Ni som har erfarenhet av piphas...

Aladdin

Trådstartare
För ca 3 veckor sedan fick min hingst-åring en spark på hasen, vilket resulterade i ett litet sår (av en brodd). Han var lite svullen och jag tvättade rent såret, det blev snabbt en fin skorpa på och svullnaden försvann. Såret är nu nästan helt läkt, bara det att nu har han fått en väldigt ful piphas. Varför har det svullnat upp nu när såret nästan är helt borta? Finns det något sätt att få bort piphasen?

När jag läser om det verkar det som om piphas oftast blir kronisk. Min lille hingst är pigg och glad, har ingen feber och haltar inte. Finns det något jag kan göra för att få bort svullnaden eller kommer han att alltid se ut såhär?

Sv: Ni som har erfarenhet av piphas...

Aladdin skrev:
För ca 3 veckor sedan fick min hingst-åring en spark på hasen, vilket resulterade i ett litet sår (av en brodd). Han var lite svullen och jag tvättade rent såret, det blev snabbt en fin skorpa på och svullnaden försvann. Såret är nu nästan helt läkt, bara det att nu har han fått en väldigt ful piphas. Varför har det svullnat upp nu när såret nästan är helt borta? Finns det något sätt att få bort piphasen?

När jag läser om det verkar det som om piphas oftast blir kronisk. Min lille hingst är pigg och glad, har ingen feber och haltar inte. Finns det något jag kan göra för att få bort svullnaden eller kommer han att alltid se ut såhär?

När min häst var 1-2 år fick han också något som såg ut som piphas förmodligen för han hade fått en spark (jag hittade aldrig något sår). Piphasen försvann efter någon vecka och har aldrig visat sig igen.

Jag har en häst som haft piphas i flera år pga att hon stått och sparkat mot grannarna.
På grund av olyckliga omständigheter så har hästantalet decimerats så att hon nu kan stå så att hon slipper grannar och hennes piphas är borta nu. :idea:

Jag trodde inte att den akulle gå bort eftersom hon underhållit den så fint i så många år men det har den faktiskt gjort.

Och varför, ja det sitter en slemsäck vid hasspetsen som är väldigt känslig och svullnar upp om det blir slag på hasen. Testa att massera försiktigt på den.

Tack för era svar! Det låter ju bra att piphasen försvunnit på era hästar, fick uppfattningen när jag läst om piphas att de nästan alltid svullnaden stannade kvar. Fick tipset att massera hasen med arnica-gel. vilket jag gjort i några dagar men svullnaden har inte gått ner. Men jag kanske får ha tålamod!:)

Jag har en 14 årig vbl travare och han hade piphas till mig när han kom..han blev halt av det någon gång men då fick han vila en vecka..piphas räknas väl mer som skönhetsfel och är inget som ska hindra hästen i någon form av rörelsemönster, däremot är det noga med extra mjukbädd och en del blir lite varma vid för hård ansträgning.Men det var som sagt över 6 år sedan det var ngt med min häst och då sa vet att piphasen inte var någon fara och det var bara fortsätta rida som vanligt :)

Glömde; valacken har fortfarande ngt större has men många hästar har kvar detta trots allt .

Aladdin skrev:
Tack för era svar! Det låter ju bra att piphasen försvunnit på era hästar, fick uppfattningen när jag läst om piphas att de nästan alltid svullnaden stannade kvar. Fick tipset att massera hasen med arnica-gel. vilket jag gjort i några dagar men svullnaden har inte gått ner. Men jag kanske får ha tålamod!:)

Det beror på hur pass skadad vävnaden i området är, vävnad som inte läker stannar ofta kvar i egenskap av piphas. En utseendefråga för det mesta, i sällsynta fall kan den ge problem i förlängningen. Men att behandla med arnica eller liknande är aldrig fel.

De erfarenheter jag har så försvinner dom INTE! men det gör abslolut inget att den sitter där! Tigen har haft piphas sedan han var liten, och har aldrig haft problem med den!:)

Min häshar också piphas... Men nu syns den knappt längre. Jag har inte gjort någonting åt den.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar