Ni som har erfarenhet av lucern

LinnK

Trådstartare
Varför och när ger ni era hästar det?
I vilken form (hackad strå, pellets eller tex lucern mix) och hur mycket?

Jag har ev. tänkt prova att fodra ena hästen med det i samband med kraftfodergivan, de har fri tillgång till hö ute och när de kommer in under några timmar för att skötas/ridas så får de kraftfoder och ibland lite hö att plocka i.

Den isåfall aktuella hästen har lite svårt att sätta muskler så jag tror proteiner skulle vara klokt, och det är väl bla det lucern är bra till har jag förstått. Skulle heller inte överlag göra nåt om den hästen fick mera hull,
av hö blir det lätt bara en bukighet så att säga.

Tankar och funderingar mottas gärna.

Sv: Ni som har erfarenhet av lucern

Jag har gett min ponny lucernhack ett år nu. Han har haft fång och är lite knepig att hålla rund och fin (både hull och muskler) men han är kanonfin nu. Jag gav som mest två kilo (vilket ser ut att vara hur mycket som helst).
Lucern är min absoluta favorit när det gäller att få upp hullet eller kvoten på foderstaten.

Hästar som har större proteinbehov än grovfodret i övrigt tillgodoser får lusern hos oss.

Föredrar pellets då våra har en förmåga att skräpa ner med hacket. Men vet glupska hästar som med fördel ges hack då det förlänger ättiden att stå och pilla med de korta stråna.

Kontrollera proteininnehållet, t ex Kraffts Lusern har bara 105 gr smrp/kg mot Kvarnbys 150 gr smrp/kg.

Jag kommer i år att ge lusern h strå. Har mkt dåligt proteinvärde i hösilaget i år pga allt regn och en skörd som blev flera veckor försenad:(

Har lättfödda hästar men enligt hippocampus behöver alla tre 1 kg lusern + lite kraftfoder. Men detta är så klart en fingervisning. Kommer börja med det tabellerna räknat fram så får jag se på hästarna om det verkar bra. Men jag vet ungefär vad dom behöver sen tidigare förstås!

Tycker det är utmärkt att ge lusern istället för en massa kraftfoder då det ju är ett grovfoder. Mina hästar tycker även mkt om smaken!

Lusernhack är alltid mitt förstahandsval om jag måste ge tillskott.:D

Det är bra struktur för hästen, ger lite att tugga på och lång ättid.

Min nuvarande häst likställer det med hö och bryr sig inte nämnvärt när kraftfoderhinkarna delas ut. I hennes ögon är det fullt ätbar mat, men inget "godis" man kastar sig över är det serveras.

En häst mindre som dunkar i väggen och grinar upp sig, alltså...:angel:

Jag har ett fullblod mot det svårfödda hållet (dock matglad och det tackar jag för!) som kräver mycket mat för att hålla hull och muskler.

Gav 2 kg lusern i vintras, började med hack men gick över till pellets för att det är lättare att hantera och tar mindre plats(både i krubban och förvaringsmässigt).

Kommer att ge lusern fortsättningsvis också. Köper mitt genom Svenska Foder (Dangroent)...

Varför och när ger ni era hästar det?

Lusern (i alla former) är ett proteinrikt grovfoder som kan ges när proteinvärdet i höet/silaget är för lågt eller till unghästar/dräktiga/digivande hästar med extra högt behov av protein.
Men är det mycket för lågt värde i höet/silaget räcker det inte att ge lusern - det är nämligen inte ens klassat som ett proteinfodermedel egentligen utan är bara proteinrikt om man jämför med andra grovfoder.
Vid mycket låga mängder protein i höet/silaget får man tillsätta starkare proteinfoder som t ex linfrökaka, soja, jäst, Krafft Protein för att täcka upp proteinbehovet.

I vilken form (hackad strå, pellets eller tex lucern mix) och hur mycket?

Som sagt - vilken form du ger det spelar inte någon roll vad gäller näringen i det. Dock har ju hacket längre tuggtid om man vill ha det.
Dock är det skillnad på näringen beroende på tillverkaren - Kraffts lusern har lite lägre värden än t ex Kvarnbyfoders. Ha koll på värdena och kvoterna och välj efter vilket som passar ditt hö bäst.
Hur mycket du ska ge beror på vad det är för värden i ditt hö - hur lågt är proteinet? Hur mycket lusern krävs för att täcka upp proteinbehovet? Och för att få upp kvoten till en lagom nivå för just din häst.
Därför är det viktigt att ha analys på ditt hö/silage.

Dock KAN du ge lusern utan att behöva oroa dig för proteintillskott (vilket det skulle kunna bli om nu ditt hö redan innehåller en normal/hög mängd protein) eftersom proteintillskott från GROVFODER inte är farligt.
Men då får du gissa o chansa på hur mycket du ska ge och kanske är det helt onödigt och därmed kastar du pengarna i sjön...

Lucern Mix är inte ett lucernfoder som de andra. Utan det är lucern uppblandat med gräsfröhalm och avsett att användas istället för hö som enda grovfoder. Till exemepel när man åker på ett tävlingsmeeting en helg så är tanken att man ska med sig Mixen eller om man inte har något annat hö/ensilage att tillgå.
Det har med andra ord inte samma höga värden som de andra lucernfodren utan ligger mer som ett normalt hö.

Ojdå, upptäckte ett fel i denna spalt:
Dock KAN du ge lusern utan att behöva oroa dig för proteintillskott

Det ska givetvis stå proteinÖVERSKOTT och inte "tillskott". ;)

Jag gav min 1 kg lucernpellets i våras, för att jag kände att hon tappade lite fläsk. Inte så att hon gick ner i vikt eller något, utan hon tappade över revbenen.
Hade ingen analys på fodret så tyvärr kunde jag ju inte lägga till "vad-som-helst" utan la till lite lucern och det fungerade finfint :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2