Ni som har era hästar inackoderade och jobbar

pernilla_s

Trådstartare
När åker ni till stallet? Jag har ett problem. Min sambo jobbar och kommer inte hem förrän vid halv fem, fem. Sedan kan jag sticka till stallet. Då jag måste ha barnpassning innan jag kan åka. Sedan visa dagar jobbar han till sju och då kan jag inte vara där förrän vid halv åtta. Nu har jag inte hästen än, men han kommer till sommaren och jag vet inte om stallägaren komemr gilla det så mycket....

Sv: Ni som har era hästar inackoderade och jobbar

Jag har haft med mig ungarna när jag inte haft någon som kan ta hand om dom, vilket varit oftast då jag alltid haft egen gård. Har inte varit några problem att lära dom att jag måste göra vissa saker och satt dom i sysselsättning under tiden. Ofta finns det, i inackorderingsstall/ridskolor, tjejer/killar som gärna tjänar en extra hacka på lite barnpassning;)...jag blev själv passad av stalltjejer när jag var liten (för eoner sedan:o).

Hoppas du hittar nåt som funkar;)

Jag kan ju inte åka tidigare då jag inte kan ta med en unge på 0 år och en på 1 år. Jag hade defentivit inte fått tid till hästen. Dem är ju så pass små att dem fattar inte att mamma msåte sköta hästen. Plus att jag inte kan få med dem på mopeden.

Är din fråga vad stallägaren tycker om att man är sent i stallet eller?
Det har hänt mig flera gånger att jag varit i stallet till 22-23 ungefär.. Ingen som har klagat hittils.
Oftast är jag där på dan men det händer att man blir sen..

Men jag kan tänka mig att det är olika hos alla!
Prata med stallägaren så vet du säkert!

Är din fråga vad stallägaren tycker om att man är sent i stallet eller?
Det har hänt mig flera gånger att jag varit i stallet till 22-23 ungefär.. Ingen som har klagat hittils.
Oftast är jag där på dan men det händer att man blir sen..

Men jag kan tänka mig att det är olika hos alla!
Prata med stallägaren så vet du säkert!

Jo att jag ska prata med stallägaren är klart. Kommunikation är viktigt.

Jag har under långa perioder sällan ridit före 19 - 19.30 på vardagskvällar, eftersom jag ville hinna med läggning av dottern först när hon var liten (1-4 år). Jag tycker inte det är särskilt sent... Vi har en överenskommelse i stallet att det "nattstänger" vid 22.00, då även nattlampan släcks på timer. Så då hinner man ju gott och väl rida även om man kommer "sent".

Även innan vi fick barn jobbade jag ju, så det var mycket ovanligt att jag var i stallet före 18 på kvällarna.

Numera, när min dotter är 7 år och också vill rida är vi ibland riktigt, riktigt snabba och kan då vara i stallet redan vid 17, men oftast blir det senare än så.

Normalt måste man ju jobba för att ha häst, så jag kan inte förstå hur en stallägare skulle kunna gnälla för att man kommer vid 18-19?!?

Jag kan förstå att det är svårt att få med dom på en moped:rofl:...Det är ett problem, det förstår jag;)...men, jag har också två som är födda tätt (idag är dom vuxna) och jag passade på när dom skulle sova middag...

Gjorde i ordning hästen med barnen i närheten först. Hästen fick stå färdig tills dom somnade och sen ställde jag vagnarna intill ridbanan. Upplevde aldrig att det var problematiskt någon gång. Ibland hoppade en granne in och passade ungarna så jag kunde rida mer koncentrerat eller ut.

Även när ungarna blev lite äldre gick det att ha dom i en sandhög med leksaker medan jag jobbade hästen intill så jag kunde ha ett öga på dom under tiden. Det var ju inte alltid så att jag inte kunde lösa passningen utan detta gjorde jag när det absolut inte gick att lösa på annat sätt.

Jag hade även grisar och ungtjurar och ungarna fick lära sig att vara med under arbetet med dessa.

Nej det kanske är jag som oroar mig. Jag vill ju inte ställa till besvär.

Gjorde i ordning hästen med barnen i närheten först. Hästen fick stå färdig tills dom somnade och sen ställde jag vagnarna intill ridbanan. Upplevde aldrig att det var problematiskt någon gång. Ibland hoppade en granne in och passade ungarna så jag kunde rida mer koncentrerat eller ut.

Jag har aldrig haft ro att göra så. Min dotter har varit med vid de flesta stallsysslor sedan hon var en vecka gammal, men vid ridning fick hon vara med sin pappa tills hon var i 4-årsåldern - det hade aldrig funkat annars! Jag hade dessutom unghäst under mammaledighetsperioden, och då kände jag att jag behövde koncentrera mig till 100% på hästen när vi tränade.

Jag har inga barn så det underlättar väl lite =) Men jag är inte hemma från jobbet förrän vid halv sex, så ska man äta, byta om osv innan det bär iväg till stallet. Det blir inte så tidigt, men det kan väl inte spela någon roll för stallägaren? I vårt stall är de flesta ägarna där vid 7-tiden på kvällarna.
Det är ridskola där också, så ska man rida i ridhuset går det sällan före åtta-halv nio så det är ju ingen idé att komma så tidigt heller om man ska rida inne.

Som sagt, det finns nog stallägare av alla sorter. Jag är enda inhyrda hos oss och har förmånen att kunna vara ute senast 5 varje eftermiddag, men skulle jag komma ut senare så vill stallägaren att jag hör av mig så att hon inte tagit in o släckt ner o gjort natt för hästarna innan jag kommer...

Som sagt, det finns nog stallägare av alla sorter. Jag är enda inhyrda hos oss och har förmånen att kunna vara ute senast 5 varje eftermiddag, men skulle jag komma ut senare så vill stallägaren att jag hör av mig så att hon inte tagit in o släckt ner o gjort natt för hästarna innan jag kommer...

Ja för mig är det självklart att man hör av sig. Nu vet jag ju när dem dagarna kommer vara i förväg.

Den enda som kan ge dig ett 100% korrekt svar på din fråga är STALLÄGAREN. Oavsett vad alla som svarar här på Internet tycker och tänker så är det ändå stallägren som BESTÄMMER.

Så du får helt enkelt fråga stallägaren när han/ hon anser att stallet måste vara stängt och släckt och rätta dig efter detta.

Enkelt va?:)

Den enda som kan ge dig ett 100% korrekt svar på din fråga är STALLÄGAREN. Oavsett vad alla som svarar här på Internet tycker och tänker så är det ändå stallägren som BESTÄMMER.

Så du får helt enkelt fråga stallägaren när han/ hon anser att stallet måste vara stängt och släckt och rätta dig efter detta.

Enkelt va?:)

Jo men det är självklart att jag ska prata med stallägaren. Det är mest jag som är nyfiken hur andra gör.

tycker inte de låter så sent..är väl en ganska så normal tid för normalt folk som jobbar..

tycker inte de låter så sent..är väl en ganska så normal tid för normalt folk som jobbar..

Jag har ingen aning. Jag har bara varit inackoderad en gång innan och då var alla där vid fem. Sen är jag van vid att ha stall på gården. Så jag har ingen aning om vad som är normala tider.

Jag har ingen aning. Jag har bara varit inackoderad en gång innan och då var alla där vid fem. Sen är jag van vid att ha stall på gården. Så jag har ingen aning om vad som är normala tider.

Min häst står i ett stall med totalt femton hästar. Några av hästägarna är pensionärer, eller jobbar "udda" tider, men de flesta av oss är antingen studerande eller heltidsarbetande med arbets- och studietider mellan 8 och 17 vardagar. Följaktligen är det mest liv och rörelse i stallet mellan ungefär 17.30 och 20.30 vardagar.

Sm stallägare kan jag säga att det inte hade gjort mig något, men i stallreglerna står också att om man är i stallet efter 21 ska man meddela detta. Ett sms räcker gott. Detta för att jag då ofta är klar i stallet redan och hunden meddelar tydligt att någon är på gården.
Vet jag då att en av inackorderingarna är där så slipper jag gå ut och kolla och oroa mig.

Nja så sent som nio har jag ju inte tänkt vara där. När gubben min jobbar till sju så tänkte jag i och med att det inte är så många gr i månaden så tänkte jag bara rytka och kolla till hästen den dagen. Jag tycker det är sent att åka till stallet 19:30, men det kansek är rätt normalt. Jag goppas iallafall att det inte blir några problem, då jag tror att jag kan ha hittat en perfekt stallplats och hoppas de vill ha mig med. :o

Du får väl fråga stallägaren vad denne tycker men jag har haft väldigt udda tider även innan barnen. Eftersom vi sällan haft träningstid i ridhuset förrän efter 21 (dit vi kör med transport) har jag ibland kommit tillbaka först vid midnatt. Däremot har ingen stallägare behövt anpassa sig efter mig utan kunnat ta in och ge kvällsmat (alt. bett mig) vid vanlig tid oavsett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar