Ni som ha bronkit hästar

selda

Trådstartare
Vad har ni för underlag i boxarna. Jag skulle vilja ha både spån och halm, så hon slipper dammet av spånet och amoniaket som blir i halmet. Enligt vet så kulle hon inte stå bara på halm på grund av amoniaken, och om jag valde spån skulle jag vattna det. Men har jag både och så borde det ju kompensera varandra. Eller har jag helt fel

Sv: Ni som ha bronkit hästar

Jag blandar torv med spån o har ingen bädd. Mockar ut varenda smutsig molekyl o har bra vent.
Bra hö som inte behöver blötas.
Är nu hostfri sdn 2 år- ta i trä.

Har torv och ingen bädd. De går på lösdrift. Blötlägger höet för säkerthetsskull men ska övergå till hösilage bara vädret blir kallare.

Min ene har alltid hostat mycket och hon stod på det mest dammfria spånet jag kunde hitta. Flyttade till ett annat stall med bara halm och hästen har faktiskt slutat hosta. Har inte hört henne hosta på ca 6 veckor. Hon äter hösilage.

halm är det sämsta alternativet till en bronkithäst (har själv haft bronkithäst i många år) av två anledningar, halm har dam både ut och invändigt i stråna. (det faliga dammet syns inte med ögat)
och sen så äter hästar mer än gärna av halmen vilket gör att dom får i sig dam i onödan..

spån kan funka om man blöter det, dock är trorv och papp det bästa för en hosthäst (det damm som är i torven är ej skadligt förutsatt att torven inte är möglig!)

Kombinationen torv/spån kan även det funka.

tänk på att det är månaga bäckar små för att få en hosthäst symptomfri, daglig utevistelse på minst 12 timma, god luft i stall, ej sopa/mocka med hästen inne, god kondition på hästen, damfritt kraftfoder osv osv är även det lika viktigt..

Min dam har stått på både halm, torv+spån, enbart spån och pappersströ och har alltid hostat - tills vi bytte från (blötlagt) hö till hösilage förra vintern. Då hostade hon inte en enda gång på hela vintern. Hon stod då på pappersströ i början, men framåt vårkanten när det tog slut bytte vi till kutterspån och det var inga problem.

Man bör nog undvika halm till sin hosthäst, men vad som sedan är bäst (torv, spån eller papper) hör man väldigt olika om beroende på vem man frågar. Men jag tror inte det spelar så stor roll, det viktigaste är nog att man har en bra stallmiljö i övrigt och att hästen får gå ute så mycket som möjligt.

Besten är hosthäst, och så fort vi fått diagnosen flyttade vi henne till en gård där hon fick gå ute dygnet runt. Nu har vi egen gård och valde att bygga uteboxar första vintern. "Riktigt" stall är dock på gång, men även när det står färdigt ska Besten och Lukas få bo ute så länge det inte är snöstorm eller -20 grader.

De har bädd av torv i uteboxarna. Ibland strör vi med lite spån för att det ska bli lite ljusare.

Immer

Halm är inte bra för hosthästar. Halm är i princip "alltid dammigt", eller det frånger sig mycket småskräp.
Vi har halm till våra, fast de är ju inte hosthästar/dammallergiker.
Men trots att halmen är jättefin och hygieniskt bra, så om man strör i solstrimman från fönstret så ser man att det yr små partiklar i luften.

Vi hade dammfritt kutterspån till min systers förra häst som hade bronkit. Det var mkt bättre än halm iaf.
Sen hade vi inte bädd utan mockade ut allt kiss/bajs varje dag, han fick hösilage och så fick han blött betfor på maten, han fick vara ute så mkt som möjligt och så såg till att han hade bra kondis (får bättre immunförsvar då). Sen fick han örtmixer och sådant som förebyggande.

Vad har ni för underlag i boxarna. Jag skulle vilja ha både spån och halm, så hon slipper dammet av spånet och amoniaket som blir i halmet. Enligt vet så kulle hon inte stå bara på halm på grund av amoniaken, och om jag valde spån skulle jag vattna det. Men har jag både och så borde det ju kompensera varandra. Eller har jag helt fel

Vi gjorde en utebox där vår welsh-fullblodskorsning stod. Halm var inga problem så länge hon var ute + att hon kunde äta om hon ville.
Vi använde kutterspån som underlag till halmen för att suga upp urinen och detvar då enkelt att plocka bort halemn, sopa upp kutterspånen och tillbaks med halm.
Stoet var 18 när hon kom med svår bronkit, hon stod så här i 7 år och slutade medicinera efter ett halvår. Så hon slapp medicin de sista åren.

nu har jag läst igenom alla svar och jag tror faktiskt att det lutar åt en utebox. Har henne ute ännu dygnet runt så hon inte ska behöva vara inne så mycket. Senare får hon vara ute från 7 till ca 21.. Om det är en ute box är halm+spån lika farligt då.
Jag har ingen erfarenhet av host hästar innan denna dam. Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få så hon får en behaglig vinter.

Jag har spån men funderar på att byta till torv, alternativt blanda spån och torv. Han kommer ha som utebox i vinter och skulle vilja ha bädd, men vet inte om jag vågar testa.

Har hört som de flesta andra att halm inte ska vara bra.

Äter för övrigt bara hösilage.

lika farligt och lika farligt.. klart att det är bättre men ur mina ögon så ska man ju sträva efter det bästa, dvs göra allt man kan för att göra det så bra som möjligt och då tycker jag inte att du ska ha halm överhuvudtaget... men det är jag det..

Varken spån eller halm är att rekommendera till en häst med bronkit. Om du använder båda strömedlen så får du ju de negativa effekterna av dem båda. Dessutom har både dammet från spån och halm en partikelstorlek som tar sig förbi hästens reningsmekanism i de övre luftvägarna (flimmerhåren, cilierna) och kan komma ända ner till lungorna. Halm kan iofs vara bra om man får tag på balar av riktigt god hygienisk kvalitet. Tyvärr är det sällsynt med rundbalar som inte har tagit mögel i mitten och halmskörden är inget som har så hög prioritet - ofta regn på halmen på åkern t ex.

Ströalternativen är torv eller papper. Torv ser skitigt ut men dammet har en så pass stor partikelstorlek att det effektivt fångas av flimmerhåren och transporteras ut. Det är därför man snyter svart efter ett mockpass!

Torv binder ammoniak bra. Det finns de som anser att torv har en negativ inverkan på hovarna, men med god hovvård så är det av mindre betydelse. Dessutom avlivas fler hästar av bronkit än av hovröta!

KL
I de flesta fall orsakas kronisk bronkit av en allergi mot mögelsporer i fodret eller ströet. Allra vanligast är att problemet beror på "dammigt" hö - damm i hö (och halm) är ALLTID mögel, medan ett dammfritt hö inte är en garanti för att det är fritt från mögel.

Genom att blötlägga höet så kan man binda mögeldammet till stråna så att det inte far runt och syns. Men det finns fortfarande kvar i höet och hästen får ändå i sig av det. Det är alltså bättre, men inte tillräckligt bra. För att "tvätta" bort mögelsporerna måste man bada höet och doppa det i rikligt med vatten flera ggr. Det hjälper alltså inte att vattna eller blötlägga en kort period.

Den bättre luften i en utebox kan kompensera för ett dammigt/mögligt strömaterial, men tänk på var hästen har näsan när den står och äter eller ligger och sover - i ströet. Utebox + torv eller pappersströ är det bästa alternativet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025