Ni som går hästhållning på gymnasiet

Sv: Ni som går hästhållning på gymnasiet

Zindy16 skrev:
Hur gör era skolor med stalltjänsten?
Har ni som vi att man har både veckor och helger?
Vi ska ha ett visst antal veckor och ett visst antal helger.

Önnestad
2 veckor/termin onsdag-onsdag
morgonfodring, insläpp och kvällsfodring
+ helger

Gäller att planera väl. (Nyttigt!) Man kan ju alltid byta med kompis om helgen krockar med t.ex tävling.

På Kvinnersta har vi två olika "pass".

Helgstalltjänst, 6 personer:
Man går på fredag eftermiddag och kväll. Hela lördag och söndag och sedan måndag morgon.

Veckostalltjänst, 4 personer: Måndag kväll, morgon och kväll tis-torsdag. Morgon på fredagen.

Detta ska göras 5 veckor under hela gymnasietiden. Två personer kan ha med sig häst. Men de hästarna kommer i sista hand. Så man får sköta om dem innan man börjar på morgonen, (typ innan 6). På lunchen och lite på em och kvällen= fri tid= då resten vräker i sig mat och vilar ;).

Går inte hästhållning men jag tror jag vet ungefär hur eleverna här har det...
1:an & 2:an: Man är ungefär 3 stycken i en vecka som jobbar mellan 7.30 - 8.15. Skola däremellan- Em: 15.30 - 16.00. Alltså, lite mockning och in & utsläpp. Ca. 2-3 veckor uppdelat/termin

3:or: Har ingen stalltjänst vad jag vet... Isf de som går trav.

Helgarbete får man ha om man vill och det endast efter man har fyllt 18. Betalt då.

vi hade två veckor och två helger per termin i tvåan och trean har jag för mig. på veckorna (tis-fre) hade man morgonen precis innan skolan började och på helgerna så hade man från söndag eftermiddag till måndag morgon.

Vi har jour ungefär var fjärde femte vecka. Man går på måndag em och lämnar av nästa måndag em. Då är vi fem stycken.

Jag jobbar på naturbruksgymnasium. Du borde kanske tänka på att din häst får du ta hand om på din fritid, stalltjänsttiden är ofta tagen från hästkurserna för att ni ska få känna på hur det är att jobba med hästar "på riktigt".
De flesta av oss andra har inte heller arbetsgivare som tar hänsyn till att vi har familj, hästar mm.
Det är så tråkigt att många har samma inställning som du, det är därför det faktiskt kan vara svårt att få tag på hästskötare som vill jobba idag.

Lite gammal tråd..

Men som jag skrev förut i den här tråden när den var aktuell, gymnasie är skoltid. Inte arbete. Sluta jämför detta!
I skolan ska man ha ork att skriva bra på prov och göra annat bra ifrån sig. Betygen har betydelse för mycket efter skoltiden.
Därför borde inte skolorna lägga så många stalltjänstveckor på eleverna.

Elever får känna på hur det är att jobba som hästskötare på APU.
Och inte ens då ska de slita ihjäl sig. Ska det gå rätt till ska man ha handledning och få lära sig saker under en praktik. Många är vi som bara varit en gratis arbetskraft under några veckor.

Som ansvarig för stalltjänsten måste du vara tillgänglig 7 dagar i sträck. kl. 6 på morgonen till sista fodringen på kvällen, vi hade sista halv 10 på kvällen.
Vi var t.om. tvungna att ha sista fodringen måndag morgon efter hela stalltjänstveckan. Alltså mer än 7 dagars tjänst, obetalt. Omyndiga.

Det är knappast en vanlig arbetsvecka för någon. Inga ob- tillägg eller nån som helst kompensation.

Tycker du det är rimligt?

Vad menar du sedan med att stalltjänsttiden är tagen från hästkurserna?
All tjänstgöring sker innan och efter alla lektioner. Plus att din matrast blir förkortad då du måste fodra lunchen. Så det är ju din fritid som får stryka på foten.

I två stall fodrade de dessutom kl.7 på morgonen. Då kunde ju likaväl de anställda ta hand om det och skift för fodringen.
7.00 - 16.00 jobbar väldigt många i det här landet. Plus att vissa har jour ibland på vissa arbetsplatser. OCH helgarbete på rullande scheman. Så kan de vara på naturbruksgymnasier också. Eller så kan eleverna erbjudas betalning, mycket större morot.
Dåliga hästskötare tycker du - jag säger, vem vill jobba gratis?

Senast ändrad av en moderator:

Här är en till Kvinnersta elev.. gick ut 99.
Då måste ju vi ha setts om du gick ut 97 ?? :confused:

Upplevde inte stalltjänsten som jättejobbig , visst var man kasnke trött men det är inget m,ot vad man är nu haha.. småbarnsmamma och jobb och hästar.. inte lätt att hinna med allt..

Kram på er..:bump:

:) Måste tillägga: Pga av stalltjänst så hade vi ju injobbat och slutade därför redan i april i trean...det är väl samma sak för er?

Injobbningen för tidig student gällde ju praktiken på sommaren mellan 2an och 3an. Men de flesta andra naturbruksgymnasier slutar ju vanlig tid och jag tycker det var tråkigt att inte få sluta i juni med alla andra kompisar som gick andra linjer.

Här är en till Kvinnersta elev.. gick ut 99.
Då måste ju vi ha setts om du gick ut 97 ?? :confused:

Upplevde inte stalltjänsten som jättejobbig , visst var man kasnke trött men det är inget m,ot vad man är nu haha.. småbarnsmamma och jobb och hästar.. inte lätt att hinna med allt..

Kram på er..:bump:

Det var kanske mig du menade? Jag gick ut från Kvinnersta 97, sista året inriktning på trav. Du får gärna skicka ett PM om vem du är! ;)

Och för att återigen gå tillbaka till tråden, jag anser fortfarande inte att det var speciellt ansträngade med stalltjänsten. Jag stortrivdes och jag har jobbat väldigt mycket mera efter skolan. 07-16 är det väldigt få stall som håller...

Gick också på Kvinnersta. Tyckte väl egentligen allting var negativt, men så var jag extremt skoltrött redan när jag började. Dock tkr jag inte utbildning var speciellt guvande (iaf ej när jag gick): Stalltjänsten var det VÄRSTA med hela utbildningen. Tanken är ju god, att man ska få "känna på" hur det är "på riktigt", men jag hade (har) två egna hästar. Ca. 5 mil från Kvinnersta, hemma. Med eget fullt ansvar. Mina föräldrar försökte hjälpa till, men de är lite rädda för hästar och att ta ut, mocka, fodra, täcka och ta in var inte ngt som flöt på för dem. Gick ej att ta med häst till skolan under min period heller, men det är ej relevant då jag aldrig hade tagit med dem iaf. Jobba med hästar har jag gjort, både under tiden jag gick på skolan och efteråt och med de villkoren de hade under stalltjänsten så var det det under all kritik enligt mig.
Enda gången det gick bra var helg-stalltjänsten då vi i trav hade hästarna på travbanan. Utan trav skulle jag aldrig gått ur den skolan.

I min skola har vi stalljour en vecka per år. Ingen ersättning men ledigt måndagen efter jouren.

Lite gammal tråd..

Elever får känna på hur det är att jobba som hästskötare på APU.
Och inte ens då ska de slita ihjäl sig. Ska det gå rätt till ska man ha handledning och få lära sig saker under en praktik. Många är vi som bara varit en gratis arbetskraft under några veckor.

Sant att du ska lära dig saker men du kan inte tro att du ska få det finaste arbetet och lära dig saker på arbetsplatsen om du inte anstränger dig och visar att du verkligen vill. Slit 6 timmar oh lär dig 2 av en 8 timmars arbetsdag...
Vill man någonstans inom hästbranchen så är det tufft, ingen dans på rosor! Vill man inte slita så gå någon annan utb. eller ta ett "lugnare jobb!! :smirk:

Sant. Praktiken är till för att man ska få känna på hur det är att arbeta på riktigt. Dvs inte mkt finglid...
Man lär sig så länge man lever;)

KL

Går Ingelstad just nu, där har dom precis bytt från att ha veckor till helger. Jag gillar inte riktigt det egentligen. Stallveckorna, som dom hette, skilde ut agnarna från vetet eller hur man säger.
Tre dagar klarar dom flesta av, har man sju däremot får folk visa lite mer vad dom går för. Det är ju trots allt inget mot vad framtiden har att erbjuda.

Jag blir riktigt sur på ettorna nu som klagar på stallhelgerna.
När JAG var ung...

Vad menar du sedan med att stalltjänsttiden är tagen från hästkurserna?

Jag kan ju bara jämföra med skolan där jag jobbat. Där fick eleverna kompledigt, den tiden spriddes ut över året + att de bara gick från 8.20-15.30 mån-tor och 8.20 - 11.30 på fredagarna. För att eleverna ska få rätt antal timmar enligt kursplan så har de en del stalltjänst.
Tycker också som många andra att de elever som har ett genuint intresse för jobbet klarar av dessa uppgifter, medan de som inte riktigt har det intresset är de som gnäller. Det är ofta samma elever som i trean gnäller över att det är för mycket häst.
Tyvärr är det många som väljer en hästinriktning utan att riktigt vara insatt i vad det innebär. Att man har egen häst är inte en ursäkt för att man inte ska genomföra alla delar av utbildningen.
Sen tycker jag att det verkar som om en del skolor har överdivit vad eleverna ska göra. Tycker inte att man ska behöva t.ex. fodra på lunchen under vanliga skoldagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama