Ni som har fler hästar än ni borde

lady_vip

Trådstartare
Vad gör ni med dem? Hur funkar ekonomin?

Jag har definitivt en häst för mycket och har försökt "bli av med" den ena ganska länge utan resultat och nu känns det som om hon kommer att stanna varesig jag vill eller ej.
Hon går inte att rida, jag har inte råd att betäcka henne och det känns bara löjligt att ha henne gåendes här och äta.
Vad kan jag göra?

Självklart tycker jag väldigt mycket om min lilla pärla, men ibland måste man ju inse sina begränsningar, vilket jag gjort och ändå går det inte riktigt som jag vill så nu vill jag få lite tips på en något sånär positiv lösning.

Sv: Ni som har fler hästar än ni borde

Hade jag varit i ditt ställe och hästen inte gick att sälja hade jag tagit bort den. Speciellt om jag inte egentligen hade råd att ha den kvar.
Tyvärr ingen positiv lösning kanske.

Hade jag provat alla lösningar som känns rimliga hade jag tagit bort hästen. Som en veterinär sa till mig för många år sedan; "döda hästar lider inte" (en diskussion om bl a uttjänta travhästar som kommer till fel hem och blir vandringspokaler).

Det är ingen skam i att ta bort en häst som uppenbarligen inte är önskad, det är i mina ögon att ta sitt ansvar. Till skillnad från att låta den vandra från ägare till ägare, som kanske egentligen inte har råd att hålla den.

Finns det ingen möjlighet att du kan skaffa medryttare på de andra hästarna då?
Eller om det är en fin häst, låna ut till avel (men det kanske du har försökt?!)

Vad är det för fel på hästen?

Är det bra stam på henne? Isåfall lär det inte vara några problem att låna ut henne till någon som vill ta föl!

Annars kan det bli svårt. Att skänka bort henne är ju inte alltid det bästa alternativet heller...

Finns det ingen möjlighet att du kan skaffa medryttare på de andra hästarna då?
Eller om det är en fin häst, låna ut till avel (men det kanske du har försökt?!)

Vad är det för fel på hästen?

Fast jag har bara en till häst och henne vill jag rida själv.

Hon har knäbekymmer på framknäna, förslitningsskada. Inget hon har ont av, men hon kan inte tränas. Visst kan hon promenadridas måttligt, men det är inget jag liksom vill satsa på att sälja henne som eftersom hon är en ganska nervig häst med mycket "power".

Det känns så himla fel att ta bort en häst som inte är särskilt gammal bara för att jag inte har råd att ha henne kvar... Hon är liksom glad och pigg i övrigt förutom med sina knän.

Jag har kanske för dåligt tålamod och för höga krav, vet inte...

Du kanske kan sälja henne som sällskapshäst till någon för ett relativt låg pris/symbolisk summa?

Var har du försökt få ut henne till avel någonstans?
Jag vet att det kan vara svårt om man inte rör sig i avelskretsar att hitta rätt. Sedan tror jag att många som skulle kunna tänka sig henne inte vill köpa i allfall inte inte innan man vet att hon blir dräktig och går tiden ut.

Via annons och mina få avelskontakter... Jag hade mer är gärna lånat ut henne, men det var ännu färre som nappade på det.

I värsta fall vet jag en som kan tänka sig att låna henne, min kusin, till nästa säsong och betäcka, men hon är högst stundomsinnad och man vet aldrig riktígt var man har den människan.

Är nog svårt det där... min förra häst valde vi att ta bort just för att han oxå skulle hålla för mer lättare ridning. Var ett varmblod, så är ju väldigt pigga i naturen och tyckte inte allas om att stå still i hagen själv :S De ända vi hade kunnat tänka oss var att hans gamla ägare tog till baks han, men de hade de inte möjlighet till. Vi valde därför att ta bort han just för att han inte skulle få åka runt som sällskapshäst...

Fast då behåller jag hellre henne. Hon ska inte behövas tas bort för att jag fått ett infall och inte har tid med henne.

ja det har jag. men jag tänker inte så som vissa, att en häst måste göra nytta för att få leva. min gammla prins är min kompis och jag är glad för varje dag jag har med honom. :love:

Lite så känner jag med, hon är ju min pärla, men jag måste ju också inse att i det långa loppet har jag inte råd att ha henne min studietid.
Vet inte, om hon får stanna kanske jag får betäcka henne med nån hingst som inte är så dyr (hur bra det nu är...) bara för att hon ska få ett föl så att jag vet att det funkar, men det lär ju inte bli billigare.

Fler än jag borde... njae... hur många borde man ha?
Jag har råd att hålla mina fyra, jag hinner med varje häst en stund om dan och jag ser till att de har det bra.
Men jag har så många att om jag sprang in i en drömhäst skulle jag INTE kunna ta hem den. Fyra är maxantalet... Det känns lite tråkigt att ha fyllt sista platsen med en (förvisso kanongo) icke ridbar häst som äter mängder. Men jag skulle aldrig byta ut honom.

/Migo

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30