Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

pinky

Trådstartare
Jag har precis rensat ut det sista efter Pinky som togs bort för 3,5 år sedan nu.

Täcken som till en början sparade för att ha åt Elvira, men som jag ändå inte tagit tag i trots att hon växte ur dem för 3 år sedan.:angel: Voljockar och schabrak i Pinkys färg (grått) som jag kanske velat använda någon gång, men det går inte. Ja, ni fattar...
Däremot har Elvira fått ärva Pinkys finaste träns, och det känns mest som en fin övergång mellan de båda.

Andra saker har dock gått mycket bra att sälja bort redan från början.:confused:

En stallkamrat fick mig häromdagen att inse hur överdrivet löjlig jag är med att "reservera" vissa färger åt en mina hästar. :o
Därför har Elvira nu fått ett blått utetäcke med matchande blå grimma och grimskaft.:D
Blått var annars den färg som tillhörde min allra första häst, som jag skiljdes från för 8 år sedan, och som varit helt tabu att klä hans efterföljare i...

Så, hur ser ni på utrustning och detaljer som tillhört en älskad häst tidigare? Är jag knäpp, eller?
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

jag tror du drar det till en galet överdrivet nivå....:angel:
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

jag har haft två hästar bakom mig som jag sparat grejer ifrån.
Den första var min allra första egna häst. Från henne har jag sparat en täckessett med matchande benlindor och hennes gamla träns och en filt som jag köpte enkom till henne. Dessa grejer ligger i låda uppe i huset. Dessa grejer kommer jag aldrig att använda på en annan pålle.

Till häst nr två har jag sprarat hennes ena träns. Det andra är donerat till min nuvarande.

Jag är inte så jättepetig men vissa grejer är lite speciella.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag är ganska fixerad vid det materiella. Har kvar trasiga grimmor och gamla borstar, till exempel. Tog ett bra tag innan nya hästen fick ärva Änglahästens höpåsar. Dock får han ha samma färg.. Numera ;)

Handlar mycket om att varje liten pinal påminner mig om henne, och någonstans vill jag inte kasta bort sakerna för att jag kanske ska minnas henne lite mindre för varje sak jag slänger.

Men med tiden kanske detta ger med sig, är 1,5 år sedan hon försvann nu.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

klart dom får låna och ärva av varann. ganska sjukt annars tycker jag. det är ju HÄSTEN jag är fäst vid och inte hans saker, och jag behöver inget materielt för att minnas.... jag glömmer inte vilka som var hans saker bara för att jag har dom på andra hästar heller, tvärtom. enda jag har lagt undan är broderade saker med namn. min ena häst reagerar starkt varje gång han får på sig ett ärvt täcke. trots att dom är tvättade så känner han av det och nosar länge länge... han saknar också sin kompis... :(

att ha endast en färg på alla saker trodde jag man slutade med i 10 års åldern...... :p
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

I quite agree!
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Inte känslig alls. Mina minnen sitter inte i sakerna, det sitter i huvudet och hjärtat. Alla mina grejor som passar går till nästa häst, det som inte passar gör jag mig av med eller sparar - förr eller senare kommer det väl ett djur som är i rätt storlek.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Personligen tycker jag det är trams :o Men samtidigt respekterar jag vad andra tycker och jag tycker att du gör precis som du känner för! Bry dig inte om vad andra tänker.

Saker har inget med sorgen att göra för mig, det är just bara saker.
Jag har inte lagt undan någon utrustning alls, har sparat boxskylten hemma som ett minne och självklart en hel drös foton samt en svansfläta, men inget annat.
Minnena finns i hjärnan och hjärtat.

Utrustningen har jag sorterat bland, slängt, sålt, gett bort eller använder till den nya hästen.
Rensade ur samma dag som vi tog bort henne och tvättade täcken mm. som ej användes redan veckan innan.

Fina och bra saker som min bröstsele har jag hängt undan trots att den inte passar nya hästen, men för att den "kan va bra att ha", inte som minne.
Hade hennes grimma här hemma ett tag men nu har nya hästen den också, synd att den bara hänger för den är snygg.

Detta med särskilda färger och så, är heller inget jag bryr mig om. Min gamla häst passade mkt bra i naturfärger blått, brunt, grått, grönt. Nya hästen också, köper det som är fint och matchar gärna men hänger inte upp mig på en färg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Inte alls antar jag? Såld de mesta. Den enda jag faktiskt har kvar är en grimma där namnskylten är kvar "Lingon berry jam" kan inte riktigt få mig själv till att slita mig ifrån den. Men annars har jag inte sparat ett dugg. Från första hästen bara en lite bit av manen.

Färger byter jag hej vilt. Har man haft 10 tak hästar så hade färgerna till slut tagit slut om alla skulle ha en egen:angel:
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har sparat en grimma och ett träns efter min gamla häst!
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har inga problem med att låta en ny häst använda en tidigare hästs saker. Eller att skicka med saker när en häst åker. Senaste foderhästens täcken gav jag bort till en som behövde dom bättre, övriga grejer som inte tillhörde ägaren är kvar i väntan på en eventuell ny häst, annars åker nog dom också ut, blir det en ny häst i en storlek som inte funkar med sakerna kommer jag sälja, ge bort eller slänga dom. Från "första kärleken" har jag sparat någon borste av sentimentala skäl men inget mer.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Inte känslig det minsta!
Hästar kommer och försvinner, antingen säljs eller vandrar vidare till andra sidan.
Mina känslor sitter inte i saker eller utrustning utan i minnen.

/Qbaby
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Färgerna har jag aldrig haft hästspecifika, men det kan ju bero på att jag fick byta ponny varje år flera av mina ponnyår.

Jag har sparat mitt första egna träns som min första ponny fick. Men det tränset användes till alla ponnyer utom den sista (som hade för stort huvud :angel:). Men det är nog mer för att det är ett ganska udda träns och i väldigt fin kvalite (Piab med ljusblått kryssflätat läder på både nosgrimma och pannband :D), det har jag bara sett på bild en annan gång så jag förknippar det starkt med min ponnytid.

Sen har jag sparat min första och enda B-ponnys första par framskor, mest för att de är så grymt små och söta :D Red in henne när jag var 19 så det var ju inte direkt min första ponny...

Annars är nog inget sparat faktiskt. Mer än grejer som används fortfarande. Men jag skriver heller aldrig namn o broderar och sådant (förutom nu, min första EGNA häst en unghäst som jag tänker behålla hela hans liv, alla andra har vi lånat).


Så ja, utifrån mitt synsätt är du lite känslig :angel:
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag sparade det som var fräscht nog att användas och det har min andra häst haft tills hon växte ur det. Nu kommer hennes dotter i sin tur att få använda sakerna. Jag tycker om att använda dem igen då de kan påminna mig lite om min förra häst på ett positivt sätt.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Saker som passar de hästarna man har får vara kvar, resten säljs, ges bort eller slängs.

Jag har aldrig någon specifik färg till hästarna. Det beror på väder och humör hur jag gör.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Tränset som första ponnyn hade får hänga som prydnad i mitt hus. Men nya ponnyn (som var 1år då, numera 8år) fick ärva det efter första fram till att hon växte ur det.

Täcken, borstar m.m. fick hon också överta men när jag skaffat något nytt så har det av någon konstig anledning blivit blått eller grönt. Hon passar nämligen himla bra i dom färgerna :D

Andra nyaste ponnyn har fått ta lite allt möjligt. Främst har jag försökt köpa bruna saker till henne då hon passar bra i bruna grimmor/träns/sadlar m.m. Schabrak och täcken har mer fått vara vad jag fick med henne och Pepsans avlagda saker så hon kan få nya ;)

Nä men de nya hästarna har fått använda sånt som jag redan har om det har passat storleksmässigt.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag tycker om att använda dem igen då de kan påminna mig lite om min förra häst på ett positivt sätt.

Så känner jag också! Jag har låtit mina hästar ärva saker eller så har jag gett bort/sålt.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har en liten sliten pannborste som jag hade till min första ponny Smultron. Hon var föl när jag fick henne och jag var fyra..den pannborsten slänger jag aldrig eller använder på nån annan häst! I övrigt får hästarna dela grejer eller så säljer jag.
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Min första häst lever fortfarande, fast hon är gammal, och även om mina minnen inte sitter i sakerna så kopplas de ju till henne, och jag kommer alltid spara hennes sadel, träns och saker. Däremot så använder jag de till bland annat hennes dotter och andra hästar i samma storlek. Min andra häst är död och jag sålde henne innan hon dog, men jag har hennes saker kvar som minne också, dock inte lika många:) men några träns, skydd och nåt täcke finns det allt i en stor låda, som jag går o rotar i när jag behöver något. Men jag kommer inte sälja något, det kan behövas i framtiden:)
 
Sv: Ni som haft några hästar, hur känslosamma är ni med utrustningen?

Jag har haft två hästar innan min nuvarande och båda har jag fått tagit bort. Har sparat deras lädergrimmor som dom togs bort i. Har inte ens tvättat av dom, fast nu börjar dom se lite dammiga ut. Kanske ska ta och torka av lite iallafall? =)
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp