Ni som håller på med selar...

S

Sparf

...Hur sparar man bäst en sån här gammal klenod?

Det är en loksele från jag vet inte vad... säkert från när min 95-åriga farfar var ung och körde i skogen....

Det är lite mögel på den men inte så att den är förstörd. det som är i sämst skick är nog tyget under lokarna och under den böjda järnstången.

Räcker det med att stålborsta järnet och smörja lädret och sedan hänga allt på en luftig och torr plats?

12034901.jpg

Har fler bilder från andra vinklar omd et skulle hjälpa

Sv: Ni som håller på med selar...

Jag skule möjligen spara på däkeln och hiva resten. Man kan ju ha däckel gjorden till tömkörning om inte annat.

Sök upp en sadelmakare o fråga om de kan göra något åt selen. Tror det blir svårt att behålla den i orginalskick.

Fast jag tror inte trådskaparen var ute efter att använda selen utan för att spara den. Det är en utmärkt prydnad. Kolla som sagt med en sadelmakare. De vet hur du bäst gör för att vårda den.

Svarar lite till alla:

Jag har inte tänkt använda den själv då den är så gammal och fruktansvärt tung. Undrar vilket årtal den kommer ifrån? 40-talet? ser troligen ut att passa nordsvensk/ardenner.

I vilket fall som helst, vet ni några sadelmakare man kan få tag på via mejl? någon hemsida eller liknande?

Tack för era svar

Det räcker nog med att smörja det ytliga lädret och hänga den på väggen. Lite charmigt är det också om allt inte är helt. Med tanke på attt den klarat sig hittills så kommer den nog klara sig några år till. Men annars ser det ut som en armesele. På mina 2 lokselar kan man hitta symbolen Tre Kronor på bakselen och.... nu har jag tappat ordet, slutet på draglädret under ringen där man fäster skackeln, draglädret, bukgjorden och bärremmen. Hoppas du förstår vad jag menar...

Min pappa (född 35) hittade 2 st lokselar som hans morfar hade gjort. På den tiden hade dem ingen svanskappa och bara en gjord. dem varinget att ha, men lite synd att slänga eftersom dem var ändå i "bra" skick. Dem skänktes till Skansen

det är intressant med både gamla selar och vagnar....

Jag ska iallafall smörja lädret, så långt har jag bestämt mig.

Jag tror inte det finns något märke på selarna (har två likadana) , men jag har inte kollat ordentligt och så är det massa hö och spindelväv på så man ser nog inte så lätt.

Det värsta är nog bara när jag ska flytta på dem för de väger hur mycket som helst! :eek: whof.. kommer bli jobbigt.. igen.

Goat Lover; Tycker jag med:) Speciellt om man kan hålla dem i bra skick och kunna titta på dem då och då:p Som prydnad, eller ännu bättre.. Kunna använda dem:)

Jag ska iallafall smörja lädret, så långt har jag bestämt mig.

Jag tror inte det finns något märke på selarna (har två likadana) , men jag har inte kollat ordentligt och så är det massa hö och spindelväv på så man ser nog inte så lätt.

Det värsta är nog bara när jag ska flytta på dem för de väger hur mycket som helst! :eek: whof.. kommer bli jobbigt.. igen.

Goat Lover; Tycker jag med:) Speciellt om man kan hålla dem i bra skick och kunna titta på dem då och då:p Som prydnad, eller ännu bättre.. Kunna använda dem:)

Mmm, skulle velat ha en stor häst också så man kunde använda alla gamla fina vagnar.
Men hoppas på att få tag i en liten kopia i framtiden...
Skulle vara kul att samla på sig gamla selaroch hängapå väggarna men då skulle sambon garanterat strypa mig :angel:

Det värsta är att jag har en stor häst jag skulle kunna köra med (jag har en gammal fin vagn med lycktor och allt:p ) men då hästen i sig är väldigt lättskrämd och gör tvärvändningar lite nu och då så vågar jag inte riskera diverse konsekvenser:crazy:

haha, du får skapa dig en liten ateljé istället:D

Huj, det riktigt kliar i fingrarna när man ser en sån gammal raritet!

Har renoverat 4 selar hittils, och det är ROLIGT!
Lycka till med projektet!

Hur har du renoverat?? Berätta gärna:D

Mitt största projekt var den lokselen jag nu använder till min pålle. (Den grävde jag upp ur jordgolvet på i en gammal vedbod!
:devil: vet hur länge den hade legat där...)

först plockade jag isär den i molekyler. Alla sömmar sprättades upp och syddes om, efter en ordentlig rengöring och smörjning av lädret.
Alla järndetaljer som spännen o dyl gjordes rena och rostfria.
En del spännen och remmar gick inte att rädda, men jag har samlat på mig en del prylar genom åren, så jag kunde ersätta dem. Tyget och stoppningen i lokor och däckel byttes.

För att skydda selen och bevara den målade jag lokorna med lackfärg, och järndetaljerna med hammarlack- det enda som är "modernt" på selen. Jag ville att den skulle behålla sitt gamla utseende.

Svårt att beskriva en renovering så här på några rader, men jag kan säga att jag hade jättekul hela tiden jag höll på med selen, och att jag kunde få den i körskick blev ju bara en extra bonus!

Med tid och tålamod kan man fixa det mesta...
PM:a om du vill ha detaljer i renoveringen.
Lycka till!

Det låter som ett roligt men tidskrävande projekt:p Vet ej om jag skulle klara det och som tur var så behöver jag nog inte renovera dessa två. Tyvärr är den ena selen (inte den på bilden) uppsprättad av möss på ena stoppningen under däckeln och under den andra grejen där bak. Den med den böjda järnstången över.

Kul att en så gammal sele kunde användas igen:) Måste vara väldigt roligt också att ha gjort allti själv:D

Tack tack:D

När jag hörde du hade renoverat dina selar blev jag sugen :p ! Nä! nu vill jag upp till sommarstugan och rota runt i det jätte gamla kostalllet som har 1-½ häst spila :) och se om jag kan hitta något :D, önska mig lycka till :rofl: !

Du kan inte vissa en bild/er på dem du har renoverat :D?

Mvh
Eran Emma

Jaa! Bilder är alltid välkommet!:D

Gud vilken fin nordis ddu har på kortet!
Älskar den där teckningen med ljusare runt ögon och mule, är det ett sto? Är hon premierad?
MVH/Jessica

haha, tack tack:D
Jag gillar den teckningen med, känns lite speciell och rastypisk på något vis:p
Nej, det är en vallack fast många tror att det är ett sto, konstigt nog:angel: speciellt när han har fläta för han ser inte så mkt annars:p Han vart premierad på Wången som treåring och fick 43 p (vilket är väldigt bra) men han hade tyvärr bara en testikel och vart då vallack. Tur för mig kanske:p

Jag måste säga att du har en riktigt söt häst på bilden, du med:D

Jag gjorde precis som Kusebuse, borstade och målade lokorna i lackfärg, tog bort all rost från beslag och målade dem med hammarlack, smorde upp allt lädret (tog många gånger). Tyvärr är jag inte så händig så sen lämnade jag resten av läderarbetet till en sadelmakare. Han bytte ut en del och lagade de sömmar som behövdes. Nu använder jag den till min ardenner.

Du ska absolut inte slänga den och om bara träet i lokorna är riktigt går ju det mesta andra att byta ut om du nån gång vill använda den. "Gamla" hästkarlar brukar säga att de gamla selarna är bättre och mer hållbara, kanske ligger det något i det, det är trots allt många som kör med 100 år gamla selar.

Lycka till med selen

Tack för tipset:)

Jag har kommit så långt att jag har damsugit bort allt damm, spindelväv och hö, borstade sen med pensel för att få bort findamm som inte gick ner i dammsugaren, och igår så smörjde jag allt läder.

Såg ut att verka bli riktigt bra faktiskt.

Lokorna är i jättefint skick och dom går helt klart att använda. Dock så kommer det nog bara bli en hängande prydnad i framtiden:smirk: synd...

Jag skulle faktiskt också tro att de gamla selarna är bättre. De verkar vara med rejäla och utarbetade:)

Tackar tackar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar