Ni som har eksemhästar....

martha

Trådstartare
Jag har ju ett franskt travarsto som har eksem, det börjar i mitten/slutet av april och börjar ge med sig nu i slutet juli och lanar av allteftersom (enl utsago)

Slutar era hästar också vid denna tiden?? eller håller det på längre??

Jag funderar över på mitt sto om dräktigheten spelar roll för hennes del, om det har med hormoner att göra hennes eksem? Hon har 5 avkommor och den 6:e på väg...

Jag har ingen erfarenhet av eksemhästar, men....

Varför har ni ett eksemsto i avel??

På i alla fall en del ponnyraser, blir en hingst ej godkänd om han har eksem.. Därför antar jag att det är ärftligt....
Om jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag avlade på ett eksemsto... :crazy:

Inte vet jag, köpte henne i höstas och ingen av hennes avkommor har eksem, den första är född 98...det är bara hon som har det.inte hennes mamma, inte hennes pappa.

Jag har inte märkt att det klingat av på min lilla dräktiga travardonna, hon har nästan värsta perioden nu. Tidigare om åren har hon inte slutat med "overallen" förrän vintertäcket åkt på. :crazy: Som fyraåring kliade hon av sig all man en vårnatt så hon såg inte klok ut när vi var ute och tävlade. :angel:

Däremot började hon inte förrän en bit in i juni i år??? Hon har fått örter fram tills hon åkte på betäckning (där var det täcke som gällde)sedan började vi med örterna igen men då verkade det inte funka...

Vad jag vet är ju inte eksem så utbrett bland travarna och det är likadant här att ingen av föräldrarna hade det...

/// ghost

svinknotteksem (har jag för mig d hette) är vanligt, kliar sig i man och svans mkt.
just under den perioden.

Mitt kallblodstravarsto har knott-eksem.
Första sommaren jag hade henne, kliade hon av sig manen på en natt ungefär. Då var hon f.ö. dräktig.
Sommaren därpå gick det lite bättre. Kliade sig inte alls så mycket. (Hade då föl vid sidan).
Denna sommaren är det värre igen, fast det började senare än vanligt. (Hon är förresten dräktig igen). Inte mycket man kvar, tyvärr. :crazy:
Kan inte ha eksemtäcke på henne, då det blir förstört på en gång. Försöker smörja med olika salvor. Nylanders hästkräm har fungerat rätt så bra. (Innehåller bla tjära).
:)

Hmm, är inte det lokalt? Så länge har inte vi knott? Kan de kanske vara giftigare i början? Eller att hästarna är känsligare i början av säsongen, innan de får upp motståndskraften? :confused:

Hormoner -> trippelvärmaren = eld
sol, sommar, värme = eld.
Alltså ett överslag i eld elementet = exem?

Lite matte på kvällskvisten.... :angel:
:D

mitt sto har redan fått 5 avkommor utan eksem, hennes syskon har det inte, hennes föräldrar har det inte, så sannolikheten är ju ganska liten att min avkomma skall få det( jag ägde henne inte förräns i höstas)det är väldigt ovanligt att vbltravare FÅR eksem övht.....varför hon fått det vet man inte.samt i mitt fall så har hon otroligt intressant och bra stam( en av hennes avkommor vann i fredags :bow: :bow:)

Read my lips, fast det kan ju bli svårt på skärmen om man säger så. :cool:

Men var det din pålla som hade knotteksem? Att ston kan klia sig under dräktighet är i sig inget ovanligt, men det intressanta är hur hon beter sig när hon inte är dräktig och är utan föl.

Men har man konstaterat knotteksem, skall dessa hästar inte avlas på då man ju faktiskt ökar risken för avkomman att få samma problem

ärligt talat så vet jag inte VAD det är för eksem hon har....det är lika vilket hon är dräktig eller inte tydligen, men det ger sig ALLTID i slutet av juli typ( enl den gamla ägaren)och då är hon ju oftast några månader dräktig...
man kan hålla det i schack utan täcke, med helosan sol...hon kliar sig , men inte så det blir hål

Jag kan säga så här, får oss med islänningar som har eksem.
Det börjar bli värst nu, nu börjar de flesta hästar klia sig rejält. Denna period och framåt är risken stor, att hästen kliar av sig hela sin frilla om man inte är påpasslig. :(

Mitt sto är åxå bättre i år och jag tror att det är den regniga, kalla sommaren som gör det. Nylanders är skitbra att stryka på. Verkar ju lite märkligt att hon slutar klia nu när det brukar bli värst för alla andra :confused:

Hur blir dom godkända för avel om knottallergin är ärftlig?
Min har haft 5 avkommor, alla utan exem och då var hon betäckt 2 ggr med en hingst (åxå godkänd) som hade exem.
Hon är iof 14, kanske det var ok tidigare men inte nu längre?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross