Ni som har delägare i era hästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
K

kotten

...hur gör ni med vinstpengar? Om jag delar min häst med en annan person och jag företräder/tränar hästen så får väl jag alla vinstpengar (om det nu skulle gå bra alltså)? Det är väl då jag som är skyldig att skatta på dessa pengar? Om hästen då sprungit in 10000 kr så blir det ju rätt dumt om jag ger delägaren hälften dvs 5000, men så måste jag skatta på 10000 kr, då går jag ju back om hästen springer in pengar... Hur gör man? Eller begär jag kvitto från delägaren på de 5000 kr och kan kvitta det som en kostnad och bara skatta på resterande 5000 kr?

Det är tänkt att den andra delägaren ska betala en summa varje månad som ska täcka stallplats, foder, skoning och träning. Dessutom delar vi på vererinärräknngar och kostnader i samband med tävling. Räknar jag då bäst dessa pengar jag får som förtjänst och sedan drar ALLA kostnader jag har för att göra detta som mina och delägaren kvittar sin månadssumma mot sin del av insprungna pengar? Tycker det låter vettigt, men kunde inte få det bekräftat från skatteverket...

Skatteverket gav inga bra svar alls tyvärr... man måste ju kunna va två om en häst fast man inte har företag?

Alternativet var som jag tänkte det att mitt företag får äga min halva av hästen och så fakturerar jag delägaren en summa varje månad, men då skulle jag inte få dra alla kostander för hästen utan bara min halva av kostnaderna trots att jag får in pengar från andra ägaren som ska vara för att betala hans del av kostnaderna. Jag skule alltså få vinstskatta för intäken från delägaren utan att kunna dra av kostnaderna...:confused:

Tacksam för hjälp och intressant att vet ahur ni andra gör... vill köra vitt och ärligt liksom, men det verkar sjukt krångligt...

Sv: Ni som har delägare i era hästar

Du behöver först och främst en attans bra häst om den ska gå med plus, mina har inte gjort det hittills... :D

Skriv ett kvitto på att du lämnat över den andra delägarens del av vinstpengarna som du sedan redovisar i deklarationen :idea:

Det beror ju på hur delägarskapet är uppgjort sinsemellan? Inte bra att dela hälften på bruttopengarna. Hälften på nettopengarna dvs det som är kvar efter alla kostnader som är utlagda. Sen ska man självklart skriva nån sorts papper/kvitto på hur mycket den andra delägaren har fått för annars får du, som du säger, skatta på pengar som du egentligen aldrig fått. Inge kul. Det har jag varit med om då alla hästar en gång var skrivna på mig och de dessutom gick som tåget allihopa och delägaren skulle ha hälften på bruttovinsten:mad:

Hästarna tjänade en 3-400000 det året och delägaren tog hälften. Att jag sen åkte på en rejäl skattesmäll året därpå var bara dra lärdom av...Jag fick skatta på pengar som jag aldrig haft men det bryr sig inte skatteverket om. Det misstaget gör jag aldrig om! Deläger fortfarande hästar men det vanliga är att det i slutändan inte blir så mycket att dela på ändå:laugh: Vi brukar sätta in alla ev vinstpengarna under året och sen kollar vi om det finns kvar nåt att dela på i slutet av året (*Läs: Vanligtvis inte:rofl: )

Som sagt är det få hästar som faktiskt går med vinst men på den tiden då maken hade flera andelshästar som han stod som företrädare på så fick vi fakturan från tränaren, och andra fakturor, sedan delade vi upp den på övriga delägares procent och makens förstås och fakturerade de andra. Kom det in vinstpengar så drog vi av det på månadens faktura, var det mer än fakturan var på så stod det kvar till månaden efter.

Men maken och flera av de andra delägarna hade olika företag som hästarna ingick i, vilket underlättade en hel del, att sedan alla delägarna visste vad det handlade om och förstod att hästar inte går med vinst var ju oxå en stor fördel... :D

haha, neej det var inte så att jag räknade med att den skulle gå med vinst! Men några kronor knapar den förhoppningsvis ihop och då gäller det ju att ha kvitton på utgifterna så man kan kvitta!

Det jag tyckte va så konstigt var att skatteverket sa att om jag fick pengar för att träna hästen från delägaren (som också ska täcka de vanliga kostnaderna för hans halva) så skulle både dessa pengar samt vinstpengar räknas som intäkt som jag ska skatta på men jag fick bara dra hälften av kostnaderna mot detta, vilket jag tycker är fel eftersom jag betalat alla kostnader (med pengarna som jag har som intäkt).

Kom det in vinstpengar så drog vi av det på månadens faktura, var det mer än fakturan var på så stod det kvar till månaden efter.

ja, det är ju smart att hålla inne vinstpengar och kvitta dem mot kommande kostnader. Just det där om det blir en massa utbetalningar så har jag hört att det kan bli struligt. Bättre då att delägaren slipper månadskostnaderna ett tag än att betala ut något, så får man reglera i slutet av året eller om ästen skulle säljas.

Ska försöka skriva ett bra avtal nu!

ja, det är ju smart att hålla inne vinstpengar och kvitta dem mot kommande kostnader. Just det där om det blir en massa utbetalningar så har jag hört att det kan bli struligt. Bättre då att delägaren slipper månadskostnaderna ett tag än att betala ut något, så får man reglera i slutet av året eller om ästen skulle säljas.

Ska försöka skriva ett bra avtal nu!

Vi kör månadsbalans - pengar in = jag för över - pengar ut = jag får pengar.

Varför skulle 12 utbetalningar/år bli struligt för dig men delägaren skulle vid minus betala varje månad?

Visserligen är ju räntorna kassa nu men jag skulle bli rätt sur om jag delägde en bra +-häst med nån och denne bara betalde ut nån gån om året. :eek:

Ja är det en bra häst får man nog ha fler utdelningar vid vinster, vi gick för det mesta minus så det var inte så många månader som det faktiskt stod pengar kvar till månaden efter. :D

Det är det ju inte hos oss heller men OM liksom...
TS kanske har en kanonhäst?

Trav brukar ju vara lite "period-bra" åtminstone har det varit så för oss. Typ 70 000 in på bara några månader och sen bara stora förluster i flera år men man vet ju aldrig. :D

Vi kör månadsbalans - pengar in = jag för över - pengar ut = jag får pengar.

Varför skulle 12 utbetalningar/år bli struligt för dig men delägaren skulle vid minus betala varje månad?

Visserligen är ju räntorna kassa nu men jag skulle bli rätt sur om jag delägde en bra +-häst med nån och denne bara betalde ut nån gån om året. :eek:

Haha, ja du har rätt, det lät lite korkat! Det var mer det att vi ska ha hästen en tidsbegränsad period så det vore enklare att reglera på slutet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
935
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 000
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar