Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har kvar en del saker sen 30 år tillbaka. Så 3,5 tycker jag inte är särskilt länge;) Har ett träns som är ca 25 år som är jättebra till dom flesta. Morfars gamla ryktborste han hade till sina arbetshästar är den bästa borste jag har. Den borde vara från 50-talet.
Lyssan inte på vad andra tycker, gör som du känner!
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Har inte så mycket utrustning kvar efter medryttar/delägar hästen. Täcken, sadel, träns, något schabrak och borstar användes första halvåret på min nya häst. Men det mesta är sålt nu då täckena var rosa och ett träns var bettlöst och borstarna har slängts då dom var slitna och sadeln började bli sliten.

Annars är jag inte så noga med vad som används. Men nuvarande hästar har olika storlekar så dom har lite svårt att ärva varandras saker. :)
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Oj, den här tråden hade jag ju glömt! :o

Tack för era svar, jag kan ju säga att jag verkligen tänkt på det här senaste tiden. :D

Elvira har faktiskt även fått ett blått hoppschabrak och matchande blå senskydd.

Jag gjorde en inventering i stallet, och det är faktiskt inte sååå himla många grejor jag har kvar enbart av känslomässiga skäl. Ett träns, en grimma, ett rep, kassar och hinkar med namn på, en vojlock och sadeln, typ. Annars var det mest det där med färgerna, jag kommer att ha svårt att klä Elvira i grått ännu ett tag framöver...
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag sparade ett finträns efter min ridtravarvalack när jag pga hälsoskäl blev tvungen att sälja iväg honom. Jag ville ha ett minne efter honom kvar och detta träns hängde på väggen i nära tio år. Under de åren tappade jag bort honom men efter en tids letande hittade jag tillbaka till honom (tack vare en vänligt själ här på buke) och idag vet jag var han är och att han har det bra.

När jag fick tag i hans nuvarande ägare packade jag ned tränset i en låda och skickade upp det till henne, det kändes helt rätt för min del att tränset kom tillbaka till "min" kille :)

All övrig utrustning som tillhörde honom följde med honom då han flyttade och så gjorde jag även den gången jag sålde min andra häst (som hamnade hos min kamrat och där blev kvar till den dagen han dog 28 år gammal).
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har rätt svårt att slänga vissa saker :o Hade en ponny i 10 år, och vissa saker är kvar. Sa nyligen att mamma fick slänga hennes gamla, trasiga täcke. Men andra täcken ligger kvar... Ingen annan kan ju ha dem, hon var så liten. Hennes slitna, blåa grimma med rött grimskaft (:D) hänger fortfarande i stallet. Vissa saker är kvar av lathet, vet inte om jag ska slänga eller försöka sälja. Har en hel påse med gamla lädersaker också, fast kanske mer av praktiska skäl än sentimentala?

Har aldrig haft en färg till en häst, är inte petig med det. Höpåsar, borstar, hinkar och annat krafs är inte heller känsligt. Men liksom, grimman ponnyn hade på sig när vi tog bort henne bakom stallet... det kan man ju inte bara slänga?
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag tycker inte alls att du är knäpp. I så fall är jag det oxå... :crazy:
Jag har gjort precis som du, haft en färg till min förra häst och sen när jag måste avliva honom så "fösvann" lixom den färgen...om ni fattar.

Köpte en ny häst och då var det en ny färg. Ok jag sprang inte och handlade dirrekt utan när borstarna började bli utslitna så blev det ju den nya färgen.

Dock har jag kvar ett schabrak från min förra häst i hans färg och med hans namn textat på sidan. DET kan jag ju inte slänga men inte heller använda.:confused:
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har inte haft så stora problem med att överlåta min förra hästs grejor till min nya. Däremot tyckte njag att det var jobbigt att se en annan häst i Mannes box. Det jag har haft svårast med är hans grimma, ingen annan har fått använda den så den hänger på väggen tillsammans med hans boxskylt!
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp