Ni som fotar (help en gröngling)

Singoalla

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att det är roligt att fota, men jag är inte särskilt bra på det och har då också ledsnat eftersom resultaten inte blir som jag vill. Nu har jag dock börjat fundera på om jag ska göra någonting av detta intresse, så jag har lite frågor till er som är duktiga.

- Vad skulle ni rekommendera för kamera till en nybörjare? Jag klarar mig helst undan något alldeles för stort och klumpigt om möjligt, till en början.
- Vad tyckte ni var svårast i början, och hur kom ni vidare?
- Tror ni man får utdelning av en fotokurs, eller är det bättre att bara läsa på lite tips på nätet och sedan testa sig fram?
- Några goda råd på vägen?

Ni får gärna dela med er av era foton om ni vill :)
 
Öva, öva öva! :) Testa alla inställningar i olika situationer vad gäller ljus, djup med mera. Skriv ned eller memorera inställningar och hur bilden blev. Det är billigare idag att testa mycket olika foton med digitala systemkameror än när de var analoga och man fick framkalla allt ett par veckor senare ;) Tror absolut du har behållning av en fotokurs.
 
Nu svär jag nog lite här men.... väldigt många "fina" bilder är inte så fina i orginal. De fixas i fotoprogram. Med detta vill jag egentligen säga; var inte så hård mot dig själv. :)
Sen är det självklart en konst att ta bra bilder vilket en fotokurs och som nämnts, testa, testa och testa igen med olika inställningar, hjälper dig med. Det handlar mycket mer om att hitta rätt vinklar och perspektiv för att få en bra bild än vilken utrustning man har. :)

Och numera innehåller ju även att vara en bra fotograf, bra kunskaper inom fotoredigeringsprogram.
 
Nu svär jag nog lite här men.... väldigt många "fina" bilder är inte så fina i orginal. De fixas i fotoprogram. Med detta vill jag egentligen säga; var inte så hård mot dig själv. :)
Sen är det självklart en konst att ta bra bilder vilket en fotokurs och som nämnts, testa, testa och testa igen med olika inställningar, hjälper dig med. Det handlar mycket mer om att hitta rätt vinklar och perspektiv för att få en bra bild än vilken utrustning man har. :)

Och numera innehåller ju även att vara en bra fotograf, bra kunskaper inom fotoredigeringsprogram.


Bra att träna och träna och lära sig vad just du vill ha för bild.

De ”fina” bilder du nämner kallar jag fotokonst inte foto😉
Jag fotar och ställt ut lite och haft turen att jag har färre bilder med hem än till utställningen.
Äger inte ett bildredigerings program. Kan förminska bilden det är nog det ena jag kan göra.
Men ställer klockan om jag vill åt något speciellt ljus exempel tidig morgon. Gör det tills jag fått den bilden jag önskat.

Var med på en av utställningarna samtidigt som en med fotokonst/ bra fina men kraftigt redigerade bilder. Fotokonstnären sålde en bild.
Så nej man behöver inte bildredigerings program. Sen kan det säkert vara roligt att kunna och kul att pyssla med.
Men inget jag jan se som ett behov. Men beror helt på vad förbilder man söker.
 
@Red_Chili @Killaloe är ju himla duktiga! Sen vet jag inte hur mycket som är redigerat eller ej, förvisso. :D

Jag har samma bekymmer. Har en Canon som jag köpte för tio år sedan, förmodligen med det tristaste objektivet, och får sämre bilder än om jag tar med mobiltelefonen. :meh: Nu använder jag i och för sig bara de olika automatiska inställningarna, eftersom jag inte är kunnig nog att pilla själv (och för att jag gärna vill kunna dra upp kameran och fota direkt). Men även om den är på sport-mode blir bilderna suddiga. Färgerna är också supertrista, speglar inte alls verkligheten.

Gå kurs är uteslutet för tiden finns helt enkelt inte.
 
Jag gillar foton som förmedlar en känsla, och det lilla jag vet hittills är att jag absolut tycker att redigering hjälper till med det. Så jag har inga skrupler med det. Däremot kan jag tycka att för mycket redigering, som blir väldigt uppenbar även för ett otränat öga, ger motsatt effekt och tar bort en del känsla. Men ja, ska nog absolut skaffa mig något redigeringsprogram. Ibland tycker jag lite småfix kan göra stor skillnad.
 
Bra att träna och träna och lära sig vad just du vill ha för bild.

De ”fina” bilder du nämner kallar jag fotokonst inte foto😉
Jag fotar och ställt ut lite och haft turen att jag har färre bilder med hem än till utställningen.
Äger inte ett bildredigerings program. Kan förminska bilden det är nog det ena jag kan göra.
Men ställer klockan om jag vill åt något speciellt ljus exempel tidig morgon. Gör det tills jag fått den bilden jag önskat.

Var med på en av utställningarna samtidigt som en med fotokonst/ bra fina men kraftigt redigerade bilder. Fotokonstnären sålde en bild.
Så nej man behöver inte bildredigerings program. Sen kan det säkert vara roligt att kunna och kul att pyssla med.
Men inget jag jan se som ett behov. Men beror helt på vad förbilder man söker.
Jag tycker att redigerade bilder blir tråkigare och tråkigare. Längtar mer och mer efter det raka, enkla, i original.

Det fanns en fördel förr att det var dyrt att fotografera. Man blev tvungen att koncentrera sig på ett annat sätt, och det tycker jag att man ser i bilderna.
 
Jag gillar foton som förmedlar en känsla, och det lilla jag vet hittills är att jag absolut tycker att redigering hjälper till med det. Så jag har inga skrupler med det. Däremot kan jag tycka att för mycket redigering, som blir väldigt uppenbar även för ett otränat öga, ger motsatt effekt och tar bort en del känsla. Men ja, ska nog absolut skaffa mig något redigeringsprogram. Ibland tycker jag lite småfix kan göra stor skillnad.
Med tråkig redigering menar jag inte enkel fix, i stil med vad man gjorde i mörkrummet förr. Men det blir så lätt för mycket och sen ser allt likadant ut.
 
Med tråkig redigering menar jag inte enkel fix, i stil med vad man gjorde i mörkrummet förr. Men det blir så lätt för mycket och sen ser allt likadant ut.

Det håller jag med om. Det är väl det jag menar lite med att känslan avtar också. Ett typexempel är bilder från Bali, eftersom jag själv spenderat mycket tid där så vet jag precis hur risfälten i Ubud ser ut i gryning eller en magisk solnedgång på Uluwatu. Men så följer jag en del instakonton där folk fotar på Bali och jag känner bara.. chilla lite? Jag vet hur den där solnedgången ser ut men nån har lyckats redigera det så det ser ut som en rosa solexplosion. Det blir bara larvigt.

Men ibland tycker jag att redigering ”triggar fantasin” lite mer genom att förstärka det som förmedlas i bilden, men att den ändå ser verklighetstrogen ut.
 
@Pudlan Det var bra benämnt med fotokonst. :)
Tycker det är så tråkigt med redigerade bilder för det är en så speciell gåva att faktiskt kunna fotografera. Jättekul att höra att du sålde så bra!

Blir ledsen när jag visar en mindre bra bild som hade kunnat bli bra om jag varit bättre som folk säger att det kan jag fixa till i datorn. Det är ju inte grejen. Men känns som att ytterst få, även duktiga fotografer ändå putsar i redigeringsprogram. Synd tycker jag. Cred till dig!
 
@Pudlan Det var bra benämnt med fotokonst. :)
Tycker det är så tråkigt med redigerade bilder för det är en så speciell gåva att faktiskt kunna fotografera. Jättekul att höra att du sålde så bra!

Blir ledsen när jag visar en mindre bra bild som hade kunnat bli bra om jag varit bättre som folk säger att det kan jag fixa till i datorn. Det är ju inte grejen. Men känns som att ytterst få, även duktiga fotografer ändå putsar i redigeringsprogram. Synd tycker jag. Cred till dig!

Jag tänker att det hänger lite på vad syftet med fotot är. Om man är intresserad av själva hantverket att fotografera så förtar ju redigering det nästan helt. Det är ju som du säger, en speciell gåva att kunna fånga en bit av verkligheten precis så som den är på ett tilltalande sätt. Jag tycker att det är häftigt. Om syftet enbart är slutresultatet så ser jag dock inget problem. Ibland kan jag uppskatta saker i bilder som helt enkelt inte skulle gå att fånga med kameran, för att det helt enkelt inte existerar. Exempelvis en viss skuggning eller viss nyans på färgerna. Då blir det ju en "lek med verkligheten" som i alla fall jag kan tycka väcker känslor och sätter igång fantasin, lite som att titta på en snygg film. Att det är verkligt eller inte blir sekundärt då det primära är att det väcker en känsla i en.
 
Jag skulle kolla lite på moderskeppet @Singoalla - där finns det en hel del och de brukar ha olika teman varje månad som är gratis :)

I övrigt sällar jag mig till kören som säger öva och ta mängder med bilder!

Jag har en Sonykamera som kag trivs med, för den är rätt enkel att förstå sig på, men om en vill utvecklad och testa olika objektiv så är det inget jag riktigt rekommenderar. Begagnatmarknaden för objektiv är så mycket större med Nikon och Canon, så jag hade kikat på deras kameror (oklart vilken dock, men det har nog någon annan bätrre koll på :) )

(Och tack @FrauleinLeo :love: Jag är inte någon hejare på det där med redigering så gör sällan mer än fixar till vitbalansen och skuggor om jag inte fått till det redan från början :) )

Tror att kanske @Paddington har en hel del bra tips också :)
 
Jag har alltid tyckt att det är roligt att fota, men jag är inte särskilt bra på det och har då också ledsnat eftersom resultaten inte blir som jag vill. Nu har jag dock börjat fundera på om jag ska göra någonting av detta intresse, så jag har lite frågor till er som är duktiga.

- Vad skulle ni rekommendera för kamera till en nybörjare? Jag klarar mig helst undan något alldeles för stort och klumpigt om möjligt, till en början.
- Vad tyckte ni var svårast i början, och hur kom ni vidare?
- Tror ni man får utdelning av en fotokurs, eller är det bättre att bara läsa på lite tips på nätet och sedan testa sig fram?
- Några goda råd på vägen?

Ni får gärna dela med er av era foton om ni vill :)
Jag kan varmt rekommendera Moderskeppet, de har en hel del bra gratiskurser online och även en del man får betala för. De förklarar bra och tydligt tycker jag i alla fall.
 
- Vad skulle ni rekommendera för kamera till en nybörjare? Jag klarar mig helst undan något alldeles för stort och klumpigt om möjligt, till en början.

Vad tycker du är stort och klumpigt? I dag finns det vassa kompakta systemkameror som inte är klumpiga på samma vis som vanliga systemkameror. Sony A6000 och A7 verkar vara väldigt smidiga och spegellösa! Personligen gillar jag tyngden i handen och att få plats med fingrarna ordentligt, så jag föredrar de större varianterna. Besök en fotobutik och prata med personalen, känn och prova! I Stockholm finns bl.a. Scandinavian Photo, Japan Photo och Rajala :) De kan dessutom ha begagnat och demo-ex inne.

Photoshop och Lightroom är inte en stor investering som det var tidigare, de funkar som vilken streamingtjämnst som helst och kostar typ en hundralapp per månad, ingen bindningstid. Det finns tusen och åter tusen tutorials på Youtube att ta hjälp av för att lära sig programmen.

- Vad tyckte ni var svårast i början, och hur kom ni vidare?

Jag har hållit på så länge nu att jag inte riktigt minns :D Men jag tror att jag stöter på samma problem lite till och från; att hitta inspiration och nya sätt att ta en bild på. Det tekniska tar såklart en stund att komma in i men det är faktiskt inte särskilt svårt om bara en är passionerad och jobbar med kamerans manuella funktioner i stället för att köra på automatik.

- Tror ni man får utdelning av en fotokurs, eller är det bättre att bara läsa på lite tips på nätet och sedan testa sig fram?

Kurser kan säkert vara väldigt bra, du träffar dessutom andra entusiaster att bolla idéer med. Personligen hade jag velat köra in mig lite på min kamera först men det är säkert inget krav. Annars så går det absolut att lära sig själv genom nätet, det är så jag gjort.

- Några goda råd på vägen?

Utrustningen är sällan det som gör en bild bra, kreativitet är så otroligt mycket viktigare.

Ni får gärna dela med er av era foton om ni vill :)

Jag gillar att fota insekter, natur och med långa slutartider. Diskussionen om redigering/manipulering eller ej är lika gammal som kameran. Jag redigerar. För att skapa känsla.
ghost_ship_by_liminalitet_dcnazgd-pre.jpg


before_the_darkness_takes_us_by_liminalitet_dcrsvyz-pre.jpg


on_the_lookout_by_liminalitet_dbgo98i-pre.jpg
 
@Pudlan Det var bra benämnt med fotokonst. :)
Tycker det är så tråkigt med redigerade bilder för det är en så speciell gåva att faktiskt kunna fotografera. Jättekul att höra att du sålde så bra!

Blir ledsen när jag visar en mindre bra bild som hade kunnat bli bra om jag varit bättre som folk säger att det kan jag fixa till i datorn. Det är ju inte grejen. Men känns som att ytterst få, även duktiga fotografer ändå putsar i redigeringsprogram. Synd tycker jag. Cred till dig!

Tack😊 förstår inte varför månniskor kan säga som så- det fixar vi idatorn med bilden. Lite av utmaningen och ha som mål att ta den bild som fotografen vill ha. Sen behöver inte alltid betraktaren av bilden tycka samma som fotografen.

Jo det är helt säkert vanligast att bilden fixas till. Har fått tag på en med bra special skrivare o den biten då den personen har ovanligt stort intressse för media och jobbar med det så jag kan få foton utskriva utan att nått aouto korrugering görs som hos många som man beställer bilder hos.
 
Jag gillar att fota insekter, natur och med långa slutartider. Diskussionen om redigering/manipulering eller ej är lika gammal som kameran. Jag redigerar. För att skapa känsla.
ghost_ship_by_liminalitet_dcnazgd-pre.jpg


before_the_darkness_takes_us_by_liminalitet_dcrsvyz-pre.jpg


on_the_lookout_by_liminalitet_dbgo98i-pre.jpg
Jag kan inte låta bli att flika in lite angående redigeringen/manipulationen. Den har alltid funnits, redan i mörkerrummet. Jag har förstått på många att de tror det är ett nytt fenomen i och med den digitala eran. Det enda är väl att det är lite lättare att exprimentera och ångra utan att förlora fotopapper i t ex photoshop och göra vissa saker man inte kan göra i ett mörkerrum.

Jag redigerar också mina bilder, folk kommer alltid ha olika tycke och smak. Bara fota på. 😁
 
Jag tycker att redigerade bilder blir tråkigare och tråkigare. Längtar mer och mer efter det raka, enkla, i original.

Det fanns en fördel förr att det var dyrt att fotografera. Man blev tvungen att koncentrera sig på ett annat sätt, och det tycker jag att man ser i bilderna.

Då fick man sända rullen på framkalling eller framkalla själv. Nu är det mycket lättare.
 
Jag kan inte låta bli att flika in lite angående redigeringen/manipulationen. Den har alltid funnits, redan i mörkerrummet. Jag har förstått på många att de tror det är ett nytt fenomen i och med den digitala eran. Det enda är väl att det är lite lättare att exprimentera och ångra utan att förlora fotopapper i t ex photoshop och göra vissa saker man inte kan göra i ett mörkerrum.

Jag redigerar också mina bilder, folk kommer alltid ha olika tycke och smak. Bara fota på. 😁

Ja vist kan nan lägga på lager i framkallingen i mörkrummet, kollorera bilder men blir aldrig lika mycket redigering som med dataprogram.
 
Vad tycker du är stort och klumpigt? I dag finns det vassa kompakta systemkameror som inte är klumpiga på samma vis som vanliga systemkameror. Sony A6000 och A7 verkar vara väldigt smidiga och spegellösa! Personligen gillar jag tyngden i handen och att få plats med fingrarna ordentligt, så jag föredrar de större varianterna. Besök en fotobutik och prata med personalen, känn och prova! I Stockholm finns bl.a. Scandinavian Photo, Japan Photo och Rajala :) De kan dessutom ha begagnat och demo-ex inne.

Photoshop och Lightroom är inte en stor investering som det var tidigare, de funkar som vilken streamingtjämnst som helst och kostar typ en hundralapp per månad, ingen bindningstid. Det finns tusen och åter tusen tutorials på Youtube att ta hjälp av för att lära sig programmen.



Jag har hållit på så länge nu att jag inte riktigt minns :D Men jag tror att jag stöter på samma problem lite till och från; att hitta inspiration och nya sätt att ta en bild på. Det tekniska tar såklart en stund att komma in i men det är faktiskt inte särskilt svårt om bara en är passionerad och jobbar med kamerans manuella funktioner i stället för att köra på automatik.



Kurser kan säkert vara väldigt bra, du träffar dessutom andra entusiaster att bolla idéer med. Personligen hade jag velat köra in mig lite på min kamera först men det är säkert inget krav. Annars så går det absolut att lära sig själv genom nätet, det är så jag gjort.



Utrustningen är sällan det som gör en bild bra, kreativitet är så otroligt mycket viktigare.



Jag gillar att fota insekter, natur och med långa slutartider. Diskussionen om redigering/manipulering eller ej är lika gammal som kameran. Jag redigerar. För att skapa känsla.
ghost_ship_by_liminalitet_dcnazgd-pre.jpg


before_the_darkness_takes_us_by_liminalitet_dcrsvyz-pre.jpg


on_the_lookout_by_liminalitet_dbgo98i-pre.jpg

Snygga bilder! :love:

Är inne och kollar just nu och undrar, bör man köpa den billigare eller den dyrare av dessa? Kan någon på nybörjar-språk förklara skillnaden :D

Namnlös.webp
 
Snygga bilder! :love:

Är inne och kollar just nu och undrar, bör man köpa den billigare eller den dyrare av dessa? Kan någon på nybörjar-språk förklara skillnaden :D

Visa bifogad fil 21439

Tack!

Jag vet inte vad tilläggen i det dyrare paketet gör rent praktiskt, använder den billiga varianten. Om jag fattat rätt så är det samma redigeringsprogram samt Portfolio som du skapar hemsidor med och Spark som är till för att profilera bilder/grafik mot sociala medier. Låter lite som typ insta-filter :D

Det finns gott om gratis fonts att ladda ner (filter också, för den delen) så om du inte är inne på att greja med en egen portfolio/hemsida så känns det rätt saftigt att betala mer än det dubbla. Det skulle väl vara för lagringsplatsen om du behöver den...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 380
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 718
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp