Sv: ni som fött barn
Har tre förlossningar bakom mig och jag hoppas att jag får föda ett barn till. Alla tre är vaginala, inga komplikationer.
Nr.1 Blev en pojke, 2660g och 47cm lång.Kom 2 dagar före beräknat. Kännde hemma kvällen den 1/11-00 att allt inte var som vanligt, kan inte beskriva vad som var annorlunda denna kväll, klockan var runt 20.00. Den natten tillbringa jag i varmt bad , pusta och stonkande för mig själv hängandes över soffkanten, klockade värkarna. Sambon vakna vid 6 tiden för att åka till jobb och hitta mig med värkar i soffan, gissa om han blev stressad
, Jag skicka honom till jobb för att ordna med vikarie, vid 11 tiden var vi inne på förlossningen, var då öppen 5cm. Sen stog det still tills jag fick värkstimulerande dropp. Från kvällen innan till sonen var född tog det 21½ timme.
Smärtstillande var lustgas, födde sittandes på knä i sängen med huvudänden uppfölld som ett stöd.
Nr.2 Blev en flicka, 3415g och 50cm lång. Gick 2 dagar över tiden.
Det var eftermiddag och jag och sonen då 2½år gammal satt och åt fiskpinnar, sambon jobba. Plötsligt som en blixt fick jag en värk, en stark värk...någon minut senar kommer nästa, nu rullar det på fort, får gå ner på knä och hänga över stolen för att klara av värkarna. Ringer sambon och förklarar läget.
Mellan värkarna packar jag BB-väskan och sonen väska han ska ha med till farmor. När sambon kommer är det 1-2 minuiter mellan värkarna, kan knappt gå ut till bilen.
På vägen in till stan så kommer små krystvärkar, men vi måste lämna av sonen först.
När vi kommer in till BB är jag öppen 10cm, dottern födds på en gång.
Denna gång tog det 2 timmar och 50 minuter.
Denna gång lite lustgas men den han aldrig göra nytta förren dottern gled ut.
Nr.3 Blev en flicka 3086g och 48,5cm lång, född 1 dag före beräknat. Under natten mellan den 6och 7/2-05 så vaknar jag av sammandragningar eller små värkar, dagen är lika och jag känner mig trött, men går ut och mockar stallet.
På eftermidadgen får jag en värk så jag knäar ihop på golvet, nu är jag säker på att det verkligen är på G. Har nu 8 minuter mellan värkarna, som förra gången packar jag BB-väskan mellan värkarna och ser till att barnen får sina grejor ner packad, väntar på min mamma som ska ta barnen, sen beger jag och sambon oss iväg till BB.
När vi kommer in är det jobbigt vid värkarna anars känns allt som vanligt har ca 3 minuter mellan värkarna, till min förvåning är jag även denna gång öppen 10cm, bebisen är nästa ute och det är bara att krysta en gång så är vi åter föräldrar. Denna gång tog det 3h och 40 minuter
Ingen smärtlindring denna gång.
Ja jag har lätta förlossningar, känner inte den smärta andra kan prata om, kan känna ett tryckande obehag under själva värken men den går ju som en våg genom kroppen, och när den planar ut så är ju obehaget borta till nästa värk. men försöker ANDAS genom värkarna och känna hur det känns i kroppen, men det är JÄTTE jobbigt att föda barn, men så UNDERBART.
Inna jag av misstag blev gravid första gången så skulle jag INTE föda barn, nu vill jag gärna ha en liten nr.4