Ni som ger krafft protein...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Alegna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 834
A

Alegna

Vad tycker ni om fodret och äter era hästar upp allt?

Efter höanalysen visade det sig att höet innehöll alldeles för lite protein, så jag kompletterade med krafft protein, gick bra till en början (tyckte först det var konstig lukt på fodret, men jag antog att det var för att fodret var så koncentrerat), men sen var det som om han tröttnade på det och slutade att äta fodret, plockade bort allt annat foder men lämnade i en hög, resterande protein pellets. Jag satt in lite betfor så att det skulle få en annan smak, det gick oxå bra till en början, men sen började han lämna igen. :confused:

Är det fler av er på buke som råkat ut för samma sak med detta foder, och har ni hittat en orsak eller en lösning till detta?

Angela

Sv: Ni som ger krafft protein...

Min tycker inte K.protein är särskilt gott, hon ratar om jag inte blandar ut med en massa betfor, men skeptisk är hon ändå.
Kan du inte få till foderstaten med K. pluss grön istället? Den verkar vara mkt smakligare, slinker i min kräsna pålla utan problem.
Eller soja?

Jag antar att jag måste börja räkna om, han får ju inte i säg så mycket protein han behöver om han fortsätter såhär. Men tack för tipset, ska försöka, gav upp förra gången, fick nämligen inget att stämma.

Konstigt att dom ratar det utan vidare.

Angela

Min har fd häst åt under en period relativt stora givor av K. protein och lämnade aldrig en smula kvar i krubban.

Min häst tycket protein är mums, och lämnar inget... men så är det också det enda hon får (utöver minrealer och hö), så hon kanske inte vet bättre..

Jag ger gärna Krafft Protein när jag behöver få in mer protein i foderstaten. Har ibland haft lite småproblem när jag introducerat det till vissa hästar. De har fått "vänja sig" ett tag först och fått det blandat med lite havre. Så småningom har alla (hittills) ätit med god aptit. Så: helt motsatt din erfarenhet alltså.

Okej, måste vara väldigt olika. Det underliga var att han åt med god aptit upp precis allt ibörjan, men sen var det som han tyckte att det smakade äckligt, och började lämna proteinet. Försökte då med betfor, gick oxå bra till en början, men sen gjorde han samma sak igen.

Men att det är såhär olika beror väl antaligen på att hästarna tycker olika, som vi människor då antar jag.

Angela

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 837
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka