Ni som har era hästar inackoderade och jobbar

Sv: Ni som har era hästar inackoderade och jobbar

Eftersom jag jobbat skift så har jag inte riktigt haft de problemen. Antingen var jag där efter jobbet, lagom till insläpp (slutade jobba strax före 14, och åkte då hem, åt och bytte om innan jag åkte till stallet. Perfekt att hinna göra iordning allt i lugn o ro när man var själv, rida och sedan, när de andra kom (vanligen runt 17-17.30) hjälpas åt att ta in övriga hästar.
Jobbade jag em så var jag i stallet på morgonen/fm (började jobba strax före 14) och gjorde det jag skulle. De veckorna hjälpte övriga i stallet till med insläpp mer än mig (konstigt...:angel: jag jobbade ju bara till 22.40...) men å andra sidan så tog ju jag alla dagar de veckor jag jobbade fm (vi var alltid 2 som hjälptes åt med insläppet, totalt 6 hästar i stallet)
Hade iofs inga barn då, så det var ju en sak mindre att anpassa sig efter...

Om man vet att man kommer åka till stallet sent så kan man erbjuda stallägaren att man kan natta hästarna, då är du absolut inte till besvär och du slipper känna dig stressad.

Jag kan ju inte åka tidigare då jag inte kan ta med en unge på 0 år och en på 1 år. Jag hade defentivit inte fått tid till hästen. Dem är ju så pass små att dem fattar inte att mamma msåte sköta hästen. Plus att jag inte kan få med dem på mopeden.

Då kanske du helt enkelt inte har tid för häst? Det måste ju vara svårt kanske att fixa barnvakt varje dag, och speciellt till en liten bäbis? Kan inte din sambo vara barnvakt, konstigt annars tycker jag!

Då kanske du helt enkelt inte har tid för häst? Det måste ju vara svårt kanske att fixa barnvakt varje dag, och speciellt till en liten bäbis? Kan inte din sambo vara barnvakt, konstigt annars tycker jag!

Han ska vara barnvakt. Dock måste han ju komma hem från jobbet först. ;)

jaha jag kanske läste för fort, tyckte du hade skrivit att du var tvungen och fixa barnvakt.

men diskutera med stallägaren innan du stallar in hästen så du inte får några tråkiga bekymmer. Men om du åker hemifrån fem är det ju itne sent, skulle jag ha inackoderade och de var i stallet vid kanske 23 på kvällen skulle jag säga ifrån, då är ju hästarna nattade och vill ha lugn och ro.

jaha jag kanske läste för fort, tyckte du hade skrivit att du var tvungen och fixa barnvakt.

men diskutera med stallägaren innan du stallar in hästen så du inte får några tråkiga bekymmer. Men om du åker hemifrån fem är det ju itne sent, skulle jag ha inackoderade och de var i stallet vid kanske 23 på kvällen skulle jag säga ifrån, då är ju hästarna nattade och vill ha lugn och ro.

Jag har nu skaffat stallplats och det kommer inte innebära några problem då stallet stängs kl 21:00. Och dem gånger jag inte kan vara där förrän vid halv åtta tänkte jag ju inte rida så då räcker ju tiden. Och mockning och insläpp och sådant behöver jag inte tänka på.

Om du talar med ägaren och förklara situationen kan ni säkert göra en deal, om inte annat tycker hon säkert att det är OK om du är sen dit.

För det andra lär sig barn rätt snabbt hur det är att vara i stallet, det är jättenyttigt för dem! Det är lite trixigt till en början men när man fått in rutiner i det går det oftast jättebra :)

Jo då. Det löste sig. :) Dessutom behöver jag inte komma varje dag om jag inte vill. Det kan ju vara bra om man blir sjuk eller sambon måste jobba över länge. Stalägaren mockar och sköter fodring utsläpp insläpp.

Hej. Har lite av samma bekymmer som du med barn o tider... Har löst det genom att åka till stallet innnan sambon åker till jobbet. Tidigt jovisst, men helt klart värt det att komma ut i skogen kl 06 ;) Har tillgång till ridhus så det funkar även på vintern. Är ute till kl 05.50 och måste ridit klart kl 07. Funkar kanon:idea:

Händer att jag åker ut på kvällen oxså ibland, inga problem med stallägaren även om de har kvällsfodrat.Det får vara så här ett tag när gullungen är liten:love:

Lycka till

Jisses, då är jag inte vaken... :o När sover du människa? ;) Jag är glad att jag har hittat en hållbar lösning för mig och min häst nu.

vårt stall är öppet till halv tio, ibland slutar jag inte jobbet förrän vid 19 så då är jag i stallet vid 20. Har väldigt varierande arbetstider så jag är i stallet när jag är ledig, gäna på förmidagarna. Har inga ungar.

Själv jobbar jag till tidigast 18.00 inne i stan och det tar minst en timme att ta sig till stallet. Så varje vardag är jag i stallet runt 19.30-20.00 och hemma vid 23.00
Är oftast sist i stallet men ingen har klagat; varför skulle dee göra det?

Hästar behöver inte sova lika många timmar som vi människor. De behöver inte bli nattade vid 23.00, däremot skulle jag själv behöva det...

Jag hade aldrig hunnit med en egen häst när barnen var små:crazy:.
Under småbarns-åren så var jag halvfoder på en häst, och när ungarna blev lite större, 3 och 6 år, så skaffade jag egen.
Jag tar med barnen till stallet, dock inte om jag ska rida.
Jag rider alltifrån kl 07.30- 21.00. (har varken paddock el ridhus)
Får anpassas efter man har en ledig stund. Numera när barnen går i skolan så gör jag stallet på fm.
Jag har aldrig heller haft ett 7-4 arbete utan arbetat oreg tider.
Det har också hjälpt till med att underlätta hästeriet:).
Jag har alltid stått i kollektivstall, där man sköter sin häst själv och delar på fodringar och utsläpp. Ibland har det kännts för:devil: och man önskade sig ett "lyx"- stall med all inclusive :angel:.
Men det funkar och så är det väldigt billigt, så det uppväger slitet.
700:- inkl hö, halm och havre. Finns det billigare??
Vi fixar ju det mesta själva, hästar och omdragning av hagar osv.
Men iaf.
/J.

Jag ser inte problemet, ärligt talat...? ;):angel:

Har visserligen inga barn, men väl en sambo som jag gärna vill umgås med ibland, t.ex. så är det trevligt att äta kvällsmaten ihop.

Jag jobbar till 18 varje veckodag, skyndar hem (bor ovanpå jobbet iofs) och lagar mat, äter tillsammans med sambon vid 19-tiden och kommer till stallet vid 19.40-20.00. Är hemma igen vid 22-22.30...
En dag i veckan är jag dock helt hästledig, och en dag gör jag en snabbis direkt efter jobbet, och så äter vi vid 20-tiden när jag kommit hem igen. Men 3 dagar i veckan är det "nattarbete" som gäller.

Bodde jag ensam skulle jag kanske slarva mer med maten, och komma hemifrån betydligt tidigare på kvällen, men det är inget jag vill göra i nuläget.

Angående stallägarens inställning så har vi löst det så att jag fodrar alla hästar de kvällar jag är sen i stallet, så slipper det bli stök och oro när alla inte får samtidigt, och han slipper dra runt med foder bland mina prylar. :D

I vissa stall är det ju dock lite striktare, så kolla upp vilka tider som gäller och hyresvärdens inställning i förväg. Det har jag alltid gjort, och då blir det inget tjafs och sura miner i efterhand. :idea:

Det beror ju på hur uppstallningen är avtalad om det fungerar att komma lite senare på dagen.
Där jag har min häst uppstallad kan jag komma vilken tid på dagen/kvällen jag vill, det enda jag ska tänka på är att säga till om jag kommer efter kvällsfodringen, då får min häst bara höet sedan ger jag kraftfodret när jag ridit.
I "mitt" stall finns anställd personal, in- utsläpp och fodringar ingår i stallhyran.

Men i ett kollektivstall eller där det är kollektiv skötsel kan jag gissa att det kan bli problem om man kommer till stallet för sent. Det ingår visserligen kvällsfodring ibland vardagar i mitt uppstallningskontrakt, men kör det ihop sig så är vi ju flera, oftast kan man ju då byta.

KL

Allt har som sagt löst sig. Jag har skaffat en boxplats på ett sställe med fullskötsel. De dagar det blir sent kan min sambo skjutsa mig så jag kan kolla till hästen. Sen behöver jag inte komma dit varje dag heller.

Har hästen inackorderad och är ofta där vid 20 tiden. Då mockar jag och tar in dom för kvällen. Ibland blir det senare, vilket inte är något problem. Våra hästar har både mat och vatten ute så dom klarar sig!

Syrran har hästar på annat inackorderingsstall, hon jobbar skift och när hon jobbar dag så kan hon tidigast vara i stallet kl 21. men ofta blir det senare 22-23 tiden.

Hon hörde efter med stall ägaren och det var inget problem.

Ska man komma tidigare än du kan nu då är man ju tvungen att vara arbetslös för att hinna. (inte jobba 8-17 i alla fall.) Det vanliga är väll att man jobbar och då tar man hästarna efter jobbet.

Jobbar tolvtimmars-pass och har dessutom en timmes körväg till jobbet, är i stallet tidigast klockan 19.20 om jag kör raka vägen från jobbet. Kör jag hem om är klockan något efter 20 när jag anländer. Stallägaren har inga problem med det De flesta av oss som har våra hästar uppstallade tränar för tränare och då kommer många tillbaka från ridhuset sent på sina träningsdagar. Vi gör så att vi fodrar kraftfodret runt 19:30 och sedan delar sisteman ut kvällshöet och släcker när de går.

Man måste kunna komma och gå de tider som man har möjlighet till. Att folk rör sig i stallet på lite olika tider får ju stallägaren acceptera när de tar sig ann inackorderingar, hur ska man annars kunna sköta om sin häst?:cool:

Det kan ju vara så att stallägaren bor nära stallet, och inte vill ha folk/trafik där sent på kvällarna. Men sånt får man ju vara tydlig med från början, från båda håll så man vet vad som gäller.
Vi (kollektivstall) har regeln att stallet ska vara tomt efter kvällsfodring (kl 21). Är man iväg på träning/tävling är det ok att komma hem senare, men ska helst ha fixat allt innan så man i princip bara kan ställa in hästen o åka. För min del spelar det mindre roll, ok att det är skönt för hästarna med lugn o ro men alla måste ju få chans att ta hand om sina hästar. Jag och många andra i stallet jobbar oregelbundna tider så vi har inte det problemet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar