Ni som har egen eller använder andras avelshane till

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare MissDaisy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 133
M

MissDaisy

parning ,vad bör man tänka på då man lånar/lånar ut den? Typ skall hanen vara testad för sjukdomar? Skall honan? Vad är rimligt pris för parningen och sedan för levande kattunge? Jag har ju egen hane till mina honor och har aldrig funderat så mycket över det men nu har jag fått en förfrågan på min hane så jag vill gärna veta hur det går till :D Navel & testiklar vet jag ju ;) Tacksam för alla bra svar jag kan få, vet inte ens om jag tänker säga ja men vill ändå veta fakta.......

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har egen eller använder andras avelshane till

Hm.. skulle vilja veta typ d samma... min hanne ska iväg ikväll.. dock arrangerat av uppfödaren då 2 parningar var betalningen för honom. Men det skulle vara intressant och veta ändå..

Fiv/felv anser jag att katten ska vara tested mot, minst. Många tester även chlamydia. Coronatest ger jag däremot inte mycket för, eftersom det inte säger särskilt mycket om risken för FIP. Inom de flesta raser ligger väl priset omkring priset för en unge. Man kanske betalar 500-1000:- för parningen och sedan 1000:- per levande unge. Det är olika inom olika raser.

Ingen av hanarna jag har varit hos har varit testade, men det är ju alltid en risk. Är hanen testad krävs sannorlikt att honan är testad också, annars är ju hanens tester i onödan då honan ändå kan smitta honom med det han är testad för.

Sen är ju blodtypning ofta av intresse. Har man inte börjat testa mot HCM på skogisar? Det är ju iofs nått man måste göra om flera gånge runder kattens liv, men ändå. PKD kanske ni inte har, annars är ju det kanon. PKD är ju dominant, så 2 fria föräldrar kan aldrig få en sjuk unge.

Jag tackar så mycket för era svar :bow:
Har dock inte bestämt om jag överhuvudtaget vill låna ut honom,,,han är ju importerad för att JAG skall ha nåt speciellt.
Låter lite ego va? :angel:
Fast jag har ju betalat därefter oxå :devil:

MissDaisy skrev:
Jag tackar så mycket för era svar :bow:
Har dock inte bestämt om jag överhuvudtaget vill låna ut honom,,,han är ju importerad för att JAG skall ha nåt speciellt.
Låter lite ego va? :angel:
Fast jag har ju betalat därefter oxå :devil:

Om du själv inte har väldigt många honor att använda honom på så gör du ju rasen en otjänst om du sitter och tjuvhåller på värdefulla linjer.
Importer är ju inte till någon nytta om de inte används i aveln...

Men det beror som sagt på hurpass mycket du planerar att använda honom för egen del.

Jag tycker att du vists kan ha honom i stängd avel. Det finns många som gör så. Kanske kan du låta han para dina i första hand och sen släppa ut honom till några få väl utvalda honor. Bara för att du har en hane behöver du ju inte ta emot alla honor.

Å andra sidan så kommer ju avkommorna ut. Så linjerna kommer ju ut förr eller senare iaf om man inte kör dom där versionerna som man gör på Bengaler och liknande, men det hoppas iaf inte jag att man gör.

Jag tycker inte det är vettigt att bara använda hanen till egna honor. Då blir ju spridningen på hans avkommor mycket liten, och jag anser inte att man ska upprepa en kombination mer än kanske en gång. Jag förstår om man inte vill att alla i området ska sitta med avelsdjur efter samma hane i slutändan, men kanske kan man starta ett samarbete med ett fåtal andra uppfödare, och låna varandras hanar.

Jag har fyra honor själv så nu ett tag framöver vill jag nog att han bara "dejtar" dem men sedan kan man ju ta in ett fåtal för att få spridning......fast först och främst är han en i familjen och inte bara köpt som avelsdjur utan gosepojke :love:
Nu verkar det faktiskt som han har fått till det med en av fröknarna hemma, och hon har inte haft någon kull innan så det skall bli jättespännande :banana: :banana: :bump: :bump:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 201
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 447
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 342
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka