Ni som går hästhållning på gymnasiet

Sv: Ni som går hästhållning på gymnasiet

ja hur många är det nu...65-70st kan jag tänka mig att det ligger på nu. Vi får då inte busrida...inte ens rida barbacka lr nåt. fast när katten är borta dansar råttorna på bordet som sagt :angel:

det ska byggas ÄNNU ett nytt stall nu, eftersom linjen Högre häst nu ska bli tvåårig ges det chans för dem att ta med egna hästar. och i MÅN av utrymme så ska evt lärare kunna ha hästen där. tre stall...huh! och sen om alla skolbyggnader flyttas dit (ja dem bygger såklart nya) så blir järngården stort...stort, :eek:

vi är ju inget på sjögestad, förutom i ridhuset vi tvingas strutta runt i då o då i mån av utrymme. men det är ju så mörkt där.

hursomhelst jag får dåligt samvete nu för att jag börjar tappa tråden. förlåt för allt tjatter,
är det alltså mer jour på kvinnersta? :crazy:

kom ut en lärare från en sal förut, med sin hund och så fråga en i min klass då om vi fick ha med hundarna. och då svara lärarn "jag får men inte du!" bra skola :smirk:

Tror att man får "jobba" så mycket. När jag gick på kvinnersta så hade vi ungefär som ni fast man fick ingen dag ledig efteråt. Det började dom med först när jag gick i trean pga att annars blev det för många dagar utan ledighet. Så om reglerna är desamma nu så borde det iaf vara tillåtet.

Sen så tyckte jag då och tycker fortfarande att det var löite väl mycket och man borde iaf få lite betalt kanske inte full lön men iaf nåt så det känns lite mera motiverat!

**Lånar knapp**

Till alla som tycker stalltjänsten är jobbig, för det är på helger o.s.v

Jag LOVAR er att det inte är någonting mot att jobba heltid 40/h veckan måndag till fredag! Du får pendla till jobbet, jobba hela dagen, komma hem då ska allt hemma fixas som laga mat, städa, tvätta, handla o.s.v.

Jag har ju lika mycket stalltjänst som dig eftersom jag går på samma skola.
Men vi får ju ta ledigt en dag veckan efter resp. stalltjänst - icke att förglömma ;)

Fast jag tycker att det är helt ruttet att det t.ex. är så himla tidiga morgnar och sena kvällar för jag tycker man borde ha möjlighet att åka hem emellanåt (många har ju egna hästar) eller att det skulle finnas uppstallningsmöjligheter på skolan under helgerna.

jo dom ska ju göra elevboxar. vid maskinhallen :crazy:
och har man med sig hästen dit får man betala stallhyra

det är inte det att det är jobbigt, utan att lärarna inte tar nån hänsyn till att man har egna hästar och sköta i första hand

Herregud...nu tycker jag ni klagar lite mycket.

Har ni tänkt jobba i stall efter gymnasie utbildningen lär ni märka hur det är i verkliga livet.
Det är då inte ett 9-5 yrke.
Hästar som skadar sig, vattenledningar som fryser sönder...m.m

Jag gick på Bollerup och där hade vi stalljour det ingick i läroplanen.
Då fick vi kvällsfodra alla kvällar i veckan och ha helgjour på löpande schema...har för mig att det blev 4 helger / läsår. Då var vi 4 stycken som hade hand om skolans 110 hästar.

Sen hade vi 2 hleger på djursjukhuset i helsiingborg som också skulle klaras av.

Plus att man hade egna hästar att ta hand om och hinna rida.
Och oftast hade man även hand om hästar åt någon av sina klasskompisar för att dom skulle kunna åka hem någon helg.

Sen på sommarloven hade vi APU som skulle göras och där gick i stora delar det mesta av dom loven till det.
Ingen som klagade vi visste ju vad vi gett oss in på när vi påbörjade vår utbildning.
Vi var ju där för att lära oss detta.

Tyckte det var toppen. Visst var man kanske sliten efter 1 veckaskvällsfodring uppföljt med 1 helgs stalltjänst men det var inget som vi tyckte var jobbigt.
Vi hade så himla kul. :)

/

Ann-Sofie

Jag gick oxå på Kvinnersta och tyckte att det var guld att ha stalltjänst... Jag bodde ju inte på skolan i vanliga fall så jag fick sova längre, fick hålla på i stallet, vilket var en av andledningarna till att jag ville gå hästinriktining. Och dessutom så skötte jag mig tydligen så pass bra så lärarna frågade oftast mig i första hand om jag ville jobba under lov och dyl. Vilket jag gärna gjorde.
Jag hade oxå egen häst och det enda som var problem då var min dag att släppa ut, vissa gånger bytte jag med någon av de andra stallkompisarna annars fick jag kliva upp tidigare och ta första bussen till stallet, som gick halv fem, fodra och släppa ut dem och hinna tillbacka med nästa buss och vara tillbaka på skolan fem i sex vilket gick. Samma sak på efm, beroende på när det var kvällsfodring så åkte jag till stallet efter eller emellan, det fungerade fint!
När jag gick hade vi ingen som helst kompensation, så var glada för eran lediga dag ni...

Att lärarna får ha med sina hundar är ju en väldigt skillnad mot att eleverna får det, det fungerar med en hund men inte med 20...

Sen kan jag berätta att när jag började jobba efter skolan så åkte jag hemifrån fem över sex varje morgon och kom hem vid halv nio på kvällen när jag hade varit hos min egen häst... Så då längtade man ibland tillbaka till skolan...
Jag fick ut -97 om det är av intresse.

Jag gick högre häst på Vreta 2002-2003, vi hade inte så mycket jour. En vecka på hösten bara, sen jobbade jag rätt mycket på helgerna. Ända nackdelen för oss äldre på högre hästvar att om det var stlltjänst kvar att göra efter kl 16 så fick vi göra den medans gymnasieelverna åkte hem... Men annars var det väl ok, tänk på de som går Hippologen -de har väl rätt mycket stalltjänst!! Är föresten lite sugen på Vretas nya utbildning... E det nåt bra tro?

Hej! har också gått på kvinnersta. det är väl som Vala och Snurrfian säger fast man kan ändå tycka att det skulle ha varit bra med en återhämtningsdag efter stalltjänsten, man går ju ändå i skolan fortfarande och ska ha ork att göra bra ifrån sig på lektionerna sedan. Det var ju alltid nån som var "drabbad" av stalltjänst när det skulle vara ett prov el. så och kärnämneslärarna hade måttlig förståelse för att man var trött. Man hann ju inte med nåt liv dom veckorna direkt.
sedan när man jobbar efter skolan funkar det mer eller mindre att vara lite "robot". Man kan halvsova och ladda tvättmaskinen, men inte halvsova och skriva MVG i genetik.

Jag har visserligen inte gått någon gymnasiekurs med hästinriktning, men jag har varit på körkurser på Strömsholm och Tenhult. Då har det alltid ingått stalltjänst.

Trevligt med stalljobb

Vala skrev:
Tyckte det var toppen. Visst var man kanske sliten efter 1 veckaskvällsfodring uppföljt med 1 helgs stalltjänst men det var inget som vi tyckte var jobbigt.
Vi hade så himla kul. :)
Jag tycker också att stalljobb trevliga. En tid arbetade jag extra i ett ridskolestall bara för att det var så kul. :)

Vi har måndag - söndag kväll.
Vi är då 4 st så vi brukar dela upp dagarna (morgon har vi aldrig på vardagarna, då är det lärarna eller dom "stackars" ettorna som får mocka & släppa ut hästarna osv.) så att vi är 2 & 2. Så det blir tex. jag & nån måndag & tisdag, "dom andra" onsdag & torsdag & sen delar vi upp fredagen så att ena gänget tar eftermiddagen & dom andra tar kvällen .

På helgerna har vi delat upp det så att 2 har förmiddagen (07.00-13.00) & de andra 2 har eftermiddagen (13.00-19.30).
Sen byter vi så att gänget som hade förmiddag på lördan får ha eftermiddag på söndan så att det blir rättvist :D

Visst, men de kommer du ju ha även efter gymnasiet att ta hand om, eller hur? Tror de bara är 4-5 som jobbar med hästar från min klass, och de har värdelös lön! Före skatt tjänar de lika mkt som jag tjänar efter skatt!

Vi hade måndag - söndag

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama