Ni som fodrar med jäst

mysboll

Trådstartare
Vilken sorts jäst ger ni?
Hur ofta, hur mycket?
Varför ger ni jäst?
Finns det några nackdelar med att ge jäst?

Sv: Ni som fodrar med jäst

Jag ger foderjäst, vilken sort är inte så noga men försöker undvika den med palmolja i.

Ger en rågad dl per dag.

Ger foderjäst för att det främjar de goda bakterierna i maggen, för att det innehåller ganska mycket protein och för att hästen älskar det.

Jag ser inga nackdelar med det.

Det gäller att skilja på foderjäst som ofta är avdödad jäst och aktiv jäst som är probiotika för magen.
Avdödad jäst är bra för protein och b-vitamin medan aktiv jäst även har probiotisk effekt för tarmfloran.

Jag ger aktivt jästpulver som probiotika till mina hästar för att hålla en stabil tarmflora.

Hrm.....

Jag skulle nog säga att jäst i alla dess former snarare är prebiotika än probiotika.

Jag ger min häst ett paket med blå bakjäst varje dag. Det delas upp på förmiddag och kväll eftersom det är en kylprodukt och inte kan ligga i över +8 grader så många timmar och jag förvarar det i kylen hemma och tar med det till stallet varje dag.
Han får det därför att han blir dålig i magen och får utslag om han inte får det. Med detta så slipper han båda delarna, men han måste ha det varje dag. Han tål uppenbarligen inte foderbytena som blir mellan hösilagebalarna och verkar ha svårt för hösilage överhuvudtaget. Det finns inga lagringsmöjligheter för annat än hösilage i stallet eftersom det saknas loft. Med bakjäst funkar det bra i a f. Inga utslag och bra mage :) Han får även en skvätt vinäger och drygt 4 dl linfrökaka per dag p g a sina problem med mage och hud. Sköter man bara det här har han inga problem.

Ger alla mina foderjäst, ca 2dl om dagen uppdelat på två gånger (1dl morgon+eftermiddag).
Ger foderjästen i första hand för B-vitaminet.

Har även en "maghäst" som i princip alltid är dålig i magen, hon får ett paket blå bakjäst varje dag vilket funkar riktigt bra.

Jag ger 1 pkt bakjäst varje dag till min, som magbalans. Har gett ganska många olika probiotika-preparat, men bakjäst är det som ger överlägset bäst resultat i förhållande till kostnad.

Just nu är hon testhäst för ett nytt preparat med jästegenskaper, ska bli spännande att se hur det kan funka.

Två stycken får dela på ett paket bakjäst om dagen, den tredje får ett helt paket. Jag ger det som probiotika, främst för att jag fodrar med hösilage och även om jag låter balarna "överlappa" är det ju ändå ett mindre foderbyte vid varje ny bal.

Enda nackdelen jag kan komma på är väl att jag ibland glömmer köpa hem, eller glömmer ta ut det i foderkammaren :)

Visste inte ens att man kunde ge sin häst bakjäst!
Varför ger man det i så fall? Läste att det är bra för tarmen. Men hur pass bra är det?
Tänkte på "våran" ena shettis. När han skiter så rinner det efteråt, som bajsvatten nerför benen så hans ben blir jätte äckliga Och ibland är avföringen en aning löst. Nu har han fått något pluver som KRAFFT har som ska vara bra mot sådant. Men det funkar inte riktigt. Och nu när jag läste om bakjästen, kan det vara något som kan funka på honom? Tillägga är att han har haft fång.

Jag ger gärna min häst bakjäst om hon visar tendenser till dålig mage, och nu testar jag det även på stallkompisen. Det verkar olika hur det tar på olika individer, sas.

Jag ger ett helt paket delat på två givor första dygnet, sedan ett halvt per dygn.

Har börjat en kur idag, så då blir det alltså nu ikväll, i morgon bitti och så imorgon kväll. Därefter bara till kvällen under några dagar.:)

Ingen aning faktiskt, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem? :)

Jag tänkte fråga för säkerhetsskull, fick sluta ge ponnyn ganska många saker när hon blev dräktig, för att man inte testat det på
dräktiga ston och därmed ej vet om det är "farligt eller ej".

Jag gav den dräktiga märren som fick fång och hade en störning i magen bakjäst under hela dräktigheten för att hålla magen i chack och undvika ett nytt anfall.

Det är inte farligt att ge. Sedan att det inte är studerat specifikt på dräktiga ston men det är ju inte vanligt foder heller så att säga. Jag skulle inte jämföra bakjäst med tex örter i det fallet.

Okej, vad bra då kan jag med gott samvete börja ge det igen. :) Mitt sto har blivit lite dålig i magen, och jäst har fungerat innan.

Jag är inne i ett foderbyte med mina hästar, ska börja med årshö´t nu och den ena är fånghäst därför tar jag det väldigt lugnt vid foderbyten. Tänkte ge dom bakjäst i några dagar men hur mycket ska man ge dom? Jag har gett dom det förr men kommer inte ihåg hur mycket jag gav dom. Det är två islandshästar om storleken spelar roll?

Kan ett halvt paket per häst och dag räcka?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar