklat så får hon avlivas...?
Hur tänkte du där? Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska T-märka henne så det är en aspekt till.

Släppte ut henne med islänningarna idag igen, hon älskar att gå med dem! Och dem tycker att hon är toppen, tänkte att hon måste röra på sig trots såren...

Iaf, hade hon kunnat gå på deras lösdrift i vinter så hade det varit självklart. Hon hade trivts som fisken i vattnet och de kommer ju bra överrens med henne, MEN hur gör man för att inte hon ska käka upp all deras mat? Hon är väldigt ranghög och jag är rädd att hon tycker allt är hennes... De som äger islänningarna vill inte ha fri tillgång.

Har också fler hästar än jag borde. Men tycker inte att det är ett så stort problem ekonomiskt utan snarare rent tidsmässigt.
Har mitt 12-åriga hbl sto som tyvärr blev rejält söndersparkad vid 5-års ålder, så hon håller inte för tävlingsverksamhet. Är därför betäckt. Hon kommer aldrig säljas den dagen hon lämnar mig så kommer hon bli borttagen, har redan varit med om för mycket i sitt liv.
Och en 3-åring som gått 3-års test som klass 1, men som nu är halt pga pålagringar höger hovled fram och höger bakknä.Det skulle ju bli min tävlingshäst lagom till jag var färdig pluggad skulle hon vara i full gång :(
Så nu står jag med två hästar som kanske inte håller för ridning någon av dom:(

/Camilla

Har själv för många hästar. En är 24år och har inte varit nyttig på flera år, men vad gör det?
Hon har gett mig så mycket glädje tidigare och nu är det payback time.
Hon håller reda på flocken och verkar nöjd med det som livsuppgift. Jag blir glad bara av att se henne även om hon är den kostsammaste av dem alla och om det inte hade varit för henne hade jag inte gått omkring i fem år gamla kläder.

Jag älskar mina hästar , både de nyttiga och de onyttiga.!

Ojoj, payback-time, det ska jag komma ihåg när min blir lite äldre:bow:

Tja jag har sänkt vet. vård från dubbel till enkel (dvs i mitt fall 50.000kr) Går det över det räknar jag kallt med att inte betala för en häst jag inte använder. Nu har jag även diskuterat med bolaget som menar att det är väldigt sällan den dubbla vet. vården används.

Ettåringens livvärde är även numera endast 10 då hon triangelmärktes.

Om hästen inte kommer att tränas ser jag ingen anldening till att inte triangelmärka. För min del kände jag att det var en liten ekonomisk hjälp i att behålla lilltjejen.

Jag är ju av den åsikten att det är otroligt själviskt av en hästägare att ta bort en häst som inte har ont eller lider. Jag tycker inte att vi har rätten att bestäme över liv och död varken på människor eller djur.
Tryter ekonomin får man jobba mer eller sälja sina möbler och kläder.
Och visst går det att hitta en bra köpare om man beslutar sig för att sälja. Det finns många lösningar även till konvalecenthästar, men man får ha mycket tålamod. Självklart vill man att hästen kommer till bästa tänkbara hem!
Jag letade i 2 år innan jag hittade ett nytt hem till en av mina f.d. foderhästar(som ägaren skulle avliva om hon fick hem den igen) och hade en fantastisk tjej som hjälpte mig med honom under tiden med promenader, NH-träningar osv.

Att skaffa häst är för mig ungefär samma sak som att få barn. De varelser som jag har tagit under mitt ansvar kommer först. Alltid. Och det är min skyldighet att göra allt i min makt för att de ska ha ett bra liv.

Ta t ex travare som går sönder och behöver vila i kanske 6 månader alternativt inte ha tillräckligt mycket kapacitet för tävling. Ägaren beslutar sig sig för att han/hon ej vill ha kvar hästen då den inte uppfyller sitt "ändamål" längre. Här anser många att det är bättre att då ta bort hästen för att den inte ska bli någon "vandringspokal".
Är det inte bättre att inte skaffa så många hästar att man inte har tid, råd eller ork att ta hand om dem när de blir skadade? Och (återigen) ska man sälja en häst tar man tillräckligt med tid på sig för att hitta ett bra hem.

Jag vet att det är många som är av andra åsikter och jag lär säkerligen få en hel bok av arga svar nu. Min åsikt är och blir dock oförändrad.

Tycker att du verkar ha en bra grundtanke, så försök lite till. Tycker jag... :)

Jag har en för mycket... köpte en varmblodtravare som sällskapshäst åt min unghäst när vi köpte egen gård men tanken var att han oxå skulle ridas och omskolas men som nuläget är nu så hinner jag inte med honom och jag har sån ångest för det... får man ha en häst som bara sällskapshäst eller är man dum då...:confused:

Jag har funderat om man skulle ha hittat en annan häst eller hyrt in någon ex men jag känner att jag inte vill sälja honom heller... han håller väldit bra reda på min unghäst (den första häst som lyckats med det) och som sagt så är han ett varmblod och vi vet ju alla hur det kan bli med dessa om man har otur..runt, runt...:(

min gammling är oförsäkrad och det har han varit i dom snart 14 åren jag har haft honom... det är sällan det händer saker som går upp i såna summor att försäkringen kommer till nytta! då är det mer ekonomisk att ev ta ett vanligt lån om något sånt skulle hända... hade jag betalat försäkring på honom så skulle jag ha slösat bort en himla massa tusenlappar. dyraste veterinär räkningen är nog 2000...

och livvärdet sänker dom ju ändå på en gammal häst, kul att ha betalt för en 80.000 krs häst i 15 år och den dagen hästen dör så får man ut 8000....

så det tycker jag du kan spara in på!

får ju heller inte glömma den känslomässigadelen, är väl värd en del att inte behöva oroa sig för hur hon mår och om xx tar väl hand om henne? :)

Om hästen inte har vidare förutsättningar att bli såld för att den bla inte är frisk, så tycker jag att ett sätt att ta sitt ansvar för individen är att ta bort den. Visst man kan leta i två år och lyckas hitta en som vill ha hästen, men under tiden händer det saker. Blir den skadad eller din andra häst blir det så blir det ju ännu värre med ekonomin, vilket drabbar er alla tre. DU måste känna vad DU tycker, och det finns många här som sparar hästar i all evighet, och det är ju vad DE tycker. Vi får ha respekt för att vi är olika och jag ogillar i grunden skuldbeläggandet över att man skall ta bort en häst.
Om den är utsliten i knäna kanske det inte är en bra avelsindivid heller?
Och som du redan sagt, föl kostar också.

Jag är ju av den åsikten att det är otroligt själviskt av en hästägare att ta bort en häst som inte har ont eller lider. Jag tycker inte att vi har rätten att bestäme över liv och död varken på människor eller djur.
Tryter ekonomin får man jobba mer eller sälja sina möbler och kläder.
Och visst går det att hitta en bra köpare om man beslutar sig för att sälja. Det finns många lösningar även till konvalecenthästar, men man får ha mycket tålamod. Självklart vill man att hästen kommer till bästa tänkbara hem!
Jag letade i 2 år innan jag hittade ett nytt hem till en av mina f.d. foderhästar(som ägaren skulle avliva om hon fick hem den igen) och hade en fantastisk tjej som hjälpte mig med honom under tiden med promenader, NH-träningar osv.

Att skaffa häst är för mig ungefär samma sak som att få barn. De varelser som jag har tagit under mitt ansvar kommer först. Alltid. Och det är min skyldighet att göra allt i min makt för att de ska ha ett bra liv.

Ta t ex travare som går sönder och behöver vila i kanske 6 månader alternativt inte ha tillräckligt mycket kapacitet för tävling. Ägaren beslutar sig sig för att han/hon ej vill ha kvar hästen då den inte uppfyller sitt "ändamål" längre. Här anser många att det är bättre att då ta bort hästen för att den inte ska bli någon "vandringspokal".
Är det inte bättre att inte skaffa så många hästar att man inte har tid, råd eller ork att ta hand om dem när de blir skadade? Och (återigen) ska man sälja en häst tar man tillräckligt med tid på sig för att hitta ett bra hem.

Jag vet att det är många som är av andra åsikter och jag lär säkerligen få en hel bok av arga svar nu. Min åsikt är och blir dock oförändrad.

Tycker att du verkar ha en bra grundtanke, så försök lite till. Tycker jag... :)

I den perfekta världen är det ju så.
Det djur du köper ska du ta ansvar för.
Men saker kan ju hända på vägen.
Tex säg att du känner att du vill separera från din man med allt vad det innebär av dyrare boende etc (har du barn kan du inte gärna sätta dig i en etta med kokvrå för att ha råd med hästarna, men vill du stanna kvar i ett dåligt förhållande?). Du får handikappade barn som kräver mycket av din tid, eller får du friska barn, som också tar mycket tid. Du blir arbetslös/sjukskriven, ekonomin/orken rasar. Någon i din närhet blir sjuk, vilket kräver mycket engagemang av dig. Du måste flytta av någon anledning (från gården där du kunnat ha dina hästar billigt).

Man är ju inte bara hästägare, man är människa också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30